دانشگاه‌های آمریکا در برابر خشونت‌های مسلحانه ایمن نیستند

تهران- ایرنا- یک دانشجوی هندی شاغل به تحصیل در آمریکا با انتقاد از تیراندازی‌های جمعی که به دانشگاه‌ها و محیط‌های آموزشی نیز کشیده شده است، می‌گوید: دانشگاه‌های آمریکا در برابر خشونت‌های مسلحانه ایمن نیستند و از سوی دیگر دانشجویان را برای این واقعیت جامعه آماده نمی‌کنند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، رامونا موخرجی لستن یک دانشجوی هندی شاغل به تحصیل در آمریکا در نشریه ایندین اکسپرس نوشت: دانشگاه ها در آمریکا شما را برای این واقعیت آماده نمی کنند که ممکن است هدف تیراندازی قرار بگیرید. سخت است به والدینم بگویم محیط دانشگاهی که در آنجا تحصیل می کنم، می تواند محل تیراندازی دسته جمعی بعدی باشد.

تیراندازی یک فرد مسلح در محوطه دانشگاه میشیگان آمریکا در شامگاه دوشنبه هفته گذشته، سه کشته و پنج مجروح بر جای گذاشت. دانشگاه میشیگان، واقع در شهر ایست لنسینگ در ۱۳۰ کیلومتری شمال غربی دیترویت هدف یک حمله مسلحانه قرار گرفت. بر اساس اعلام مقامات پلیس دانشگاه و امنیت ملی، در جریان این حمله سه نفر کشته و پنج تن زخمی شدند. جنازه فرد مهاجم کمی بعد در خارج از محوطه پردیس دانشگاه پیدا شد که به نظر می رسد بر اثر تیراندازی به خودش کشته شده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده، دو نفر از مجروحان این تیراندازی چینی هستند.

به گفته پلیس، پس از اولین تیراندازی، دومین حمله در بخش دیگری از پردیس دانشگاه روی داد که در پی آن تمام فعالیت‌های دانشگاه برای ۴۸ ساعت به حالت تعلیق درآمد. حدود ۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه میشیگان مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه‌های آمریکا در برابر خشونت‌های مسلحانه ایمن نیستند

این گزارش‌ها نشان می‌دهد که این فاجعه فراتر از مرزهای ایالتی و ملی می‌رسد و سؤالات جدیدی را در مورد اینکه تیراندازی‌های دسته جمعی چگونه شناخت سایر کشورها را از آمریکا شکل می‌دهد، مطرح می‌کند.

رامونا می نویسد: همکلاسی های من پس از شنیدن تیراندازی های دسته جمعی که تقریبا هر روز اتفاق می افتد، دچار بهت شده اند و از اینکه مقررات مربوط به سلاح تصویب نمی شود، اظهار بی اعتمادی می کردند.

بر اساس این گزارش، دانشجویان سرتاسر آمریکا دچار سردرگمی شده اند و تیراندازی‌های جمعی دیگر شوکه کننده نیست.

دانشگاه‌های آمریکا در برابر خشونت‌های مسلحانه ایمن نیستند

این دانشجوی هندی که بزرگ شده گورگائون در هند است، می گوید: در حالی که در مورد تهدیدات بمب گذاری در دهلی شنیده بودم اما این تهدیدها هرگز خطر فوری نداشتند. آخرین حادثه بزرگ بمب گذاری در دهلی در سال ۲۰۱۱ و نزدیک به ۱۲ سال پیش رخ داد. با این حال، تیراندازی در مدارس و دانشگاه ها در آمریکا بسیار عادی و پرتکرار است.

سال ۲۰۲۲ رکوردار تیراندازی در آمریکا با بیش از ۶۰۰ مورد حمله مسلحانه

بر اساس آمارهای بایگانی خشونت با سلاح، در سال ۲۰۲۲، بیش از ۶۰۰ مورد تیراندازی دسته جمعی و تعداد بیشتری قتل و خودکشی با سلاح گرم در این کشور رخ داده است. سال ۲۰۲۲ از نظر تیراندازی در مدارس رکوردار بود و حدود ۴۶ حادثه تیراندازی در مدارس اتفاق افتاد.

وی می افزاید: به عنوان یک دانشجوی ساکن لس آنجلس، تهدید خشونت با اسلحه اکنون به واقعیت تبدیل شده است. در مدت سه هفته کالیفرنیا شاهد تیراندازی های دسته جمعی پی در پی بوده است. یکی از این حوادث در پارک مونتری رخ داد که یک ساعت با ماشین از دانشگاه فاصله دارد.

رامونا می نویسد: یکی از کلاس هایی که در ترم جاری دارم، در مورد سیاست های پیشگیری سلاح گرم است. من از روی کنجکاوی در کلاس نام نویسی کردم تا ببینم آیا راه حلی وجود دارد. آنچه مشخص شد این است که این یک مشکل پیچیده و فعلی سیاسی اجتماعی است که نیاز به اقدام فوری دارد. دیروز استاد قرار بود درباره تیراندازی پنج سال پیش مدرسه پارکلند در فلوریدا که ۱۴ فوریه ۲۰۱۸ رخ داد، صحبت کند اما زمانی که دریافت تیراندازی دیگری اتفاق افتاده، شوکه شده بود.

وی ادامه داد: همکلاسی هایم در مورد نحوه ورود به کلاس های درس و اینکه در صورت حضور فرد مهاجم در محوطه دانشگاه چگونه ایمنی خود را ارزیابی کنند، بحث می کردند. من هم مانند بسیاری از دانشجویان هندی، هرگز فکر نمی‌کردم درهای شیشه‌ای برای کلاس درس خطر ایمنی داشته باشند. اکنون مطمئنا به خروجی های اضطراری، نه فقط در کلاس های درس، بلکه در خواربار فروشی ها، تئاترها و سایر فضاهای عمومی نگاه می کنم.

تیراندازی در ایالت میشیگان بار دیگر ثابت کرد که کالج‌ها در آمریکا در برابر خشونت های مسلحانه ایمن نیستند. سال گذشته، متیو هریس استاد سابق دانشگاه تهدیداتی را برای دانشکده ارسال کرد، از جمله ویدیویی که در آن تهدید به تیراندازی جمعی در دانشگاه کالیفرنیا شده بود. با وجود اینکه خبرهای این تهدید در گروه‌های دانشجویی منتشر شده بود، اما مسئولان دانشگاه این موضوع را به دانشجویان اعلام نکردند.

دانشگاه‌های آمریکا در برابر خشونت‌های مسلحانه ایمن نیستند

این استاد سابق دانشگاه آن زمان در کلرادو بود، بنابراین بعید بود که بتواند تهدید خود را عملیاتی کند. با این وجود و با وجود نگرانی دانشجویان، برخی از اساتید از لغو کلاس ها خودداری کردند و به دانشجویان اطلاع دادند که در صورت بروز حادثه تیراندازی، در را قفل و مسدود خواهند کرد. دانشگاه کالیفرنیا یک دانشگاه دولتی است، هیچ گیت یا حفاظتی ندارد و هر کسی اعم از دانشجو یا غیردانشجو می تواند وارد دانشگاه شود. دانشگاه کالیفرنیا در نهایت تمام کلاس ها و جلسات حضوری را لغو کرد و هریس روز بعد بازداشت شد.

رامونا تصریح کرد: تا زمانی که پلیس بازداشت هریس را تأیید نکرده بود، خانواده ام را در مورد تهدید مطلع نکردم. دشوار بود که به والدینم که از من بسیار دور هستند، بگویم دانشگاه من می تواند محل تیراندازی دسته جمعی بعدی باشد. این ماجرا تصویری بسیار نازیباتر از آنچه هنگام درخواست پذیرش دانشگاه و تجربه زندگی دانشجویی در آمریکا برای من انتظار داشتند، ترسیم می کند.

وی افزود:‌ این واقعه مرا وادار کرد این احتمال را درنظربگیرم که آن روز می توانست بسیار متفاوت به پایان برسد. پیش از این نیز در سال ۲۰۱۶، "ماینک سرکار" دانشجوی سابق دکترا وارد محوطه دانشگاه شد و قبل از اینکه خود را بکشد، به یک استاد تیراندازی کرد. دانشجویان از دانشگاه کالیفرنیا به دلیل واکنش آن انتقاد کردند، چرا که بسیاری از سالن‌های سخنرانی و درهای کلاس‌ها را نمی‌ شد قفل کرد و افراد در محوطه دانشگاه مجبور بودند برای بستن درها، خودشان اقدام کنند.

رامونا می گوید:‌ در حالی که همکلاسی های آمریکایی من با آرامش در مورد آموزش تیراندازی صحبت می کنند، من احساس اضطراب دارم. دانشگاه هیچ گونه آموزش یا تمرینی را برای دانشجویان بین المللی ارایه نکرده است. وب‌سایت آن حاوی برخی منابع و دستورالعمل‌ها است اما واقعاً شما را برای این واقعیت آماده نمی‌کند که ممکن است هدف تیراندازی قرار گیرید.

وی خاطرنشان کرد: این وضعیت منحصر به دانشگاه کالیفرنیا نیست،‌ برای دانشجویانی که قصد دارند در آمریکا تحصیل کنند کالج ها فرصت های عالی ارایه می کنند. اما این کشور با مشکلات بسیار واقعی مانند خشونت با اسلحه مواجه است که ممکن است در مدتی که اینجا هستید، با آنها روبرو شوید.

دختر آندریا فرگوسن، دانشجوی دانشگاه ایالتی میشیگان و فارغ التحصیل دبیرستان آکسفورد است که از تیراندازی مدرسه آکسفورد در سال ۲۰۲۱ جان سالم به در برد.

فرگوسن می گوید: در طول عمرم هرگز انتظار نداشتم دو تیراندازی در مدرسه و دانشگاه را تجربه کنیم. این تجربه منحصر به فرزند من نیست. دخترم به طور باورنکردنی ترسیده بود و این ماجرا خاطره مدرسه آکسفورد را برای آنها زنده کرد.

گرچن ویتمر فرماندار میشیگان خشونت مسلحانه را که مشکل منحصربه‌فرد آمریکا است، محکوم کرد. وی گفت نمی توانیم اینگونه به زندگی ادامه دهیم. این حادثه پنج سال بعد از کشته شدن ۱۷ دانش آموز و کارکنان مدرسه ای در فلوریدا در حادثه تیراندازی رخ داده است.

دانشگاه‌های آمریکا در برابر خشونت‌های مسلحانه ایمن نیستند

۷۳ مورد تیراندازی از آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی

بر اساس آمار بایگانی خشونت های مسلحانه در آمریکا، تاکنون ۷۳ مورد تیراندازی جمعی از آغاز سال جدید میلادی ۲۰۲۳ در این کشور گزارش شده است.

بر اساس گزارش دویچه وله، تیراندازی به جمعیت به داستانی تکراری در آمریکا تبدیل شده است و سالانه حدود ۳۰ هزار قربانی می گیرد. از سالن های سینما گرفته تا مدارس این اتفاق ممکن است رخ دهد.

نیویورک تایمز نیز در گزارشی نوشت: خشونت در دانشگاه ایالتی میشیگان جدیدترین بخش از سلسله تیراندازی های دسته جمعی در دانشگاه های آمریکا در چند دهه گذشته محسوب می شود.

نوامبر سال ۲۰۲۲ در شارلوتزویل، ایالیت ویرجینیا، سه دانشجوی دانشگاه ویرجینیا که همگی در تیم فوتبال بازی می‌کردند، بر اثر تیراندازی یک مرد مسلح در گاراژ کشته شدند.

اکتبر ۲۰۱۵: یک مرد ۲۶ ساله در محوطه کالج محلی آمپکو در جنوب ایالت اورگان اقدام به تیراندازی کرد و ۱۰ نفر را به کام مرگ فرستاد.

آوریل ۲۰۱۲: در اوکلند در کالیفرنیا، دانشجوی سابق به دانشجویان و کارکنان دانشگاه اویکوس تیراندازی کرد و هفت نفر را کشت.

آوریل ۲۰۰۷: ۳۳ نفر در دانشگاه فنی ویرجینیا کشته شدند که یکی از بدترین حوادث تیراندازی‌های دانشگاهی در تاریخ آمریکا بود. تقریباً پنج سال بعد، دو نفر دیگر در تیراندازی در محوطه این دانشگاه جان باختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha