باران‌چشمه: تنها ۳۰درصد بودجه این فدراسیون محقق شده است

تهران- ایرنا- رییس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: امسال تنها کمتر از ۳۰درصد بودجه این نهاد (معادل پنج میلیارد تومان) پرداخت شده است.

مهر علی باران چشمه روز شنبه در حاشیه برگزاری رقابت‌های لیگ برتر زورخانه‌ای به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امروز شاهد فینال رقابت لیگ برتر ورزش زورخانه‌ای بودیم که در نهایت تیم محلات توانست قهرمان این دوره از مسابقات شود. یکی اقدامات که ما در این فدراسیون، توسعه ورزش زورخانه‌ای در سطح کشور است و در این راستا با برگزاری مسابقات لیگ در تمامی رده‌های سنی به دنبال رشد این ورزش هستیم.

وی در خصوص پخش شدن زنده تلویزیونی این رویداد نیز گفت: قرار بود این رویداد از طریق مرکز هرمزگان (پوشش شبکه ورزش و سه) به روی آنتن برود ولی در آخرین لحظات ماشین صداسیمای هرمزگان دچار ایراد فنی شد و این رویداد به صورت مستقیم پخش نشد، معتقدم که زیبایی این رویداد به پخش مستقیم آن است. در این خصوص از مدیرعامل منطقه آزاد قشم بابت میزبانی این رویداد نیز تشکر می‌کنم که توانستند همکاری و مساعدت خوبی را داشته باشند.

رییس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی به انتظارات مقام معظم رهبری برای توسعه و رشد این ورزش از سوی دستگاه‌های مختلف نیز پرداخت گفت: رهبری در حمایت از ورزش زورخانه‌ای، باستانی و چوگان چندین مرتبه بر انتقال و ترویج آنان تاکید داشتند. در شورای فرهنگ عمومی کشور که ۴۴ دستگاه متولی حضور دارند و برای رشد این ورزش‌ها مشارکت دارند؛ عملا در این مدت چیزی از سوی دستگاه‌ها متولی و یا آنگونه باید در رشد و ترویج از این ورزش‌های آیینی و ملی کمک کنند نیز چیزی ندیده‌ایم.

باران چشمه تصریح کرد: سال گذشته ۱۴ زورخانه در کشور احداث و به بهره برداری رسید که برخی از این مجموعه‌ها توسط بخش مردمی صورت گرفت و نهادهای حکومتی برای ساخت و احداث این مجموعه‌ها کمکی نکردند. هرچند بودجه ۱۴۰۰به نسبت ۱۳۹۹ و نیز امسال نیز به نسبت سال گذشته رشد خوبی از سوی وزارت ورزش داشته است ولی تنها کمتر از ۳۰درصد آن امسال تاکنون محقق شده است. بودجه امسال این فدراسیون ۱۸میلیارد تومان بود که با وجود اتمام سالجاری، تاکنون حدود ۵ میلیارد آن از طریق تبصره ماده ۱۴ (کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی) محقق شده است.

باران چشمه بیان کرد: در این راستا نیز ۲ نشست برای حمایت از ورزش زورخانه‌ای با علیرضا زاکانی شهردار تهران صورت گرفت و دستورهای خوبی از سوی وی صادر شد ولی زیر مجموعه این نهاد تاکنون اقدامی برای رشد این ورزش آیینی و ملی نداشتند.

وی به کمبود اعتبارات فدراسیون‌های ورزشی نیز پرداخت و گفت: با این حال بیشترین کمک‌های اعتباری از سوی وزارت ورزش و جوانان و نیز کمیته ملی المپیک صورت گرفته شده است. با توجه به کمبود اعتبارات بسیاری از فدراسیون‌ها مشکلات این چنینی را مشاهده می‌شود چرا که ورزش تاثیر مثبتی با افزایش نشاط و روحیه اجتماعی دارد و با دست خالی نمی‌توان رویدادهای مختلف را میزبانی و یا برگزار کرد.

رییس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای این را هم گفت: برای برگزاری رقابت‌های قهرمانی جهان ۲ مرتبه برنامه ریزی صورت گرفت، منتهی برای این رویداد نیازمند حامی مالی یا اعتبارات خاصی هستیم که اگر ۵۰درصد آن از سوی دولت محقق شود می‌توان بخش دیگر آن را با همکاری اسپانسر فراهم کرد.

باران چشمه در خصوص اقدام جمهوری آذربایجان در خصوص ثبت فرهنگ پهلوانی به نام خود گفت: این موضوع از سوی فدراسیون، وزارت امور خارجه، یونسکو و وزارت ورزش در حال بررسی است. در سال ۱۳۸۹ آیین فرهنگ زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در فهرست ملی به ثبت رسید و سند آن در این فدراسیون موجود است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha