۵۰ درصد مراکز قرآنی یزد، مکان مستقل ندارند

۳۰ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۳۴
کد خبر: 85033872
کاظم سبحان‌زاده
۵۰ درصد مراکز قرآنی یزد، مکان مستقل ندارند

یزد- ایرنا- مراکز و موسسات قرآنی فراوانی در استان یزد وجود دارد که حدود نیمی از آنها هنوز مکان مستقل و ملکی ندارند و برای حل مشکل به همکاری خیران و مسئولان نیاز است.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ موسسه و مرکز فرهنگی در ارتباط با امور مختلف کلام وحی با حضور بیش از ۱۰ هزار قرآن آموز در سطح استان یزد سالانه در ارتباط با برنامه‌های مختلف آموزشی و حفظ کلام وحی برای اقشار مختلف فعالیت دارند.

با وجودی که سال‌های متمادی است که مراکز و موسسات مختلف فرهنگی و قرآنی استان برای توسعه معارف دین و ارزش‌های معنوی با همکاری مربیان و علاقه‌مندان به فعالیت مستمر مشغول هستند ولی به دلیل نداشتن مکان مناسب نیمی از آنها دچار مشکل هستند.

اکثر هزینه مراکز قرآنی توسط اولیای شرکت کنندگان تامین می‌شود و هیچ ردیف بودجه دولتی و مشخص ندارندنداشتن مکان مناسب و مستقل و ملکی و جابجایی‌های مکرر در انجام مناسب فعالیت‌های مراکز و موسسات قرآنی یزد مشکل ایجاد کرده که جمعی از مسئولان و فعالان این حوزه در گفت و گو با گزارشگر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا) مرکز یزد، رسیدگی به موضوع و حل مشکل را خواستار شدند.

این عده با بیان اینکه هرچند تاکنون توسط دولت و همکاری و پیگیری مسئولان در برخی از مناطق برای حل مشکل در کنار همیاری بخش خصوصی و خیران اقداماتی برای حل مشکل صورت گرفته ولی به دلیل اهمیت موضوع آن را ناکافی دانسته و توجه بیشتر را ضروری دانستند.

فاطمه ابویی که در یکی از مراکز قرآنی مهریز ۱۰ سال است فعالیت دارد به اهمیت گسترش برنامه‌های فرهنگی و پرورشی به خصوص در بخش قرآن برای نونهالان و نوجوانان به دلیل تهدید نرم دشمنان اشاره و گفت: یکی از اساسی‌ترین مشکل و سد راه برنامه‌های موسسات مرتبط نداشتن مکان مناسب است.

وی ادامه داد: ساخت یک مکان مناسب به دلیل گران بودن زمین و مصالح برای همه مراکز و موسسات امکان پذیر نیست و هم‌اکنون تعداد زیادی از موسسات چون مکان مناسب ندارند و باید هر سال نسبت به اجاره یک محل جدید اقدام کنند که این در کاهش بازدهی نقش دارد.

رضا زارع هم که مسئول یکی از موسسات قرآنی است با ابراز ناخرسندی از اینکه خانه بدوشی مشکل اصلی مراکز فعال در این بخش مهم است گفت: اکثر هزینه مراکز قرآنی توسط اولیای شرکت کنندگان تامین می‌شود و هیچ ردیف بودجه دولتی و مشخص ندارند.

وی اظهار کرد: برای اجاره یک محل مناسب برای فعالیت‌های قرآنی هر سال با توجه به افزایش تورم باید مبلغ بیشتری پرداخت کنند که این امر موضوع و مطالبه اصلی است و باید دولت با اختصاص زمین و کمک‌های موردی برای توسعه فعالیت‌های دینی و قرآنی همکاری کند.

۵۰ درصد مراکز قرآنی یزد، مکان مستقل ندارند

حسین ترابی هم که مسئول یک مرکز قرآنی گفت: بودجه‌های فرهنگی زیادی وجود دارد که اگر بخشی از آنها با حمایت و همراهی مسئولان در هر منطقه به موسسات و مراکز قرآنی اختصاص یابد نقش مهمی هم در خرید مکان مناسب و انجام برنامه‌های مختلف و مرتبط دارد.

نقش خیران و بخش خصوصی در کنار اقداماتی که دولت در این موضوع و سایر برنامه‌ها انجام می دهند بر هیچ فردی پوشیده نیست و قطعا باید در این ارتباط شاهد همکاری و جدیت بهتری در سطح یزد و مناطق تابعه استان باشیمفاطمه کمالی هم که مربی و فعال قرانی است و ۱۵ سال است در این حوزه کار می‌کند گفت: برای توسعه فعالیت‌های قرآنی که نقش مهمی در مصون سازی نسل جوان مقابل تهدید نرم دشمنان دارد باید برای ایجاد مکان مناسب توسط دولت بودجه و همکاری شود.

وی اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیار خوب و علاقه مندان بیشماری در یزد برای فعالیت‌های قرآنی وجود دارد که برای توسعه و تعمیق امور باید در گام اول دغدغه خانه بدوشی و نداشتن مکان مناسب این مراکز با حمایت دولت و همکاری بیشتر خیران حل و فصل شود.

همچنین رییس گروه قرآن و عترت اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: هم‌اکنون ۷۳ موسسه فرهنگی قرآن و عترت با حضور ۱۰ هزار قرآن آموز در استان زیرپوشش این اداره کل و فعال هستند که حدود نیمی از آنها هنوز مکان مستقل و ملکی ندارند و باید با همت مردم و خیران و همراهی مسوولان برای حل مشکل اقدام شود.

حسین دشتی با بیان اینکه اگر این مشکل برای همیشه حل شود که جزو نیاز اصلی و مطالبه مهم است ادامه داد: در این خصوص تاکنون برای برون رفت از مشکل پیگیری و اقداماتی در یزد و مناطق و شهرستان‌ها صورت گرفته ولی قطعا به یک همکاری جدی و همراهی بخش خصوصی و خیران نیاز است.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون مراکز و موسسات قرآنی برای انجام امور خود که خیلی هم دلسوزانه سالانه اقدام دارند باید نیمی از آنها هر سال چون مکان ملکی و مستقل ندارند مجبور هستند مرتب جابه‌جا شوند که این موضوع مناسب یزد نیست و امیدواریم مشکل برای همیشه حل شود.

این مسئول بیان کرد: نقش وجود مراکز فرهنگی و قرآنی در تحقق اهداف معنوی و آموزش و تربیت علاقه مندان به خصوص برای مقابله با تهدید نرم دشمنان بر هیچ فردی پوشیده نیست و باید برای توسعه امور در اولین گام مشکل مکا این موسسات و مرکز حل و فصل شود.

دشتی بیان کرد: نقش خیران و بخش خصوصی در کنار اقداماتی که دولت در این موضوع و سایر برنامه‌ها انجام می دهند بر هیچ فردی پوشیده نیست و قطعا باید در این ارتباط شاهد همکاری و جدیت بهتری در سطح یزد و مناطق تابعه استان باشیم.

رییس اداره قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد اهم مشکلات مراکز و موسسات قرآنی زیرپوشش را کمبود بودجه و در برخی جاها نداشتن فضای مناسب ذکر کرد که برای حل مشکلات تاکنون پیگیری‌های لازم صورت گرفته ولی به همت و همراهی بیشتر خیران و مسئولان نیاز است .

۵۰ درصد مراکز قرآنی یزد، مکان مستقل ندارند

تاکنون ۱۱۷ پایگاه قرآنی با حضور حدود ۲ هزار قرآن آموز دختر و پسر در رده‌های مختلف سنی با مشارکت نوجوانان و جوانان در پایگاه‌های مقاومت بسیج استان ساماندهی شده است و اقدامات ادامه داردوی با بیان اینکه باید برای فعالیت‌های قرآنی به دنبال تعریف یک ساختار تشکیلاتی مدون و منسجم در سطح کلان کشور بود از تمامی افراد و دلسوزانی که برای تعالی فرهنگ دینی و معارف و مفاهیم کلام وحی در جامعه تلاش دارند قدردانی کرد.

همچنین مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان یزد با بیان اینکه ۲۵۰ موسسه و خانه کلام وحی در استان وجود دارد گفت: از ۲ هزار حافظ قرآن مجید در استان ۵۰۰ نفر حافظ کل هستند و یزد از لحاظ اجرای برنامه‌های قرآنی رتبه اول کشور را دارد.

حجت‌الاسلام حمید مطهریان افزود: استان یزد در سال‌های اخیر از لحاظ اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی با همکاری خانواده‌ها و همراهی خیران مقام اول کشور را دارد و در تمامی مناطق و شهرستان‌ها فعالیت وجود دارد و برای توسعه اقدامات باید همراهی خیران و مسئولان بیشتر شود.

وی اظهار کرد: همکاری در اختصاص بودجه‌های فرهنگی و ایجاد مکان‌های مناسب برای برخی از موسسات که موضوع مهم و ضروری است نقش مهمی در تحقق مطالبات فعالان این بخش و موجب تعمیق برنامه‌ها و جذب و آموزش بیشتر قرآن آموزان دارد.

همچنین فرمانده سپاه الغدیر استان یزد گفت: تاکنون ۱۱۷ پایگاه قرآنی با حضور حدود ۲ هزار قرآن آموز دختر و پسر در رده‌های مختلف سنی با مشارکت نوجوانان و جوانان در پایگاه‌های مقاومت بسیج استان ساماندهی شده است و اقدامات ادامه دارد.

سردار حسین زارع کمالی با تبیین اهمیت انس و الفت نسل جوان با کلام وحی به منظور پیشگیری از تهدیدهای نرم دشمنان افزود: در فعالیت‌ قرآنی سالانه حدود سه هزار قاری و حافظ کلام وحی با پایگاه‌های مقاومت بسیج یزد همکاری دارند.

این مسئول اظهار کرد: در سال‌جاری حدود یکصد محفل انس با قرآن کریم در سطح پایگاه‌های مقاومت بسیج به مناسبت‌های مختلف و با حضور فعال اقشار مردم برگزار شده است و برگزاری مسابقات قرآنی و دوره‌های آموزشی با همکاری سایر تشکل‌ها و خیران از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی است که به صورت مستمر از سوی سپاه الغدیر پیگیری می شود.

وی با بیان اینکه اگر دانش‌آموزان از همان ابتدای تحصیل با معارف دینی و مضامین کلام وحی آشنا شوند از بسیاری ناهنجاری‌ها و آسیب‌ها مصون می‌مانند، یادآور شد: تشکیل حقله‌های صالحین بسیج نیز با حضور اقشار مختلف در حوزه معارف اسلامی و کلام وحی از برنامه‌های همیشگی بسیجیان است.

استان یزد یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha