۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۵۹
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85031340
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

رسانه چینی: تهران و پکن به دنبال توسعه همکاری همه‌جانبه راهبردی هستند

تهران- ایرنا- تارنمای خبری سی جی تی ان چین در گزارشی نوشت: روابط میان چین و ایران هرچند با فراز و فرودهایی روبرو بوده اما دو کشور به دنبال گسترش همکار یهای راهبردی هستند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از این رسانه چینی، در جریان مذاکرات شی جینپینگ و آیت الله سید ابراهیم رییسی روسای جمهور چین و ایران بر ضرورت توسعه همکاری تاکید کردند.

بر اساس این گزارش، شی به رئیس جمهوری ایران گفت، چین بی وقفه به همکاری دوستانه با ایران با هدف ترویج مشارکت استراتژیک جامع میان دو کشور ادامه خواهد داد

رئیس جمهوری ایران نیز تصریح کرد روابط دوستانه دو کشور با گذشت زمان قوی تر شده است.

شی افزود: چین و ایران همواره از یکدیگر حمایت کرده اند و برای مبارزه با همه گیری کووید-۱۹ با یکیدگر همکاری داشته اند. وی تصریح کرد روابط دو کشور مبتنی بر توسعه منافع مشترک و سیانت از عدالت بین المللی است.

بر اساس این گزارش، چین سالهاست که بزرگترین شریک تجاری ایران باقی مانده است. از ژانویه (دی-بهمن) تا اوت (مرداد-شهریور) سال ۲۰۲۲ حجم تجارت دوجانبه بین چین و ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد افزایش داشته است.

همچنین رهبران دو کشور متعهد شدند در نشست طرح جامع همکاری ایران و چین همکاری کنند و خواستار تقویت مشارکت دوجانبه در زمینه های مختلف از جمله تجارت، زیرساخت و کشاورزی شدند

ریسی همچنین از شرکت های چینی خواست تا برای سرمایه گذاری و تجارت به ایران سفر کنند و ابراز امیدواری کرد گردشگران چینی بیشتری از ایران دیدن کنند.

کارشناسان چینی گفتند که سفر سه روزه آیت‌الله رئیسی به چین (اولین سفر از زمان روی کار آمدن وی در آگوست ۲۰۲۱) اجرای توافقنامه ۲۵ ساله بین دو کشور را تسریع خواهد کرد. این دیدار بین رهبران دو کشور همچنین همکاری‌های دوجانبه را به سطح بالاتری هدایت خواهد کرد و بر اعتماد متقابل عمیق بین دو کشور تاکید می‌کند.

شی به رئیسی گفت: چین همواره روابط خود با ایران را از منظر استراتژیک نگریسته و توسعه داده است و هر قدر هم که شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای تغییر کند، چین بی‌وقفه همکاری‌های دوستانه خود را با ایران افزایش خواهد داد و برای توسعه هر چه بیشتر مشارکت استراتژیک فراگیر دو کشور تلاش خواهد کرد و نقش مثبتی در صلح جهانی و پیشرفت بشر ایفا خواهد کرد.

رئیس جمهوری چین افزود: پکن از تهران در حفاظت از حاکمیت، تمامیت ارضی و عزت ملی حمایت می‌کند و از مبارزه این کشور با یکجانبه‌گرایی، هژمونی و نیروهای خارجی که در امور داخلی ایران مداخله می‌کنند و قصد برهم زدن ثبات آن را دارند، حمایت می‌کند. طرف چینی همچنین مایل است با تعمیق همکاری در تجارت، کشاورزی، صنعت و زیرساخت و همچنین گسترش همکاری تحت طرح‌ «کمربند و جاده»، مشارکت جامع میان ایران و چین را تعمیق بخشد.

چین و ایران در سفر شی جینپینگ به ایران در سال ۲۰۱۶، یک شراکت راهبردی جامع برقرار کردند و از آن زمان دو طرف برای ارتقا و توسعه این مشارکت از جمله همکاری در چارچوب ابتکار «یک کمربند و یک راه»، پیش رفتند.

در سال ۲۰۲۱ چین و ایران یک توافقنامه ۲۵ ساله برای تقویت همکاری‌های همه‌جانبه در زمینه‌های مختلف امضا کردند. بر اساس این قرارداد، دو طرف از پتانسیل همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی استفاده کرده و برای همکاری‌های بلندمدت برنامه‌ریزی خواهند کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha