۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۱۱
کد خبرنگار: 3043
کد خبر: 85031321
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موسیقی ابزاری مهم برای باورپذیر کردن فیلم

۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۱۱
کد خبر: 85031321
موسیقی ابزاری مهم برای باورپذیر کردن فیلم

قزوین - ایرنا - مسعود سخاوت دوست برنده سیمرغ بلورین موسیقی چهل و یکمین دوره جشنواره فجر گفت: موسیقی مهمترین ابزار برای باورپذیر کردن فیلم است و کارگردان بایستی به چنان شناختی از موسیقی فیلم برسد تابداند چه موسیقی برای فیلم‌ خود می‌خواهد.

به گزارش ایرنا، موسیقی فیلم در ایران اگرچه قدمتی همسان با سینما ندارد اما تا امروز این مساله پا به پای آن پیشرفت کرده تا جایی که امروزه به یکی از مهمترین عوامل جذابیت فیلم به شمار می‌رود.

به گفته کارشناسان، موسیقی فیلم در ایران طی تاریخ فراز و نشیب خود از شرایط خوبی برخوردار بوده و آهنگسازان خلاقی نیز در دوران های مختلف خود دیده است تا جایی که در نخستین تجربه‌های موفق، اما نه چندان گسترده در موسیقی متن فیلم افرادی همچون روح‌الله خالقی، ابوالحسن صبا و علینقی وزیری در این عرصه دیده شده اند.

در سال‌های اخیر، عرصه سینما و تلویزیون شاهد حضور و فعالیت آهنگسازان جوان و خوش قریحه بوده است، امسال در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین موسیقی متن به هنرمند قزوینی، مسعود سخاوت دوست برای فیلم عطر آلود و فیلم شماره ۱۰ رسید.

این هنرمند برجسته قزوینی نزدیک به ۶۰ اثر سینمایی، تلویزیونی و مستند در کارنامه پربار خود و در ساخت موسیقی های فیلم، تئاتر، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی دارد و همکاری با کارگردانان برجسته همچون کمال تبریزی، قطب‌الدین صادقی، نرگس آبیار، روح‌الله حجازی و هادی مقدم دوست نیز در پرونده کاری وی مشاهده می‌شود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قزوین با این موسیقیدان و آهنگساز برجسته قزوینی که ۲ سال پیاپی نیز برگزیده سیمرغ بلورین جشنواره بین المللی فیلم فجر شده، پیرامون آثار وی و جشنواره فیلم فجر به گفت‌ و گو نشسته است.

مسعود سخاوت دوست متولد ۶۳ ساکن قزوین است که با تشویق و ترغیب پدرش از سن هشت سالگی موسیقی سنتی را با ساز سنتور آغاز کرد و از ۱۷ سالگی نیز به عرصه آهنگسازی وارد شد.

این آهنگساز برجسته قزوینی تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی عمران آغاز کرد و پس از فارغ التحصیلی با تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد وارد دانشگاه هنر سوره و در رشته آهنگسازی شد.

موسیقی ابزاری مهم برای باورپذیر کردن فیلم

ایرنا. چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر امسال را چگونه ارزیابی کردید و شما با چند اثر در این جشنواره شرکت داشتید؟

از سال ۹۲ تاکنون همه ساله در این جشنواره حضور داشته‌ام و پنج مرتبه نیز کاندید دریافت جایزه بودم، سال گذشته در چهلمین جشنواره فیلم فجر در فیلم "موقعیت مهدی" موفق به کسب سیمرغ بلورین شدم و امسال نیز با ۲ فیلم سینمایی "عطرآلود" به کارگردانی هادی مقدم دوست و تهیه‌ کنندگی یوسف منصور و همچنین فیلم سینمایی شماره ۱۰ به نویسندگی و کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری و در بخش مسابقه ای جشنواره موفق به کسب سیمرغ شدم.

ایرنا. چه عاملی باعث شد تا موسیقی فیلم عطرآلود و فیلم شماره ۱۰ به موفقیت برسد؟

فیلم عطر آلود یک فیلم خوش ساخت و دارای مولفه‌های فرهنگی و اخلاقی بارز است و چیزی که در سینمای امروز ما به شکل خیلی اغراق شده و یا شعاری به آن پرداخته می‌شود و یا به طور اساسی به آن پرداخته نمی‌شود.

فیلم عطرآلود، برخورد کاملا منطقی، هنرمندانه و شاعرانه به دغدغه‌های زندگی و اخلاقی دارد که هم درگیر روزمرگی‌ها و هم مسایل اخلاقی و معنوی است، نکته‌ای که در فیلم وجود دارد بحث هویت و جست و جوی هویت و دو راهی‌های فلسفی که هر کدام انسان را به یک شرایط ناکجا آباد سوق دهد در این فیلم بیشتر حائز اهمیت است.

دوراهی انتخاب درست و یا غلط یکی از نقاط مهم فیلم عطر آلود به کارگردانی هادی مقدم دوست است و در این فیلم موسیقی هم بحث هویت و هم موضوع پیچیدگی روانشناختی را لحاظ می‌کند و عامل موفقیت این فیلم خود فیلم بود و موسیقی آن هم به عنوان یکی از عناصر در رساندن پیام به مخاطب متناسب عمل کرد.

همچنین فیلم شماره ۱۰ به نویسندگی و کارگردانی حمید زرگرنژاد که یک فیلم حماسی است در فضایی تاریک و تلخ روایت می‌شود و تجربه متفاوتی را در زمینه فیلم‌های جنگی به نمایش می گذارد.

ایرنا. درباره نحوه همکاریتان در فیلم عطرآلود بفرمایید؟

اساس کار ساخت موسیقی فیلم را تعامل و اعتماد بین آهنگساز و کارگردان می‌دانم و پیش از این اثر، در سریال "سرباز" و فیلم سینمایی "سر به مهر" با هادی مقدم‌دوست همکاری داشته‌ام و با ادبیات صوتی با فضای ذهنی و جنس کار ایشان آشنایی کامل دارم.

همچنین در آثار ایشان یک ساختار منسجم وجود شناختی و جهان بینی وجود دارد و در فیلم "عطرآلود" نیز یک ملودرام عاشقانه و اخلاقی در بستر داستانی شیرین و البته گاهی پرالتهاب‌ مشاهده می شود که روایتگر یک دغدغه باورپذیر و اخلاقی است.

مولفه‌های فرهنگی، دغدغه هویت، دوراهی روانشناختی و شیرینی نهایی در اثر و پایان خوش همواره در آثار مقدم دوست وجود دارد و بسیار با لطافت دغدغه‌های خود را بیان می‌کند این آشنایی موجب شد سریعتر بتوانیم در این فیلم به نتیجه برسیم.

موسیقی ابزاری مهم برای باورپذیر کردن فیلم

ایرنا. کدام سکانس اثر به لحاظ آهنگسازی سخت بود؟

سختی ساخت موسیقی برای هر سکانس متفاوت بوده اما بحث این است که با چه سرعتی می‌شود این سکانس‌ها و جزایر از همه گسسته را با هم پیوند زد و در نهایت به یک وحدتی در موسیقی فیلم رسید.

به عنوان مثال، "شماره ۱۰" فیلمی کاملا حماسی، پرتنش و هیجان انگیز بود و پر موزاییک ترین اثری بود که تاکنون کار کردم تا جایی که انواع و اقسام موسیقی را در خود جای داده بود.

فیلم "عطر آلود" نیز تمام سکانس‌هایش سخت بود رسیدن به کلید واژه‌ کارهای دراماتیک سخت‌ترین قسمت کار بود اما مهمترین چالش این فیلم آن بود که ما یک روایت لطیف را از برخی وقایع خشن ارایه دهیم، نه به معنای اغراق آمیز اما خشونتی که در برخی اتفاقات فیلم می‌افتاد که بار کم کردن خشونت برعهده موسیقی بود.

موسیقی همواره باید این نکته را یادآوری می‌کرد که فیلم قرار نیست مخاطب را به ناکجا آباد روانشناختی ببرد بلکه قرار است شما را در یک دوراهی برای تصمیم گیری ببرد و شاید این سخت‌ترین قسمت کار باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha