بی اعتمادی بی سابقه شهروندان آمریکا به رسانه ها

تهران - ایرنا - به باور نیمی از شهروندان آمریکا، سازمان ها و شبکه های خبری سراسری این کشور قصد گمراه کردن آنان را با پخش اطلاعات نادرست و ترغیب کردن شهروندان از طریق گزارش ها و برنامه هایشان به پذیرش دیدگاه مشخصی، دارند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری اسوشیتدپرس؛ نظرسنجی مشترک گالوپ و بنیاد نایت، ورای دیگر پیمایش ها در باره سطح بسیار اندک اطمینان همگانی به رسانه هاست به گونه ای که نشان می دهد بسیاری از شهروندان تصور می کنند که قصد و عمدی برای فریب دادن آنان وجود دارد.

پنجاه درصد شهروندان ایالات متحده با این جمله که سازمان های خبری کشورشان قصد گمراه کردن آنان را ندارند، مخالفت کرده و تنها ۲۵ درصد آن را پذیرفته اند.

همچنین ۵۲ درصد از نظرسنجی شوندگان با این گزاره که انتشاردهندگان اخبار سراسری به منافع خوانندگان، بینندگان و شنوندگانشان اهمیت می دهند، مخالفت کرده و تنها ۲۳ درصد بر این باورند که روزنامه نگاران کشورشان در راستای منافع همگانی فعالیت می کنند.

این بررسی نتیجه گرفته که روزنامه نگاران باید برای نشان دادن تاثیر گزارش هایشان بر همگان، پایشان را از تاکید بر شفافیت و دقت فراتر بگذارند.

به گفته جان سندز مدیر ارشد بنیاد نایت در حوزه رسانه و مردمسالاری؛ به نظر نمی رسد که آمریکائیان چنین تصور می کنند که سازمان های خبری سراسری و کشوری، به تاثیر کلی اخبارشان بر جامعه، اهمیت بدهند.

توانایی بسیاری از شهروندان برای دستیابی فوری به اخبار از دستگاهی که در اختیار دارند مانند گوشی تلفن همراه، گام سریع چرخه اخبار و شمار فزاینده منابع خبری، نشان می دهد که شمار بیشتری از شهروندان این کشور در مقایسه با قبل، در جریان مهم ترین خبرها قراردارند.

بر اساس این نظرسنجی؛ ۶۱ درصد شهروندان آمریکا بر این باورند که این عوامل؛ آگاه ماندن آنان را دشوارتر می کند و تنها ۳۷ درصد بر این باورند که آگاهی یافتن آنان، آسان تر شده است. بنابراین به نظر می رسد اطلاعات بیش از حد، تاثیر معکوس داشته باشد.

این پیمایش دریافت که مانند بررسی های پیشین، اعتماد دمکرات ها به اخبار بیشتر از جمهوری خواهان است. هر چند سطح بی اعتمادی در پنج سال گذشته به ویژه در میان افراد مستقل اوج گرفته است. روی هم رفته ۵۵ درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که مقدار زیادی جانبداری سیاسی در پوشش خبرها وجود دارد، در حالی که این میزان در ۲۰۱۷ تنها ۴۵ درصد بوده است.

بخشی از نتیجه این نظرسنجی که بازتاب دهنده مشکلات مالی برخی سازمان های خبری و کاهش مستمر شمار شبکه های خبری تلویزیونی است، نشان داد که ۳۲ درصد از آمریکائیان گفته اند که به خبرهای محلی، توجه بسیاری می کنند که این میزان در اوایل ۲۰۲۰ میلادی در آستانه سال انتخابات ریاست جمهوری و آغاز همه گیری کووید -۱۹، تنها ۵۶ درصد بوده است.

در مورد نحوه دسترسی به خبرها؛ ۵۸ درصد مصاحبه شوندگان روش آنلاین، ۳۱ درصد تلویزیون، هفت درصد رادیو و سه درصد روزنامه ها و مجلات چاپی را به عنوان منبع به دست اوردن اخبار ذکر کرده اند. ۸۸ درصد از اعضای نسل زد در این نظرسنجی یعنی ۱۸ تا ۲۵ سالگان، منبع دریافت اخبار خود را شبکه های آنلاین ذکر کرده اند.

شمار و مشخصات شرکت کنندگان در این نظرسنجی، پنج هزار و ۵۹۳ نفر ۱۸ ساله و بالاتر بوده و در بازه زمانی ۳۱ مه تا ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۲ برگزار شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha