به گزارش ایرنا درحالی آمارها می گویند فقط امسال ۱۸۸ نفر تا اول اسفند تنها در صحنه حادثه و در دم در جاده های جنوب استان کرمان جان باخته اند که مسئولان می گویند جاده های این منطقه بسیار خلوت هستند و سرانه ایستگاه های بین راهی برای توقف نیز اندک است.
بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، اورژانس در جنوب استان کرمان از ابتدای امسال تا اول اسفند ۱۰ هزار و ۶۲۲ مورد ماموریت در تصادفات جاده ای داشته است که در این ماموریت ها ۱۲ هزار و ۵۳۵ مصدوم در تصادفات مورد رسیدگی قرار گرفته اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن که ۱۰ هزار و ۴۳۵ مصدوم بوده است شاهد رشد ۲۰ درصدی مصدومان سوانح رانندگی هستیم.
امسال همچنین ۹ هزار و ۵۰۰ مجروح تصادفی به بیمارستان اعزام شده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۱۷ درصد رشد داشته است.همچنین امسال ۱۸۸ نفر قبل از رسیدن تکنسین بر اثر تصادف در جاده ها جان خود را از دست داده اند که نشان دهنده شرایط بسیار بد تصادفات و جاده های جنوب استان کرمان است.
امسال ۱۸۸ نفر قبل از رسیدن تکنسین بر اثر تصادف در جاده ها جان خود را از دست داده اند که نشان دهنده شرایط بسیار بد تصادفات و جاده های جنوب استان کرمان است.
نمود محرومیت
در این زمینه گفت و گویی با رییس پلیس راه جنوب کرمان نیز انجام داده ایم. سرهنگ امیر معین الدینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شرایط جادههای جنوب کرمان یکی از نمودهای محرومیت این منطقه محسوب میشود، به عنوان مثال تنها ۲۵۰ کیلومتر جاده دو بانده یا اتوبان در این منطقه وجود دارد و هفت هزار کیلومتر از راه ها دوطرفه یعنی رخ به رخ و با عرض کم هستند که تصادفات امسال افزایش قابل توجهی داشته و هر سال نیز روند آن افزایشی بوده است.
ارتفاع آسفالت با شانه جاده
وی ادامه داد: اختلاف ارتفاع میان آسفالت با شانه جاده به دلیل شرایط جغرافیایی و آب و هوایی ایجاد شده از دیگر مشکلات جاده های جنوب است و راننده های زیادی که با سرعت غیرمجاز رانندگی میکنند توانایی کنترل خودرو را بویژه در این جادهها از دست میدهند.
این مسئول اضافه کرد: درصد افرادی هم که در این جادهها رانندگی می کنند و گواهینامه ندارند چشمگیر است و این احتمال تصادف را افزایش داده است زیرا نمیدانند در شرایط آب و هوایی متفاوت چه تصمیمی بگیرند.
سرهنگ معینالدینی یادآور شد: شرایط محیطی جادههای جنوب، از جمله خلوت بودن راه، نبود غذاخوری مناسب و نیز استراحتگاه موجب میشود راننده سعی کند زودتر به مقصد برسد و این حوادثی را رقم میزند.
امان از قاچاقچیها
رییس پلیس راه جنوب کرمان در ادامه با اشاره به مسیرهای قاچاق بویژه زهکلوت- رودبارجنوب و مسیر قلعه گنج گفت: وجود برخی رانندگان که اقدام به قاچاق میکنند هم خود شرایط خطرساز میآفریند و هم تا حدودی بر رفتار دیگر رانندگان تاثیر منفی میگذارد.
وی عبور و مرور موتورسیکلتهای عموما متعلق به کارگران یا کشاورزان در جادهها که بسیاری از آنان بدون گواهینامه هستند را عامل دیگری در تصادفات دانست و افزود: بسیاری از این موتورسیکلتها در اوایل تاریکی شب یا صبح با موتور ناایمن بدون چراغ و شبرنگ تردد میکنند.
تصور غلط: خودم ببینم کافی است!
سرهنگ معینالدینی تاکید کرد: تصور غلطی ایجاد شده است که دیدن دیگران توسط راننده برای ایمنی کفایت میکند اما این راننده نیست که فقط باید خودش خوب ببیند بلکه خودروها و وسایل نقلیه و حتی پیاده هم باید وسیله نقلیه او را خوب ببینند.
وی اضافه کرد: اطمینان از چراغهای عقب و جلو وسیله نقلیه و استفاده از وسایل بازتابنده نور در شب در کاهش تصادفات بسیار مهم است که بسیاری از رانندگان به آن بی توجه هستند.
سرهنگ معینالدینی ادامه داد: ماهانه اقدام به توزیع رایگان کلاههای ایمنی و برچسب های بازتابنده نور در میان موتورسیکلت سواران میکنیم اما از آن استفاده نمی کنند و این نیاز به فرهنگ سازی دارد.
وی افزود: همکاران ما حتی در مقابل پاسگاه با متوقف کردن موتورسیکلت به جای جریمه، لامپ خراب آن را با لامپ سالم تعویض کردهاند تا دچار حادثه ای در ادامه مسیر نشود؛ اما همچنان فعالیت های فرهنگ ساز نیاز است.
رییس پلیس راه جنوب کرمان با اشاره به اینکه کمبود تابلو علائم و تعداد کم دوربین های ثبت تخلفات از دیگر عوامل تصادفات در جادههای جنوب استان است اظهار کرد: فاصله دوربین های ثبت تخلفات در جادههای کشور ۳۰ کیلومتر است که در جنوب کرمان این میزان به ۴۷ کیلومتر افزایش مییابد و فرصت بیشتری به راننده برای تخلف میدهد که در کنار شرایط جادهای که بیان شد بر افزایش تصادفات اثر گذاشته است.
کمبود فوریت های پزشکی
وی گفت: ۴۰ درصد از تصادفات در جادههای روستایی رخ میدهد و بسیاری از مصدومان به دلیل جراحات اولیه و نبود فوریتهای پزشکی جان خود را از دست میدهند.
سرهنگ معینالدینی ادامه داد: سه هزار و ۱۲۳ روستا در جنوب کرمان وجود دارد و ۲ هزار دستگاه سنگین و نیمه سنگین برای حمل محصولات کشاورزی از این جادهها و جادههای اصلی میگذرند؛ این حجم از خودروهای سنگین در این منطقه با جاده های نامناسب، خود حدیث مفصلی است که نیاز به تامل و اهتمام مدیران ملی دارد.
اعتبارات راه روستایی نزدیک به صفر است
وی یادآور شد: براساس مستندات و گزارش های مدیران متولی اعتبارات راههای روستایی نزدیک به صفر است و راه هایی همچون راه جیرفت - بلوک راه روستایی محسوب میشود اما تبدیل به راه اصلی شده است و شاهد تردد بالایی در آن هستیم.
رییس پلیس راه جنوب کرمان افزود: ۶۰ درصد تصادفات عامل انسانی دارد و ۳۲ دستگاه در حوزه تصادفات مسئولیت دارند که می توانند بر بخش عامل انسانی تاثیرگذار باشند اما بیشتر نگاهها به پلیس است.
وی تاکید کرد: به صورت مستمر باید اطلاع رسانی و فرهنگ سازی انجام گیرد حتی اگر نتیجه سالها تلاش نجات یک انسان باشد، نباید از این فعالیت ها دریغ کرد.
وضعیت راه های جنوب کرمان درحالی است که مسئولان راه و شهرسازی این منطقه نیز بارها خواهان تخصیص اعتبارات برای توسعه راه ها شده اند.
در این زمینه بیشتر بخوانید:
تکمیل جادههای هندوستان ایران ۲ هزار میلیارد تومان نیاز دارد
قاچاق سوخت در جنوب کرمان باز قربانی گرفت؛ این بار ۲ نفر زندهزنده سوختند+فیلم
نظر شما