۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۸:۲۲
کد خبرنگار: 1004
کد خبر: 85030029
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حفاران غیر قانونی برای میراث تاریخی تربت‌حیدریه تهدید جدی هستند

تربت‌حیدریه - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: معضل فعالیت گسترده حفاران غیر قانونی در عرصه‌های تاریخی و باستانی این شهرستان؛ میراث فرهنگی این خطه از خراسان رضوی را دچار چالش و تهدید جدی کرده است.

علی محمدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگرچه نهادهای مرتبط همچون دستگاه قضایی و انتظامی همکاری خوبی با اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه دارند، اما گستردگی باندهای حفاری غیرمجاز و قاچاق آثار تاریخی صیانت از فرهنگ و تاریخ منطقه را دچار چالش جدی کرده است که جا دارد سایر دستگاهها نیز حمایت بیشتری از این موضوع مهم به عمل آورند.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون اعضای هشت باند قاچاق آثار تاریخی شناسایی و دستگیر شدند که در این رابطه ۱۲۰ اثر فاخر تاریخی همراه با ابزار آلات حفاری غیرقانونی کشف و ضبط شد.

محمدی گفت: عمده فعالیت باندهای قاچاق آثار تاریخی در مناطق "زاوه" و "کدکن" است که به لحاظ پیشینه تاریخی غنای بالایی دارند، به طور مثال کدکن زادگاه عطار نیشابوری فیلسوف و شاعر شهیر ایرانی و زاوه زادگاه آخوند ملاعباس تربتی از ادیبان و عالمان خراسان است که حکایت از عقبه غنی فرهنگی منطقه دارد.

وی افزود: بدون همکاری نهادهای ذیربط همچون مجموعه قضایی، پلیس، بخشداریها، دهیاریها و تشکل های مردم نهاد امکان صیانت از آثار تاریخی و مقابله با باندهای حفاری غیر قانونی و قاچاق آثار عتیقه در تربت حیدریه ممکن نیست.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه ادامه داد: این نهاد با فعال کردن انجمن های میراث فرهنگی روستایی در صدد جلوگیری و کاهش فعالیت باندهای حفاری غیرمجاز با هدف صیانت از فرهنگ و تاریخ شهرستان است.

وی با بیان اینکه سود بالای قاچاق آثار تاریخی طمع باندهای حفاری غیرقانونی را به رغم مجازات سنگین آن زیاد کرده است، گفت: مطابق ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش با قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع است و متخلفین به مجازات زندان از ۶ ماه تا ۳ سال محکوم می شوند.

محمدی افزود: با این وجود فعالیت تخریبی باندهای غیرقانونی و حفاری محوطه آثار تاریخی و باستانی در تربت حیدریه همچنان ادامه دارد و تلاش می کنیم با کمک نهادهای مرتبط و تشکل های مردم نهاد از پیشینه غنی فرهنگ و تاریخ منطقه صیانت کنیم،از این رو تاکنون ۲۵ انجمن میراث فرهنگی روستایی در سطح شهرستان فعال شده است.

وی اضافه کرد: امسال ۱۸۰ محوطه و تپه تاریخی در تربت حیدریه و حومه شناسایی شد و با احتساب آمار قبلی شمار این آثار به ۲۹۴ محوطه افزایش یافت و تلاش می کنیم از این پیشینه فرهنگی منطقه صیانت کنیم.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه قدمت این شهرستان را به عهد ساسانی مربوط دانست که باعث می شود جذابیت و مزیت منطقه در حوزه های مختلف از جمله گردشگری بالا باشد.

۷۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری تربت‌حیدریه

محمدی در بخش دیگری از سخنانش به حوزه گردشگری تربت حیدریه اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۷۰ میلیارد ریال در این بخش سرمایه گذاری شده است ولی ظرفیت منطقه خیلی از این میزان بیشتر است.

وی افزود: راه اندازی بزرگترین هتل سنتی خراسان رضوی در رباط لاری و موزه کم نظیر مازاری و اقامتگاه بومگردی در رباط علیای تربت حیدریه از جمله فرصت های جدید شهرستان برای جذب گردشگر و رونق این حوزه است.

محمدی اضافه کرد: اکنون تربت‌حیدریه به عنوان یکی از شهرستان‌های پیشرو استان خراسان رضوی در حوزه تغییر کاربری کاروانسراهای تاریخی به مکان های اقامتی و گردشگری است، بر این اساس تا آخر امسال کاروانسراهای تاریخی کامه، کسکک، میاندشت و شور حصار مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، حدود ۴۰۰ اثر تاریخی و جاذبه گردشگری در تربت حیدریه وجود دارد که ۹۰ مورد آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه با مزیت های مختلف در حوزه کشاورزی، معدن، صنعت و تجارت در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد مقدس قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha