۲۸ بهمن ۱۴۰۱، ۲۲:۵۳
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85033302
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روسیه: شورای امنیت در حفظ صلح پیرامون توافق مینسک شکست خورده است

نیویورک – ایرنا- سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اظهار داشت: شورای امنیت سازمان ملل در انجام وظیفه خود برای حفظ صلح پیرامون توافقات مینسک شکست خورده است.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت گفت، شورای امنیت نتوانست به وظیفه خود برای حفظ صلح و امنیت پیرامون توافقات مینسک عمل کند.

وی در این جلسه که به تقاضای روسیه در سالگرد توافقات مینسک برگزار شد، گفت: شورای امنیت سازمان ملل متحد هشت سال پیش، در ۱۷ فوریه ۲۰۱۵، قطعنامه ۲۲۰۲ را تصویب کرد که مربوط به به اجرای توافقات مینسک بود.

سفیر روسیه در سازمان ملل ادامه داد: پس از آن، شورای امنیت به طور منظم، عمدتاً به ابتکار روسیه، برای بحث در مورد اجرای توافقنامه مینسک گرد هم می آمد. بیانیه رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد در حمایت از این روند در سال ۲۰۱۸ به تصویب رسید.

نبنزیا تصریح کرد: با این حال، روند مینسک شکست خورد و تبدیل به شکست آشکار شورای امنیت سازمان ملل از نظر دیپلماسی پیشگیرانه شد که بسیاری از اعضای شورای امنیت از آن به عنوان یکی از مهمترین وظایف این نهاد یاد می کنند.

سفیر روسیه در سازمان ملل اظهار داشت: ما از این وضعیت بسیار ناراضی هستیم. این شکست اقتدار شورای امنیت را تضعیف می کند زیرا این نهاد نتوانسته وظیفه مستقیم خود را در حفظ صلح و امنیت بین المللی انجام دهد.

 نبنزیا تصریح کرد که روسیه به توانایی سازمان ملل برای ایفای نقش میانجی در حل و فصل اختلاف با اوکراین  تردید دارد.

وی گفت: "بسیاری می گویند که سازمان ملل به عنوان میانجی بین روسیه و اوکراین عمل خواهد کرد. آیا می توانیم به چنین میانجیگری اعتماد کنیم؟ آیا تضمینی وجود دارد که دبیرخانه سازمان مللمتفاوت اقدام کند؟"

توافقنامه مینسک برای پایان دادن به جنگ در منطقه دونباس در سال ۲۰۱۴ با میانجیگری رهبران فرانسه ، آلمان ، توسط اوکراین، فدراسیون روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا نوشته و سال بعد پس از گفت و گوهای گسترده توسط سران وقت جمهوری دونتسک و لوهانسک امضا شد.

این در حالی است که ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه می گوید که سیاستمداران غرب در زمینه اهداف توافقنامه مینسک ، جامعه جهانی ، شورای امنیت و مردم اوکراین را فریب دادند.

به گزارش ایرنا از تاس ، زاخارووا در برنامه حق دانستن در کانال TVC افزود: آلمان، فرانسه و اوکراین در ابتدا در قراردادهای مینسک اهدافی برخلاف آنچه که به کشورهای خود، اروپا و کل جهان وعده داده بودند، در سر داشتند.

وی گفت، آنان به رژیم کی یف زمان دادند تا دوباره مسلح شود. و این بدان معنی است که آنها در ابتدا قصد داشتند جامعه بین المللی را فریب دهند و مقاصد خود را اعلام کنند، چیزی کاملاً متفاوت در ذهن داشتند. و این یک طراحی کاملاً متفاوت بود که به نظر من نیازمند اصلاح در فضای قانونی است.

به گفته زاخارووا، این مساله به یک جعل و فریب واقعی در مقیاس جهانی تبدیل شده است و به امنیت جهانی ضربه زد.

پیش از این، پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری سابق اوکراین گفته بود که توافقنامه ی مینسک که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، اصلاح نیروهای مسلح اوکراین و تشکیل ائتلاف بین المللی علیه روسیه را امکان پذیر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha