۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۲۰
کد خبر: 85030195
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیپلمات پاکستانی: سفر رئیسی پیام صریح مخالفت با یکجانبه‌گرایی است

تهران- ایرنا- سفیر سابق پاکستان در چین گفت: سفر آیت‌الله رئیسی رئیس جمهوری ایران به چین پیام صریح به جهان در مخالفت با یکجانبه‌گرایی و بیانگر عمق روابط و همسویی تهران-پکن است.

به گزارش ایرنا، «مسعود خالد» که به طولانی ترین سفر پاکستان در چین معروف است، روز سه‌شنبه طی گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا در اسلام‌آباد اظهار داشت: هیچ شکی نیست که طرف‌های برجام از جمله آمریکایی‌ها این بازدید مهم را رصد می‌کنند زیرا آنان همچنان درگیر چگونگی احیای توافق هسته‌ای با ایران هستند.

وی که از دیماه ۹۱ تا خرداد ۹۸ به عنوان سفیر پاکستان در پکن حضور داشت، با اشاره به سابقه روابط دیرینه ایران و چین و موضع مشترک آنان در تقویت چندجانبه گرایی در جهان، گفت: سنت یکجانبه گرایی به شدت روابط بین کشورها و اوضاع منطقه را تحت تاثیر قرار داده و یکی از اهداف سفر رئیس جمهوری ایران به چین نیز مخالفت صریح با هرگونه اقدامات علیه روند چندجانبه گرایی تلقی می‌شود.

مسعود خالد افزود: سفر کنونی آقای رئیسی با توجه به قرارداد ۲۵ ساله همکاری‌های راهبردی ایران و چین، بسیار حائز اهمیت است و در این برهه حساس بیانگر عزم قوی دو کشور برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و ارتباطات منطقه‌ای می‌باشد.

وی اظهار داشت: طبیعتا تحریم‌های ضدایرانی تبعاتی را بر همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی با این کشور می‌گذارد با این حال چینی‌ها مشتاق به توسعه روابط به طرف ایرانی هستند.

این دیپلمات کهنه کار پاکستانی تاکید کرد که سفر هیات بلندپایه ایران به چین تاثیرات مثبتی بر امنیت و ثبات منطقه‌ای خواهد داشت و با توجه به سفر اخیر رییس جمهوری چین به برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس، پکن می تواند از نفوذ خود برای کمک به اختلافات در غرب آسیا و حل مسائل خاورمیانه استفاده نماید.

وی افزود: گسترش روابط با اعضای جامعه بین‌الملل حق مشروع و مستقل هر کشوری است و رئیس جمهوری ایران نیز در راستای تامین منافع این کشور و همکاری با شرکای خود تصمیم به انجام سفر مهم به چین گرفته که قطعا دستاوردهای بزرگی را برای هر دو کشور خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در پاسخ به دعوت رسمی «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در راس هیاتی بلندپایه سیاسی و اقتصادی و برای دیدار رسمی سه روزه، بامداد سه‌شنبه به وقت تهران، وارد پکن شد.

چین بزرگترین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود؛ بر اساس آمار ۱۰ ماهه گمرک ایران، این کشور با ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار مقصد اصلی صادرات ایران بوده است؛ در مقابل کشورمان نیز در این مدت ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار واردات از چین داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha