ایران و چین منافع مشترک دارند/تهران بدنبال تبادل با یوآن برای مقابله با تحریمها

تهران - ایرنا - کارشناس مرکز مطالعات اقتصادی و راهبردی در شانگهای چین در گفت وگو با یک رسانه عرب زبان تاکید کرد که سفر آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین ماهیت اقتصادی برجسته ای دارد و تهران چه بسا بدنبال تبادل تجاری با یوآن برای مقابله بی اثر کردن تحریم های غرب است.

به گزارش ایرنا، «لی ژون» امروز (چهارشنبه) در گفت و گو به پایگاه «العربی الجدید» تصریح کرد که سفر آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به پکن، جدای از دلایل سیاسی، ویژگی و ماهیت اقتصادی برجسته ای دارد.

این کارشناس افزود: از یک سو، شیوع بیماری کرونا رشد اقتصادی چین را در سه سال گذشته به شدت تحت تاثیر قرار داد و این کشور به تازگی از این همه گیری رهایی یافته است و از سوی دیگر ایران با پاره‌ای مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها مواجه است، بنابر این منافع مشترکی بین تهران و پکن برای تقویت روابط و پیشبرد روند توسعه آن وجود دارد.

کارشناس مرکز مطالعات اقتصادی و راهبردی در شانگهای با اشاره به اینکه "چین بزرگترین شریک تجاری و یکی از خریداران اصلی نفت ایران و منبع مهم سرمایه‌گذاری است"، اظهار داشت: تهران و پکن در سال ۲۰۲۱، سند همکاری راهبردی ۲۵ساله امضا کردند که چندین حوزه از جمله صادرات نفت، زیرساخت ها، معدن، حمل و نقل و کشاورزی را شامل می‌شود.

«لی ژون» با اشاره به اینکه "بزرگترین چالش برای طرف چینی که نگرانی تهران را نیز برمی انگیزد این است که شرکت‌های چینی چگونه می‌توانند خطرات تحریم‌های آمریکا را که استفاده از دلار در معاملات تجاری با جمهوری اسلامی را با مانع روبرو می کند، دفع کنند"، افزود: رئیس جمهوری ایران ممکن است برای حل این مشکل به دنبال حمایت پکن برای استفاده از واحد پول ملی چین (یوآن) در مبادلات تجاری برای بی اثر کردن تحریم‌های آمریکا باشد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی دوشنبه شب و در دهمین سفر خارجی خود در ۱۸ ماه اخیر به چین سفر کرد که هدف اصلی سفر رئیس جمهور ایران اقتصادی، سیاسی و راهبردی است.

همچنین مراسم امضای اسناد و تفاهم نامه همکاری بین تهران و پکن در حضور رئیسان جمهور و بین وزیران دو کشور در کنگره ملی خلق چین برگزار شد و دو کشور ۲۰ سند همکاری امضا کردند.

رئیس جمهور شهریور ماه امسال و در هشتمین سفر خارجی خود به اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند با همتای چینی دیدار و گفت و گو کرده بود که در این نشست دوجانبه، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به طور رسمی از رئیس جمهور ایران برای سفر به پکن دعوت کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha