۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۵۵
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85030826
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اهمیت سفر رئیسی به پکن از نگاه نیوزویک

۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۵۵
کد خبر: 85030826
اهمیت سفر رئیسی به پکن از نگاه نیوزویک

تهران- ایرنا- نشریه نیوزویک با پرداختن به ابعاد مهم سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به پکن، این اقدام را یک فرصت مهم برای هر دو کشور ایران و چین توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، این نشریه امروز چهارشنبه در مورد سفر رئیس جمهوری ایران به چین نوشت که رئیسی دیدارها با سران بلند پایه در پکن را آغاز کرده که انتظار می‌رود یک سفر مهم برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی باشد. درحالیکه همچنان تنش تهران با غرب وجود دارد وی در دیدار با شی جین‌پینگ رئیس جمهوری چین به دنبال تقویت روابط است .

نیوزویک این سفر را برای چین هم فرصت مهمی توصیف کرد، درحالیکه پکن رقابت شدیدی را با واشنگتن دارد و به دنبال تثبیت وضعیت خود در خاورمیانه است.

فان هونگدا یک کارشناس برجسته در حوزه ایران معتقد است که در میان مشکلات اقتصادی، هدف اصلی ایران تقویت همکاری اقتصادی با چین است. هونگدا در مورد چین نیز بر این باور است که مدت طولانی این کشور به دنبال دیپلماسی متوازن در خاورمیانه بوده است.

او همچنین خاطرنشان کرد که موضع سخت‌تر غرب، که به طور عمده از سوی واشنگتن اعمال می‌شود، احتمالاً در مذاکرات دو طرف نیز موثر خواهد بود. به گفته این کارشناس حوزه ایران، تهران و پکن در حال حاضر با فشار بین‌المللی روبرو هستند و دو کشور ممکن است در واکنش به همین فشار با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

درحالیکه هونگدا تمرکز عمده دیدار بین روسای جمهور دو کشور را بر روی مسائل اقتصادی می‌داند، به دیگر حوزه‌ها که در آن تهران می‌تواند از روابط بهتر با پکن سود ببرد نیز اشاره کرده است.

این استاد دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای تشریح کرد: قطعا، اگر محیط خارجی مواجه با ایران تشدید نشود یا ادامه پیدا نکند، دو کشور ممکن است همکاری در زمینه امنیتی و دیپلماسی را نیز تقویت کنند. تاثیر مثبت حمایت چین از ایران مشخص است.

«شن شی‌وی» تحلیلگر مسائل آفریقا و خاورمیانه نیز درباره نقش چین گفت: زمانیکه به شراکت جامع این کشور در خاورمیانه نگاه می‌کنید، پکن رابطه خوبی با همه دارد. به همین دلیل است که در چندین دهه، چین شریک خوبی برای ارتباط گیری در میان کشورهای خاورمیانه بوده است.

شن شی گفت: برای مدت طولانی، چین در امور اقتصادی خاورمیانه مشارکت داشته است. دیپلماسی چین در خاورمیانه هرگز از کشورهای منطقه نخواسته است که بین چین و آمریکا طرف کسی را بگیرند و چین با احتیاط از کشیده شدن به میدان نبرد ژئوپلیتیکی با آمریکا اجتناب می کند.

وی همچنین اضافه کرد: برخی از تحلیلگران ادعا کرده اند که چین و ایران با فشارهای کشورهای غربی بر سر مواضع خود در قبال درگیری‌های روسیه و اوکراین مواجه هستند. اما اگر اسناد را به دقت مطالعه کنید، چین و ایران موضع متفاوتی دارند. در عوض، شن اینگونه استدلال کرد که سفر رئیس جمهور ایران به چین در راستای چندین سند همکاری در زمینه های کشاورزی، تجارت، گردشگری، فرهنگی و غیره بوده است.

نیوزویک همچنین با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی تلاش‌های گسترده‌ای را برای تقویت روابط با چین و روسیه انجام داده، خاطر نشان کرد: نشانه‌های حرکت ایران برای همکاری بیشتر با چین در سایر جبهه‌ها را می‌توان در تلاش موفقیت‌آمیز جمهوری اسلامی بمنظور پیوستن به سازمان همکاری شانگهای مشاهده کرد. ایران همچنین برای تبدیل شدن به یک عضو رسمی بریکس که همانند سازمان همکاری شانگهای، روسیه نیز در آن عضو است، ابراز علاقه کرده است. در زمینه نظامی هم چین و ایران در تمرین‌های نظامی مشترک در کنار روسیه حضور داشته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha