۳۰ بهمن ۱۴۰۱، ۷:۴۸
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85032125
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تنظیم بازار با تامین نیازهای واقعی اقشار مختلف مردم

زنجان - ایرنا - تنظیم بازار و تامین نیازهای واقعی به خصوص در حوزه کالاهای اساسی یکی از دغدغه‌ها و دلمشغولی های اغلب مردم و مسوولان به خصوص در روزهای پایانی سال محسوب می‌شود که تحقق آن اهمیت بسیاری داشته و نیازمند مدیریت و راهبری اصولی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در شرایطی که کشور در وضعیت اقتصادی نه چندان مطلوبی به سر می برد و تحریم های ظالمانه دشمنان این فشار را چند برابر کرده است، تامین ارزاق و مایحتاج اساسی یکی از نگرانی هایی است که گریبانگیر اقشار مختلف مردم به خصوص خانواده های آسیب پذیر است تا بتوانند نیازهای روزمره خود را با قیمت مناسب و موارد لزوم تامین کنند. در این میان مسوولان نیز برای رفع بخشی از این مسایل کمر همت بسته اند و به خصوص در روزهای خاصی که این احتیاجات افزایش می یابد، با تزریق این اجناس، بازار را متعادل و از تشویش مردم و التهاب آن می کاهند.

از جمله مواقعی که نیاز به ورود بخش های دولتی برای تنظیم بازار و تامین کالاهای اساسی و پرمتقاضی بیش از سایر ایام احساس می شود، روزهای پایانی سال، اعیاد، ماههای محرم و رمضان است که در این ایام اقشار مختلف مردم معمولا ارزاق و دیگر کالاها را بیش از سایر روزها تهیه می کنند و این امر گاه موجب برهم خوردن تعادل کفه های عرضه و تقاضا و مشکلاتی در سطح بازار می شود.

به همین سبب اداره کل غله و خدمات بازرگانی نیز به عنوان یکی از اعضای ستاد تنظیم بازار در تامین و نظارت بر عرضه بخشی از کالاهای اساسی و راهبردی وارد عمل شده و دسترسی مردم را به این کالاها تسهیل می کند.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اقدامات انجام و تمهیدات اتخاذ شده برای تنظیم بازار و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای برخی از کالاهای اساسی و پرمصرف با ولی الله زمانی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان گفت و گو کرده است که مشروح آن در ادامه آمده است.

تنظیم بازار با تامین نیازهای واقعی اقشار مختلف مردم

ایرنا: تمهیدات اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان برای تنظیم بازار روزهای پایانی سال چیست؟

زمانی: این اداره کل توزیع ۲۰ هزار تن آرد، یک هزار و ۴۴۰ هزار تن انواع برنج و ۲ هزار و ۳۱۷ تن شکر را برای روزهای پایانی سال پیش بینی کرده است که از این میزان ۹۰۰ تن برنج هندی و ۵۴۰ تن برنج تایلندی است.

وی افزود: از مجموع شکر پیش بینی شده برای این مدت بیش از ۱۶۷ تن مربوط به مصرف عادی خانوارها است و ۷۵۰ تن به صنف و صنعت اختصاص دارد.

زمانی با بیان اینکه مجوز فروش این میزان کالا برای فروشگاهها صادر شده است، یادآورشد: این اقلام پس از صدور مجوز در اختیار واحدهای عرضه کننده قرار می گیرد و این واحدها حداقل یک هفته برای بسته بندی و انجام فرایندهای لازم تا توزیع اقلام زمان نیاز دارند.

زمانی تاکیدکرد: هم استانی ها باید حداقل یک هفته پس از صدور مجوز فروش به فروشگاههای مورد نظر جهت تهیه مایحتاج خود مراجعه کنند و برای این امر تا ۲۹ اسفند امسال مهلت دارند.

تنظیم بازار با تامین نیازهای واقعی اقشار مختلف مردم

ایرنا: فعالیت واحدهای نانوایی در روزهای پایانی سال چگونه خواهد بود؟

زمانی: هم اکنون تعدادی از واحدهای خبازی استان به صورت ۲ نوبته فعال هستند که از هفتم اسفند ماه پس از اعلام رسمی از سوی مراجع ذیصلاح در کشور هوشمند سازی عرضه آرد و نان اجرا خواهد شد که پس از آن فعالیت ۲ نوبته نانوایی های استان لغو می شود و در صورت نیاز ساعت کار خبازی هایی که فعالیت مناسب و مورد نیاز مردم را داشته باشند، افزایش می یابد.

وی میزان آرد توزیع شده در استان را ماهانه به طور میانگین ۱۰ هزار تن ذکر کرد و افزود: هم اکنون ۶ کارخانه آرد سازی در استان زنجان فعال است که سالانه حدود ۱۲۵ هزار تن آرد برای مصرف خبازی ها، آرد خام روستایی، صنف و صنعت تولید می‌کنند.

زمانی با اشاره به اینکه آردهای توزیعی در قالب کیسه های ۴۰ کیلوگرمی بسته بندی می شود، اظهار کرد: این آردها در قالب آرد نوع یک، نوع ۲ از طریق کارخانجات آردسازی سطح استان تامین و

گندم واحدهای خبازی با قیمت های ۶۶۵ و ۹۰۰ تومان و گندم برای مصرف صنف و صنعت با قیمت ۱۲ هزار تومان برای تولید آرد مورد نیاز به کارخانجات آردسازی تحویل داده می شود.

تنظیم بازار با تامین نیازهای واقعی اقشار مختلف مردم

ایرنا: امسال چه میزان کشت قراردادی گندم در استان زنجان اجرایی شده است؟

زمانی: در سال آبی جاری بیش از ۱۴ هزار و ۷۷۰ هکتار کشت قراردادی گندم آبی در قالب یک هزار و ۸۵۵ قرارداد و با هدف خوداتکایی در تولید و حمایت از کشاورزان در استان اجرایی شده است.

وی یادآورشد: در استان زنجان ۱۸ هزارو ۵۰۰ هکتار سطح زیرکشت گندم آبی وجود دارد که بیش از ۸۰ درصد از این تعداد در قالب کشت قراردادی محقق شده است.

زمانی گفت: در صورت استفاده گندمکاران از کشت قراردادی به ازای هر تن گندم مبلغ ۱۰۰ هزارتومان هزینه حمل در زمان فروش و تحویل گندم به مراکز ملکی و خصوصی طرف قرارداد با دولت اختصاص داده می ‌شود.

زمانی با بیان اینکه خرید محصول و پرداخت به موقع وجه محصول خریداری شده به تولیدکنندگان طبق قرارداد امکان پذیر است، گفت: پرداخت کرایه حمل گندم به کشاورزان از مزرعه تا مراکز تحویل گیری از دیگر مزایای کشت قراردادی گندم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha