معاون آبفای کشور: آبرسانی به ۲۰ هزار روستای ایران در حال انجام است

تربت‌حیدریه - ایرنا - معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب ایران گفت: عملیات آبرسانی به ۲۰ هزار روستای کشور با مجموع اعتبار اولیه ۱۰۷ هزار میلیارد تومان در دست مطالعه یا انجام است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید آقا زاده حبشی روز جمعه در مراسم آغاز اجرایی خط لوله گذاری آب شرب از "چهارچاه جعفرآباد به تربت حیدریه" در مرکز استان خراسان رضوی افزود: اکنون عملیات اجرایی آبرسانی و اجرای خط لوله به ۱۰ هزار روستا با هزینه کرد ۴۷ هزار میلیارد تومان در دست اجراست که با بهره برداری از آن دسترسی چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اهالی روستاهای نقاط مختلف ایران به آب آشامیدنی با کیفیت ممکن خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین مطالعه و اقدامات لازم برای آبرسانی به ۱۰ هزار روستای دیگر کشور در دست انجام است که برای این موضوع ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار اولیه پیش بینی شده است.

معاون آبفا به طرحهای مختلف آب و فاضلاب در اقصی نقاط روستاهای کشور اشاره کرد و گفت: دسترسی کمی و کیفی روستانشینان ایران به آب سالم و بهره مندی از فاضلاب پس از پیروزی انقلاب رشد و توسعه جهشی داشت، به طور مثال در حالیکه سال ۱۳۵۷ فقط چهار تصفیه خانه فاضلاب روستایی داشتیم، این رقم اکنون به ۲۵۷ مورد رسیده است.

آقازاده با بیان اینکه اکنون ۱۸۰ روستای بزرگ کشور تصفیه خانه فاضلاب مستقل دارد، افزود: تعداد تصفیه خانه های آب نیز از ۲۷ عدد در ابتدای انقلاب به ۲۸۵ مورد در زمان حاضر افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: فقط در دهه فجر امسال ۷ هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه آب و فاضلاب افتتاح شده است که بدین طریق هزار و ۴۰۰ روستا از آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره مند شده اند، ضمن اینکه ۳۵ پروژه فاضلاب با ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نقاط مختلف ایران در دست اجرا است.

آقازاده ادامه داد: در زمان حاضر اجرا و لوله گذاری ۱۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط انتقال و ۲۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه توزیع آب در نقاط مختلف کشور در دست اجراست و تقریبا تمام شهرها از این ماده حیاتی برخوردار شده اند ضمن اینکه با شتاب گرفتن طرحهای عمرانی پوشش کامل آب شرب روستاها نیز در آینده نه چندان دور محقق می شود.

معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب تعداد طرحهای آبرسانی کشور را ۷۳ مورد اعلام کرد و افزود: برای این طرحها ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در دست هزینه است، از دیگر سو با تشریک مساعی خیران نیکوکار؛ بهبود کمی و کیفی آب و فاضلاب شتاب گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری نیاز استان خراسان رضوی برای توسعه شبکه آبرسانی اعم از شهری و روستایی؛ در خصوص تامین اعتبار مورد نیاز طرحهای فاضلاب شهرستان تربت حیدریه قول مساعد داد.

در این مراسم که جمعی از مسوولان استان خراسان رضوی و شهرستان تربت حیدریه حضور داشتند؛ طرح لوله گذاری ۱۳ کیلومتر خط انتقال آب از چهار چاه جعفرآباد به مخازن تربت حیدریه با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان و توان خروجی ۱۰۰ لیتر در ثانیه آغاز شد.

این طرح با هدف تامین کمبود آب آشامیدنی تربت حیدریه در روزهای پرمصرف همچون تابستان اجرا می شود، اگرچه به گفته مسوولان تربت حیدریه ، مشکل کم آبی دراین شهرستان به سبب کاهش منابع آبی ناشی از خشکسالی همچنان وجود دارد.

بر اساس داده های هواشناسی میانگین بارندگی در تربت حیدریه واقع در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد مقدس ۲۵۲ میلیمتر در سال است که در سال زراعی جاری تاکنون فقط ۳۰ درصد این میزان در قالب باران و برف ثبت و گزارش شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha