۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۱۸
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85030230
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کم توجهی به قنات قصبه، تنها اثر ثبتی خراسان رضوی در فهرست جهانی+ فیلم

گناباد-ایرنا- نایب رییس شورای اسلامی گناباد گفت: قنات قصبه این شهرستان به عنوان تنها اثر ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی اکنون به لحاظ اختصاص اعتبارات مورد بی مهری و کم توجهی مسوولان قرار گرفته است.

به گزراش خبرنگار ایرنا، علیرضا موحد روز سه شنبه در جلسه ستاد خدمات سفر شهرستان گناباد افزود: قنات جهانی قصبه ظرفیت بی بدیلی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی دارد، ولی مسوولان توجه چندانی به اختصاص اعتبارات برای توسعه گردشگری این اثر تاریخی ندارند.

وی ادامه داد: با وجودی که از محل اعتبارات سفر رییس جمهور و هیات دولت به استان خراسان رضوی ۵۰۰ میلیارد ریال برای توسعه گردشگری قنات جهانی قصبه گناباد اختصاص یافت ولی تاکنون این مساله محقق نشده است و تنها ۵۰ میلیارد ریال بدین منظور تخصیص یافت که این مبلغ بسیار ناچیز و جوابگوی نیازها نمی باشد و در خور شان این اثر جهانی نیست.

نایب رییس شورای اسلامی گناباد گفت: تنها اثر ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی پتانسیل مهمی برای توسعه گردشگری تنها یک شهرستان نیست، بلکه متعلق به کل استان است و باید با نگاه ملی و همه جانبه به توسعه گردشگری آن داشت.

وی تصریح کرد: در حالی که مسوولان ذیربط در سطوح ملی به تازگی اعتباری برای توسعه گردشگری یکی از شهرستانهای همجوار اختصاص دادند ولی در شهرستان گناباد که دارای تنها اثر ثبت شده در فهرست آثار جهانی است، چنین مورد کم توجهی قرار می گیرد.

موحد خاطر نشان کرد: شهرداری گناباد طی سنوات گذشته پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای احداث و بهسازی سه و نیم کیلومتر مسیر گردشگری قنات قصبه گناباد تخصیص داده است.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار گناباد هم بر لزوم هم افزایی بین بخشی برای روان سازی و ارایه خدمات مطلوب به مسافران و گردشگران در تعطیلات نورروزی سال آینده به خصوص ایجاد بازارچه های سوغات و صنایع دستی در این شهرستان تاکید کرد.

ابوالفضل شاکری گفت: گناباد با توجه به پتانسیلهای خود در بخشهای فرهنگی و گردشگری از جمله قنات جهانی قصبه از مقاصد مهم مسافران و گردشگران در سطوح ملی و استانی و حتی گردشگران خارجی است و مسوولان باید آمادگی لازم برای ارایه خدمات مطلوب به آنان را داشته باشند.

اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال برای قنات قصبه

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد هم پیش از این طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی سفر رییس جمهور و هیات دولت گفت: از این مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال قرار شده که تا پایان دولت سیزدهم و طی سه سال آینده به تدریج تخصیص یابد.

حمید رضا محمودی قوژدی تصریح کرد: اعتبار مذکور برای توسعه کمی و کیفی و احداث و بهسازی خود سایت و یا محدوده قنات قصبه هزینه می شود و برای اجرای مسیر گردشگری این قنات هزینه نخواهد شد تا با ایجاد زیرساختهای مناسب زمینه افزایش جذب گردشگر برای بازدید از این اثر جهانی بیش از پیش فراهم شود.

وی اظهار داشت: به دلیل نبود طرح گردشگری، اعتبارات برای ساماندهی قنات قصبه گناباد طی سال گذشته جذب نشد و در سنوات قبل بیشتر به تدوین طرح مسیر گردشگری توجه شده بود، با توجه به اینکه روند تصویب طرح مذکور طولانی بود، اعتباری بدین منظور اختصاص نیافت.

قنات جهانی قصبه گناباد با سابقه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال به عنوان قدیمی و عظیم‌ترین قنات کشور و یکی از شاهکارهای تاریخ تمدن بشر در تامین آب، به عنوان چشم انداز توسعه گردشگری در جنوب خراسان رضوی، چشم به راه گردشگران و مسافران نوروزی است.

به گزارش ایرنا قنات قصبه گناباد به عنوان تنها اثر ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو، شاهکاری از پیوند هنر، دانش، فناوری و مدیریت منابع آب است که مهمترین شاخصه آن عمق مادر چاه، فناوری حفر قنات و نیز شیوه بهره برداری آب است که آن را به یکی از جاذبه های تاریخی و مهندسی جهان تبدیل کرده است.

از مجموع ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد ۱۴۸ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در این میان قنات جهانی قصبه از جایگاه خاص و ممتازی برخوردار است.

قنات قصبه بنای تاریخی، گردشگری و مفید برای کشاورزی است که در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۹۶۳ در فهرست آثار ملی و در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است.

این قنات از ۲ رشته اصلی و ۶ شاخه فرعی تشکیل شده‌ و مادرچاه آن در دامنه شمالی سیاه کوه و مظهر کنونی قنات در جنوب محله معروف به قصبه شهر (کوی شرقی) قرار دارد.

طول این قنات بیش از ۳۳ کیلومتر است و عمق مادرچاه اصلی در انتهای رشته دولاب نو با توجه به شیب زمین حدود ۳۰۰ متر و میزان آبدهی آن بیش از ۱۳۰ لیتر در ثانیه ‌است.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد و جنوب استان خراسان رضوی واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha