بسیج چهره‌های مشهور ورزشی و هنری ترکیه برای جذب کمک ها برای زلزله‌زدگان

تهران- ایرنا- شبکه‌های تلویزیونی ترکیه در برنامه‌‎ای تحت عنوان " ترکیه یکدل " با حضور چهره‌های مشهور هنری، ورزشی و اقتصادی این کشور پویش همه جانبه‌ای را برای جذب کمک به زلزله زدگان به راه انداختند.

به گزارش شامگاه چهارشنبه ایرنا، این برنامه که هم‌اکنون به صورت زنده و مشترک از ۲۰۰ شبکه تلویزیونی کابلی و ماهوارهای و ۵۶۲ شبکه رادیویی دولتی و خصوص ترکیه در حال پخش است، به منظور جذب کمک مالی داخلی و بین‌المللی برای مدیریت بحران زلزله هفته گذشته این که کشور تدارک دیده شده است.

در این برنامه، افراد مشهور هنری، ورزشی و تجاری گرد هم آمده‌اند تا کمک های نقدی مردم را از سراسر جهان برای زلزله زدگان جمع آوری و در اختیار هلال احمر و مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه(آفاد) قرار دهند.

انجمن پخش آناتولی با ۴۰ شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای و محلی در این برنامه شرکت دارند.

علاوه بر کمک‌های نقدی کلان جمع آوری شده در روزهای گذشته، در نخستین ساعات این پویش و با استقبال گسترده مردم، بیش از ۱۰۰ میلیارد لیره ترک معادل پنج میلیارد دلار کمک نقدی از سوی چهره‌های مشهور هنری، تجار، موسسات اقتصادی، بانک‌های خصوصی و شرکت‌های بزرگ صنعتی و تولیدی جمع‌آوری شد و سیل کمک‌ها که به صورت مستمر از طرف مجریان برنامه اعلام می شود، لحظه به لحظه در حال افزایش است.

شهروندان ترکیه نیز با ارسال یک پیامک تحت عنوان قلب واحد(TEKYUREK) و با اهدای ۵۰ لیره ترک از طریق اپراتورهای تلفن همراه کمک نقدی خود را به زلزله‌زدگان این کشور اهدا می‌کنند.

مجریان این برنامه اعلام کردند که تا دریافت آخرین کمک‌های مردمی، پخش زنده این برنامه ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، کنفدراسیون شرکت‌ها و تجارت ترکیه (Turkonfed) چند روز پیش میزان خسارت فاجعه زلزله این کشور را بالغ بر ۸۴ میلیارد دلار برآورد و اعلام کرد که ۷۴ میلیارد دلار آن مربوط به ساختمان‌ها و ۱۰ میلیارد دلار نیز مربوط به تولید ناخالص داخلی است.

زمین لرزه بزرگی در ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد دوشنبه هفته گذشته جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند.

در جریان این زمین لرزه ۷.۸ دهم در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارد شد که تیم‌های نجات و جستجو طی ۱۰ روز اخیر در حال آواربرداری و نجات کسانی هستند که زیر آوار گرفتار شده‌اند.

وزیر شهرسازی، محیط زیست و تغییرات اقلیم ترکیه دیروز اعلام کرد که در جریان زلزله روز دوشنبه هفته گذشته، بیش از ۱۹۰ هزار واحد مسکونی و تجاری تخریب شده و یا به شدت آسیب دیده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیشب آخرین آمار تلفات این زلزله را که از آن به عنوان 'فاجعه قرن' یاد می‌شود، ۳۵ هزار و ۴۱۸ نفر اعلام کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha