۲۸ بهمن ۱۴۰۱، ۲۰:۵۳
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85033237
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تمسخر بایدن در آمریکا برای سقوط بالون ۱۲ دلاری با موشک ۴۰۰ هزار دلاری

نیویورک - ایرنا- پس از آنکه یک شرکت آمریکایی اعلام کرد که یکی از اشیای ساقط شده بر فراز آلاسکا، بالون هواشناسی ۱۲ دلاری این شرکت بوده که با موشک ۴۰۰ هزار دلاری ارتش این کشور سرنگون شد، این موضوع دستمایه تمسخر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از سوی مخالفانش از جمله تد کروز سناتور جمهوریخواه قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، تد کروز سناتور جمهوری خواه از گزارش های منتشر شده مبنی بر اینکه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از یک موشک ۴۰۰ هزار دلاری و یک جنگنده اف-۲۲ ۲۰۰ میلیون دلاری برای سرنگونی یک بالون هواشناسی ۱۲ دلاری استفاده کرده است، انتقاد کرد و به او تاخت.

شرکت "باتل کپ بالون بریگید" واقع در شمال ایالت ایلینوی اعلام کرد که بالون هواشناسی آنها در شمال آلاسکا درحال پرواز بوده است و پس از انتشار گزارش ها مبنی بر ساقط شدن یک شی ناشناس در این منطقه، این شرکت ارتباط خود را با بالون خود از دست داده است.

در پاسخ به این گزارش ها، چارلی کرک، بنیانگذار شرکت "ترنینگ پوینت یو اس ای" گفت: بایدن اجازه داد یک بالون جاسوسی چینی از ۲ هزار مایل حریم هوایی آمریکا بدون هیچ مانعی عبور کند. حالا او با سرنگونی یک پروژه علمی ۱۲ دلاری از"باتل کپ بالون بریگید" سعی می کند خود را جدی نشان دهد.

تد کروز سناتور جمهوریخواه در پاسخ به توییت کرک نوشت: "از حق نگذریم، بایدن برای هر باشگاه علمی دبیرستانی که ممکن است برای حمله به آمریکا تلاش کند، بازدارندگی قدرتمندی ارائه می دهد."

بر اساس گزارش ها, سه شئی ساقط شده بر فراز آمریکا دارای توصیفات مشابهی با بالون های ارزان قیمتی به نام "پیکو" هستند که در پروژه های علمی مدارس کاربرد دارند و قیمت آنها در بازار آمریکا از ۱۲ تا ۱۸۰ دلار متغیر است.

ایالات متحده آمریکا در هفته گذشته چهار شئی را بر فراز آمریکای شمالی ساقط کرده است که اولین مورد آن یک بالون اطلاعاتی چینی در سواحل کارولینای جنوبی در ۴ فوریه بود.

به گزارش ایرنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در سخنانی گفت که واشنگتن هیچ مدرکی ندارد که سه شیء ساقط شده در حریم هوایی آمریکای شمالی با برنامه بالون جاسوسی چین مرتبط بوده و احتمالاً از سوی نهادهای خصوصی باشد.

در حالی که مقامات آمریکایی هنوز به دنبال بازیابی اشیاء و ارزیابی آنها هستند، بایدن گفت که در حال حاضر هیچ  نشانه ای مبنی بر اینکه  آنها بخشی از  برنامه نظارتی چین مرتبط یا اشیای نظارتی سایر کشورها هستند, وجود ندارد.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: ما هنوز نمی‌دانیم این سه شی دقیقاً چه بوده‌اند، اما هیچ چیز مدرکی فعلاً نشان نمی‌دهد که آنها به برنامه بالون جاسوسی چین مرتبط بوده‌اند یا بالون های جاسوسی کشور دیگری بوده‌اند.

بایدن ادامه داد:"ارزیابی فعلی جامعه اطلاعاتی این است که  سه شی هدف قرار گرفته بر فراز آمریکا  به احتمال زیاد بالون های متعلق به  شرکت‌های خصوصی، موسسات تفریحی یا تحقیقاتی بوده اند که فعالیت آنها مطالعه آب و هوا یا انجام سایر تحقیقات علمی بوده است."

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه دولتش  هنگام ساقط کردن سه شیء هوایی ناشناس بر فراز حریم هوایی آمریکای شمالی، "با  احتیاط فراوان" عمل کرد، تاکید کرد: «اشتباه نکنید، اگر شئی ای تهدیدی برای امنیت و ایمنی مردم آمریکا باشد، آن را از بین می‌برم.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha