تاثیر موانع داخلی بر عملکرد مناطق آزاد به تحریم ها و رقبای خارجی می چربد

کیش - ایرنا - امام جمعه کیش گفت: مناطق آزاد تجاری همواره از سه بخش عمده مورد فشار قرار دارند که همواره تاثیر موانع داخلی بر عملکرد مناطق آزاد به تحریم ها و رقبای خارجی می چربد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام علیرضا بی نیاز روز پنجشنبه در سمینار یک روزه الزامات توسعه مناطق آزاد در برنامه هفتم توسعه در جزیره کیش اظهار کرد: این برنامه فرصتی برای برون رفت از چالش های پیش روی مناطق آزاد است.

وی افزود: با توجه به اینکه ۲ دیدگاه شامل نگاه مثبت و منفی برای ادامه فعالیت این مناطق وجود دارد لازم است دست اندرکاران و تصمیم گیران ابتدا براساس این دیدگاه ها تکیلف مناطق آزاد را مشخص کنند به گونه ای که آیا وجود این مناطق برای توسعه اقتصادی کشور لازم است یا خیر؟.

حجت الاسلام بی نیاز یادآور شد: پس از آن در تدوین برنامه هفتم توسعه بر تعیین تکلیف ساختار و اختیارات این مناطق توجه شود تا انگونه که در قانون چگونگی این مناطق به آن اشاره شده مدیریت شود.

وی با بیان اینکه معتقدم مناطق آزاد از سه بخش شامل موانع و مشکلات داخلی، تحریم های خارجی و رقبا تحت فشار هستند افزود: وجود رقابت در تمامی فعالیت ها قابل انکارنبوده و تحریم ها نیز در این راستا اما به صورت ناسالم به جمهوری اسلامی تحمیل می شوند.

امام جمعه کیش گفت: اما مشکلات داخلی که عمدتا از سوی دست اندارکاران داخلی اعمال می شود تاثیرات مخرب تری بر روند فعالیت این مناطق دارند و لازم است در تدوین برنامه هفتم توسعه نسبت به رفع این مشکلات توجه ویژه ای شود.

تدوین نظام جامع مدیریت مناطق آزاد ضروری است

دبیر کل مجمع سازندگان جزیره کیش نیز در این سمینار افزود: از برنامه های اول تا چهارم توسعه بین دولت و مجلس در مدیریت مناطق آزاد تجاری و صنعتی وحدت رویه وجود داشته است.

طهمورث قاسمی اظهار کرد: اما از این به بعد وحدت موجود دستخوش برخی ناهماهنگی قرار گرفت به گونه ای که در برنامه چهارم توسعه مدیرعامل به عنوان بالاترین مقام اجرایی و در برنامه چهارم توسعه نیز به عنوان بالاترین مقام منطقه آزاد شناخته شد که به نوعی نقطه آغاز افول این مناطق محسوب می شود.

وی افزود: قانون گذار در این برنامه ها اعلام کرد تمام اختیارات، وظایف و مسوولیت دستگاه های مستقر در این مناطق به عهده مدیران عامل مناطق آزاد است اما ابزارها و زیرساخت های مورد نیاز این مسولیت ها در اختیار مدیرعامل قرار نگرفت.

قاسمی همچنین ضمانت اجرای قوانین را از دیگر اولویت های مورد نیاز برای موفقیت مناطق آزاد اعلام کرد و گفت: انتظار می رود در برنامه هفتم توسعه تدبیری اندیشیده شود در کنار تقویت مزیت های این مناطق نظام جامع مدیریت انها نیز تدوین شود تا بتوانیم از این نظام به عنوان ابزاری در راستای تحقق برنامه ها استفاده ببریم.

عدم اجرای قوانین آفت مناطق آزاد

رییس هیات مدیره شورای هماهنگی و همکاری فعالین اقتصادی مناطق آزاد کشور نیز در این آیین با بیان اینکه ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه و ماده ۳۵ برنامه چهارم شاکله این مناطق است افزود: عدم اجرای این مواد و بخشی از قانون چگونگی مدیریت مناطق آزاد تجاری آفتی برای عملکرد منفی انها است.

رحمان سادات نجفی  یادآور شد: در سال های گذشته بسیاری از چالش ها از جمله تسری بخشنامه های داخلی و قوانین سرزمین اصلی مشوق های مناطقه آزاد را تحت تاثیر قرار داده اند.

وی افزود: با وجود اینکه قانون چگونگی مدیریت مناطق آزاد فصل الخطاب دستگاه ها و نهادها برای فعالیت در این مناطق است اما تا کنون این طرح ملی به رسمیت شناخته نشده و دستگاه ها سعی می کنند با همان رویه که در سرزمین اصلی فعالیت ها را مدیریت می شود در مناطق آزاد نیز همان روش ها را تسری داده که مغایر با قوانین برنامه های چهارم تا ششم توسعه است.

سادات نجفی اظهار کرد: معافیت های گمرکی و مالیاتی به عنوان مهمترین مشوق های سرمایه گذاری در این مناطق است که در تسری قوانین از سوی برخی دستگاه ها بیشترین آسیب را به حضور فعال سرمایه گذاران در مناطق آزاد تجاری وارد می کند.

وی  گفت: هم اکنون سه فرصت شامل تدوین برنامه هفتم توسعه، اصلاح قانون مالیات های مستقیم و اصلاح قانون مناطق آزاد سه فرصت پیش روی برای رفع چالش های این مناطق در نقش آفرینی برای حضور ایران در اقتصاد بین الملل است.

وی یادآور شد: لازم است به منظور استفاده بهینه از این فرصت در راستای جلوگیری از تسری قوانین، بازگشت مشوق ها، تقویت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف، نمایندگان بخش خصوصی فعال در مناطق آزاد در کمیسیون های تخصصی مرتبط با مناطق آزاد در مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشند.

صنعت گردشگری به رسمیت شناخته شود

رییس هیات مدیره جامعه هتلداران کیش نیز در سمینار با بیان اینکه دولت و مجلس به گردشگری نگاه صنعت گرایانه ندارند افزود: این صنعت با اتکا به قابلیت های توریستی ایران به ویژه در مناطق آزاد می تواند به تنها کشور را از اتکا به صنعت نفت نجات دهد.

مسیح الله صفا افزود: به همین دلیل انتظار می رود مجلس شورای اسلامی و دولت صنعت گردشگری را به رسمیت شناخته و از آن در تقنین قوانین تسهیل گرایانه و اجرای تمام و کمال آن در راستای توسعه پایدار کشور به صورت جدی حمایت کنند.

وی با بیان اینکه در سه دهه فعالیت مناطق آزاد تجاری و صنعتی قانون چگونگی مدیریت این مناطق به عنوان مترقی تریین سند تقنین شده تنها ۳۰ درصد اجرا شده است افزود: انتظار می رود برای تحقق این قانون در بخش های مختلف از جمله گردشگری دولت و مجلس به صورت ویژه پای کار باشند.

سمینار یک روزه در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه کشور با اولویت "پیشرفت اقتصاد توام با عدالت" با همکاری سازمان منطقه آزاد و مجمع سازندگان و نوآوران جزیره کیش برگزار شد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

مناطق آزاد تکمیل‌کننده دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم باشند

تفکیک نظام اقتصادی مناطق آزاد از سرزمین اصلی ضروری است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha