پکن در رأس دانشگاه‌های معتبر جهان؛ رتبه ۱۲ کیو.اس و ۱۰ لایدن

تهران- ایرنا- دانشگاه پکن، قدیمی‌ترین دانشگاه جامع ملی چین بر اساس نظام‌های مختلف رتبه‌بندی، دانشگاهی معتبر و دارای رتبه‌های برتر است. این دانشگاه که امروز آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور کشورمان عنوان «استاد افتخاری» آن را دریافت کرد، رتبه ۱۲ کیو.اس و ۱۰ لایدن را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سید ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور که شامگاه دوشنبه (۲۴ بهمن) تهران را به مقصد چین ترک کرده بود، بامداد سه شنبه به وقت تهران وارد پکن پایتخت چین شد و صبح روز چهارشنبه به وقت محلی در مراسمی عنوان استاد افتخاری دانشگاه پکن را با حضور رئیس، اساتید و دانشجویان این دانشگاه دریافت کرد.

در این مراسم هائو پینگ (Hao Ping) رییس دانشگاه پکن، به پاس خدمات و اقدامات رییس جمهوری اسلامی ایران در مسیر تقویت و توسعه روابط ایران و چین همچنین حفظ صلح و ثبات در منطقه و جهان، عنوان «استاد افتخاری» دانشگاه پکن را به رئیس‌جمهوری ایران اعطا کرد.

پینگ در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از حضور رییس جمهور ایران و هیات همراه در چین و در این دانشگاه گفت: به پاس خدمات و اقدامات آیت الله رئیسی در مسیر تقویت و توسعه روابط ایران و چین همچنین حفظ صلح و ثبات در منطقه و جهان، عنوان استاد افتخاری دانشگاه پکن به ایشان اعطا می‌شود. اعطای عنوان استاد افتخاری به رییس جمهوری اسلامی ایران پس از تایید شورای علمی دانشگاه پکن انجام گرفته است.

پکن در رأس دانشگاه‌های معتبر جهان؛ رتبه ۱۲ کیو.اس و ۱۰ لایدن

همچنین در این مراسم و با حضور دکتر رئیسی از "لی لینگ"، "لیو اینگ جون"، "شب گوانگ" و "بویینگ بینگ " چهار استاد برتر این دانشگاه در زمینه ایران‌شناسی و آموزش زبان فارسی تقدیر شد.

دانشگاه پکن؛ قدیمی‌ترین دانشگاه جامع چین

اهمیت دانشگاه پکن به عنوان یکی از مراکز مهم علم‌آموزی در کشوری مهم در جهان با توجه به سابقه طولانی این دانشگاه در امر آموزش و اعتبار در رتبه‌های بین‌المللی مشخص است. بر اساس اطلاعات پایگاه اطلاع‌رسانی، این دانشگاه به نام دانشگاه سلطنتی پکن در سال ۱۸۹۸ و به عنوان اولین دانشگاه ملی جامع چین تاسیس شد و بعد از بنیان‌گذاری جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۹ به دانشگاهی جامع با آموزش‌های بنیادی و تحقیقات در حوزه علوم انسانی و علوم پایه ارتقا یافت.

همزمان با تغییرات در چین در سال ۱۹۷۸ برگ جدیدی در تاریخ این دانشگاه نیز ورق خورد و بعدتر در سال ۲۰۰۰ میلادی با دانشگاه علوم پزشکی پکن ادغام شد و در شاخه‌های مختلف علوم پایه، مهندسی، پزشکی، کشاورزی، علوم انسانی و اجتماعی دستاوردهای مختلفی را کسب کرد.


این دانشگاه در ۶ دانشکده به نام‌های دانشکده علوم انسانی، علوم اجتماعی، اقتصاد و مدیریت، علوم پایه، فناوری ارتباطات و مهندسی همچنین علوم بهداشت افزون بر این در ۵۵ مدرسه وابسته و گروه آموزشی، ۶۰ سازمان زیرمجموعه تحقیقاتی و ۱۰ بیمارستان وابسته به فعالیت علمی خود ادامه می‌دهد. بیش از ۴۸ هزار و ۶۰۰ دانشجو شامل ۲۵۰۰ دانشجوی بین‌المللی، ۱۲ هزار و ۶۰۰ عضو هیات علمی و مدرس در این دانشگاه مشغول کار و تحصیل بوده و از مجموع اعضای هیات علمی ۱۲۳ نفر عضو فرهنگستان علوم و فرهنگستان مهندسی چین هستند.

دانشگاه پکن از سال ۱۹۹۸ میزبان بیش از ۱۱۰ نفر از سران کشورها و دولت‌ها و دیگر مقامات سیاسی همچنین ۳۰ نفر از دارندگان جایزه نوبل بوده است، با بیش از ۴۰۰ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی در ۶۰ کشور و منطقه همکاری دارد.

پکن در رأس دانشگاه‌های معتبر جهان؛ رتبه ۱۲ کیو.اس و ۱۰ لایدن

رتبه ۱۲ کیو.اس، ۳۴ شانگهای، ۳۹ بهترین دانشگاه‌های جهان و ۱۰ لایدن

دانشگاه‌ها همواره به دنبال ارتقای کیفیت علمی خود برای رسیدن به جایگاه‌های بالاتر جهانی هستند. احراز رتبه‌های بهتر در نظام‌های رتبه‌بندی مختلف نه‌تنها موجب اعتبار بیشتر دانشگاه‌، دانشجویان و همه وابستگان به مراکز آموزش عالی است بلکه در ارتقای پذیرش دانشجویان داخلی و بین‌المللی نخبه نیز تاثیرگذار است.

نظام‌های رتبه‌بندی مختلفی امروز در دنیا وجود دارد و از مهمترین نظام‌های رتبه بندی دانشگاه‌ها می‌توان به کیو.اس (.Q.S Quacquarelli Symonds )، تایمز، شانگهای و لایدن اشاره کرد که هر کدام بر اساس معیارهای مشخص از جمله تاثیر علمی، اعضای هیات علمی در عرصه جهانی، دانشجویان نخبه، جوایز علمی دانشجویان و استادان، کارآفرینی، اختراعات علمی و مقالات معتبر دانشگاه‌های مختلف را در بازه‌های زمانی رتبه‌بندی می‌کنند.

رتبه‌بندی جهانی کیو.اس یک نظام رتبه‌بندی دانشگاهی است که به صورت سالانه منتشر می‌شود. کیو.اس با همکاری با پایگاه علمی الزویر یکی از بزرگ ترین ناشرین مطبوعات پزشکی و علمی جهان، به یک نظام رتبه‌بندی کلی جهانی برای دانشگاه ها و یک نظام رتبه بندی موضوعی برای رشته های مختلف تحصیلی دست یافته است.

بر اساس رتبه‌بندی کیواس دانشگاه پکن برترین دانشگاه کشور چین است و رتبه ۱۲ بین‌المللی را دارد.

رتبه‌بندی دیگری از سال ۲۰۰۳ به نام رتبه بندی شانگهای منتشر شده است. گروه مشاوران رتبه بندی شانگهای که مجری این رتبه بندی در سراسر جهان است، سازمانی مستقل بوده و وابستگی به هیچ دانشگاه یا سازمان دولتی ندارد. این رتبه بندی در دو حوزه کلی شامل «زمینه و موضوع» منتشر می‌شود. رتبه بندی «زمینه» در پنج زمینه موضوعی علوم طبیعی و ریاضیات، علوم مهندسی و فناوری و کامپیوتر، علوم زیستی و کشاورزی، پزشکی بالینی و داروسازی و علوم اجتماعی و رتبه بندی «موضوع» نیز در پنج حوزه علمی ریاضیات، فیزیک، شیمی، علوم کامپیوتر و اقتصاد و بازرگانی ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان را رتبه بندی می‌کند.

پکن در رأس دانشگاه‌های معتبر جهان؛ رتبه ۱۲ کیو.اس و ۱۰ لایدن

بر اساس رتبه‌بندی شانگهای نیز دانشگاه پکن رتبه ۳۴ را در کل جهان و رتبه دوم را در کشور چین دارد.

رتبه‌بندی لایدن نیز نظام دیگری برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها است که اولین رتبه بندی آن در سال ۲۰۰۷ میلادی منتشر شد. این نظام رتبه بندی هر ساله توسط مرکز مطالعات علوم و فناوری دانشگاه لایدن هلند و بر مبنای شاخص‌های انتشارات و کتاب‌سنجی (مانند کتاب و مقاله) تهیه و ارائه می‌شود. در این نظام رتبه بندی علاوه بر کتاب‌های نمایه شده، انتشارات در قالب مقالات اصیل و مطالب مروری نیز صرفا از مجلات اصلی پذیرفته شده و در ارزیابی مدنظر قرار می‌گیرد.

پکن در رأس دانشگاه‌های معتبر جهان؛ رتبه ۱۲ کیو.اس و ۱۰ لایدن

البته نظام‌های رتبه‌بندی دیگری نیز وجود دارد مانند نظام رتبه بندی بهترین دانشگاه‌های جهان (Best Global Universities) که توسط شبکه رسانه‌ای خبر و گزارش آمریکا (U.S. News & World Report) منتشر می‌شود و بر اساس این نظام نیز دانشگاه پکن رتبه ۳۹ دانشگاه‌های برتر جهان را در اختیار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha