گره‌گشایی پروژه‌های اساسی بوشهر با هزار و۹۲۷میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور

بوشهر- ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: سهم این اداره کل از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به این استان تصویب یکهزار و ۹۲۷ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای چهار پروژه اساسی در بخش راه و شهرسازی است تا به این صورت گِرهی از راه‌های استان باز شود.

سید محمود دستغیبی روز چهاشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اعتبارات این پروژه‌ها و مصوبه‌ها از محل اعتبارات فروش املاک مازاد، نفت، تملک دارایی، سازمان برنامه و بودجه و دستگاه ملی تامین می‌شود.

وی اظهار کرد: از این میزان اعتبار تاکنون ۳۱۹.۴ میلیارد تومان معادل ۱۸ درصد محقق شده است.

دستغیبی ادامه داد: اختصاص مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان (۱۵۰ میلیارد تومان سازمان برنامه و بودجه و ۱۰۰ میلیارد تومان وزارت راه و شهرسازی) برای تکمیل محور بزباز - بندو، کنارگذر کنگان، دوراهک و اهرم- برازجان- گناوه - دیلم طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از جمله این مصوبه‌ها است که تاکنون ۱۹۰ میلیارد تومان از این مبلغ اختصاص یافته است

وی بیان کرد: این مصوبه شامل احداث بزرگراه بزباز - بندو است که ۲۶ کیلومتر از این مسیر در هفته دولت امسال افتتاح و عملیات اجرایی احداث تقاطع غیر همسطح اتصال بزرگراه بزباز - بندو به محور اخند - بندو و مسیر بزباز - دهنو در مراحل اجرای پی ریزی و عملیات خاکی محور است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر احداث بزرگراه کمربندی کنارگذر کنگان - دوراهک را بخش دوم این مصوبه عنوان کرد و گفت: طول کل این محور ۳۲ کیلومتر شامل ۲ قطعه به طول ۱۸.۸ کیلومتر که در سال‌های گذشته بهره‌برداری شده و عملیات اجرایی قطعه سوم این محور به طول ۱۳.۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصد آماده بهره برداری است.

وی بخش سوم این مصوبه را بزرگراه اهرم - برازجان - گناوه - دیلم با ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی اعلام کرد و یادآورشد: این محور بخشی از پروژه کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور به طول ۲۱۸ کیلومتر است که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و تاکنون ۱۳۶ کیلومتر به بهره برداری رسیده و ۵۲ کیلومتر در دست اجرا و ۳۰ کیلومتر نیز شروع نشده است.

دستغیبی ادامه داد: محور برازجان - گناوه - دیلم به طول ۱۶۷ کیلومتر است که ۱۲۷ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و عملیات اجرایی کمربندی گناوه به طول ۹ کیلومتر از سوی پیمانکار در دست اجرا است.

وی گفت: مطالبات کلی بزرگراه اهرم- برازجان- گناوه و دیلم ۷۵۰ میلیارد ریال است.

به گفته دستغیبی تکمیل محور گوره - گچساران با ۱۲۶ میلیارد تومان اعتبار از جمله دیگر مصوبه‌های سفر هیات دولت به استان بوشهر است که از این میزان تاکنون ۵ میلیارد تومان اختصاص یافته و پروژه با ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است.

وی گفت: بهسازی محور گناوه - گوره - گچساران به طول کل محور ۱۱۰ کیلومتر که ۶۵ کیلومتر آن در محدوده استان بوشهر است که باتوجه به وضع بسیار نامناسب محور و اهمیت تاسیسات نفتی گوره و دسترسی لازم روستایی کل محور به همراه هشت دستگاه پل بزرگ رودخانه‌ای نیازمند بهسازی و احداث است.

دستغیبی اضافه کرد: برای تکمیل این پروژه به یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی اختصاص ۴۱ میلیارد تومان اعتبار از منابع اعتباری وزارت نفت و الحاق ۸۰ میلیارد تومان دیگر برای احداث بزرگراه دیر - بوشهر را از دیگر مصوبه‌های سفر هیات دولت به استان بوشهر عنوان کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر با بیان اینکه پروژه احداث بزرگراه دیر - بوشهر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: این پروژه در سال ۱۳۹۰ در قالب تفاهم نامه ای ما بین وزارت راه و ترابری سابق و نفت در راستای توسعه زیرساختهای طرح آمایش سرزمینی نواحی تاثیرپذیر پارس جنوبی با مبلغ اولیه قرارداد ۳۰۶۰ میلیارد ریال به طول ۱۹۲ کیومتر در ۱۴ قطعه آغاز شده که تاکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دستغیبی ادامه داد: ۱۸ کیلومتر از این پروژه در سال‌های گذشته به بهره برداری رسیده و طی پی‌گیری‌های صورت گرفته از محل مصوبات سفر به استان مبلغ ۱۲۱ میلیارد تومان از محل منابع وزارت نفت اعتبار برای تکمیل قطعه های ۱۲ و ۱۳ محور به طول ۲۴ کیلومتر در نظر گرفته شده است.

وی یادآورشد: برای بهره برداری از قطعه های ۱۲ و ۱۳ بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و برای اتمام کل قطعات باقیمانده نیز به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

دستغیبی محور کنارتخته - دالکی- برازجان را از دیگر مصوبه‌های استان بوشهر عنوان کرد و گفت: اختصاص ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار شامل ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان توسط وزارت راه و شهرهازی (شامل ۵۰ میلیارد تومان قیر و ۱۵۰ میلیارد تومان از محل فروش اموال و املاک مازاد ) و مبلغ ۱۰۰میلیارد تومان از سوی استانداری طی سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد که تاکنون ۶۰ میلیارد تومان پرداخت شده است در دست اجرا است.

وی در خصوص پروژه راه آهن بوشهر - شیراز گفت: این پروژه یکهزار و ۲۰۰ میلیارد دلار اعتبار ارزی دارد که باتوجه به صدور مجوز رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) برای برداشت در زمان حاضر شیوه نامه مربوطه در مرحله تصویب هیات دولت قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر افزود: این محور به طول کلی ۶۵۵ کیلومتر حد فاصل شیراز - بوشهر ۴۵۰ کیلومتر و حد فاصل بوشهر - عسلویه نیز ۲۰۵ کیلومتر است و محور راه آهن شیراز - بوشهر ۳۱۰ کیلومتر در حوزه استان فارس و ۱۴۰ کیلومتر در حوزه استان بوشهر واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha