به گزارش ایرنا ، آیتالله سید نصیر حسینی روز چهارشنبه در ششمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان و با حضور اعضا و مدیرکل دفتر فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: زیبنده نیست که دانش آموز ما فضای آموزشی، ورزشی، آزمایشگاهی و تجهیزات کارکاهی مناسب نداشته باشد چرا که لازم است بجای هزینه هایی که بی رویه در جاهایی دیگر انجام می شود برای رفع مشکلات آموزشی بکار گرفته شود.
آیتالله حسینی یادآور شد: همه ما اهمیت آموزش و پرورش را می دانیم ولی در عمل به درستی اقدام نمی کنیم چرا که سرمایه های علمی ما از مسیر آموزش و پرورش عبور می کنند متاسفانه توجه کافی به آموزش و پرورش نشده است.
نماینده ولیفقیه در کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: توسعه مراکز فنی و حرفه ای و کاردانش که اشتغال و تولید را بدنبال دارد، نیازمند حضور خیران و مشارکت های مردمی است.
آیتالله حسینی تصریح کرد: با ورود دولت به همه حوزه ها نظیر اشتغال، فرهنگ و دیگر حوزه ها را که به دولت سپردیم ودولتی کردیم با مشکلات عدیده ای مواجه شدیم چرا که دولت به تنهایی نمی تواند پاسخگوی نیازهای مردم باشد.
وی گفت: اگر آموزش ها به خصوص توسعه مراکز فنی و حرفه ای مطابق با نیازسنجی ها و آموزش سرزمینی انجام شود، مشکلات اشتغالزایی کمتر خواهد شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه با انتقاد به وضعیت توجه نامناسب مکان های اموزشی و توجه ناکافی به رفع بحران آموزشی در این استان گفت: مناطق محروم زیادی در استان وجود دارد که فضاهای آموزشی آنها در وضعیت بحرانی است که نگرش جدیدی می خواهد.
سید علی احمدزاده تاکید کرد: عقب ماندگی آموزش و پرورش در خدمت رسانی آموزشی،ناشی از همین نگاهها و شیوه های نادرست محاسبه سرانه فضای آموزشی است که مطابق با وضعیت استانی ما نیست و بهتر اینست که سرانه دانش آموزان بر اساس ضریب محرومیت، محاسبه شود.
بنا به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، آمار سرانه آموزشی استان در برنامه و بودجه کشور، به اشتباه ۸.۲ متر مربع اعلام شده است چرا که استان ما هم اکنون، ۱۷۲ هزار دانش آموز دارد و فضاهای آموزشی ما مطابق با سرانه آموزشی اعلام شده، باید یک میلیون و ۳۹۴هزار متر مربع، باشد در صورتی که در استان قریب به ۸۰۰ هزار متر مربع فضای آموزشی داریم و حدود ۴۰۰ هزار مترمربع فضا کم داریم.
حسینی نیک اضافه کرد: با این فضای موجود آموزشی در استان، سرانه آموزشی در استان ما نزدیک به پنج مترمربع است که این خطه به لحاظ استاندارد و کیفیت امکانات آموزشی جزو ۱۵ استان های آخر است.
وی تاکید کرد: اگر این سرانه اشتباه آموزشی استان، اصلاح نشود نگاه خیرین و حتی مسوولان کلان کشوری نسبت به استان، بی تفاوت خواهد بود.
کهگیلویه وبویراحمد با توجه به موقعیت توپوگرافی، دارای مناطق سردسیری و گرمیسری است و در این خطه هزارو ۶۰۰ روستا وجود دارد که بسیاری از مناطق این استان از داشتن مکان آموزشی مناسب محروم هستند.
نظر شما