مسابقات بین‌المللی قرآن از عوامل مهم وحدت امت اسلامی است

تهران- ایرنا- استاد و پیشکسوت قرآنی کشور گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن یکی از عوامل مهم هم‌افزایی و وحدت امت اسلامی است که افراد از کشورهای مختلف در آن شرکت می‌کنند و در محور قرآن کریم در کنار یکدیگر هستند.

حسین اخوان اقدم در گفت‌ و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در کشور و اینکه تا چه حد سبب حفظ وحدت در جهان اسلام می‌شود، اظهارداشت: اگر گمان کنیم که تمام مسئولیت وحدت جامعه ایرانی و در شعاع بزرگتر جامعه مسلمان‌های دنیا بر دوش چنین رویدادهایی و بر دوش مسابقات بین‌المللی قرآن است، اشتباه کرده‌ایم؛ شعار قرآن کریم شعار وحدت است و اینکه مسلمانان هم‌افزایی کنند و با یکدیگر نزاع نداشته باشند در آیات مختلف قرآن آمده است.

وی گفت: اینکه ما فکر کنیم تنها مسابقات می‌تواند این امر را پوشش دهد و ما را به این مطلب راهنمایی و هدایت کند، صحیح نیست؛ اینها کفایت نمی‌کند و فقط می‌توانیم بگوییم که مسابقات بین‌المللی قرآن یکی از عوامل مهم این هم‌افزایی و وحدت امت اسلامی است که افراد از کشورهای مختلف در آن شرکت می‌کنند و در محور قرآن کریم در کنار یکدیگر هستند و به قرائت قرآن می‌پردازند.

این استاد و پیشکسوت قرآنی درباره نقش مسابقات در ترویج فرهنگ قرآنی افزود: مسابقات بین‌المللی، مسابقات تخصصی قرآنی است و عده خاصی به آن توجه دارند و رویکرد یک قشر خاصی از جامعه را پوشش می‌دهد؛ نگاه نخبه و نخبه‌پروری و تخصصی است و کار در قله قرار دارد؛ البته که لازم است این مسابقات وجود داشته باشد همانند ورزش قهرمانی اما ورزش‌های همگانی و عمومی هم باید باشند. بنابر این نباید انتظار داشته باشیم که این مسابقات سبب یک حرکت عمومی و گسترده در سطح عموم جامعه شود. چون عموم مردم اطلاعی از شیوه برگزاری مسابقات و انتخاب حافظان و قاریان و چگونگی فرآیند این امور ندارند.

مسابقات بین‌المللی قرآن از عوامل مهم وحدت امت اسلامی است

وی تاکید کرد: علاوه بر نگاه نخبه‌ پروری و انتخاب بهترین‌ها در مسابقات استانی، سراسری و بین‌المللی که سازمان اوقاف و سایر مجموعه‌ها برگزار می‌کنند، باید در راستای ترویج فرهنگ قرآنی در کشور، نگاهی عمومی هم داشته باشیم؛ مانند ورزش که ما لیگ برتر داریم و لیگ‌های با سطح پایین‌تر هم وجود دارد.

اخوان اقدم درباره هتک حرمت قرآن در غرب، اتفاقات اخیر را ناشی از دشمنی دیرینه با اسلام دانست و گفت: نور قرآن با دهان کافران خاموش نمی‌شود.

وی با اشاره به آیه هشت سوره الصف، خاطرنشان کرد: خداوند وعده خود را عملی می کند؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که این اتفاقات جلوه‌های اعتقادی و ایمانی افراد را نسبت به این مقدسات قوی‌تر می‌کند؛ این اتفاقات نه‌ تنها علاقه اهل ایمان را به مقدسات کاهش نمی‌دهد، بلکه علاقه‌ها و ایمان‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ حتی افرادی که قرآن را نمی‌شناسند و چیزی از مقدسات ما نمی‌دانند و اطلاعی ندارند، آشنا و جذب می‌شوند.

سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران از شنبه ۲۹ بهمن، مصادف با سالروز مبعث رسول اکرم (ص) تا چهارشنبه، سوم اسفند با حضور قاریان و حافظان برتر بین‌المللی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha