یک روز کامل بدون لرزش زمین در خوی/ حکایت پس‌لرزه‌ها رو به اتمام است

ارومیه - ایرنا - طبق گزارش مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران، طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ پس لرزه‌ای در خوی ثبت نشد که می‌توان آن را اتمام حکایت پس لرزه‌های گاه و بیگاه در این منطقه دانست.

به گزارش ایرنا، شهرستان خوی از شامگاه هشتم بهمن که زمین لرزه ۵.۹ ریشتری اتفاق افتاد، پس لرزه‌های متعددی را تجربه کرده است ولی در ۲۹ بهمن (دیروز) طبق گزارش مرکز لرزه نگاری هیچ پس لرزه‌ای در این شهر اتفاق نیفتاد که این امر نشان دهنده بازگشت ثبات به عمق زمین در این منطقه است.

شامگاه هشتم بهمن امسال بود که شهروندان خوی و برخی دیگر از شهرهای آذربایجان غربی و حتی آذربایجان شرقی از جمله سلماس و ارومیه در آذربایجان غربی و مرند، شبستر، تسوج و حتی تبریز در آذربایجان شرقی زمین لرزه‌ای به نسبت بزرگ را تجربه کردند.

یک روز کامل بدون لرزش زمین در خوی/ حکایت پس‌لرزه‌ها رو به اتمام است

اولین گمانه زنی‌ها در مورد این زمین لرزه، از اتفاق افتادن آن در شهرستان خوی بود که البته این امر هم درست از آب درآمد و کانون زمین لرزه بخش مرکزی و فیرورق شهرستان خوی اعلام شد.

در پی این زمین لرزه بود که مردم سراسیمه از خانه خارج شدند و با وجود سرمای بهمن ماهی منطقه، شهروندان شب را تا صبح در خودروها گذراندند یا اینکه به منازل اقوام خود در شهرهای دیگر رفتند.

گمان می‌شد که این زمین لرزه پس لرزه‌هایی داشته باشد که همینطور هم شد و پس لرزه‌های متعددی تا حدود ۴.۷ ریشتر هم در منطقه به ثبت رسید ولی شایعات موجود در منطقه بیش از پس لرزه‌ها مردم را نگران می‌کرد.

شایعاتی در منطقه رواج یافته بود که زمین لرزه بزرگتر و سهمگین تر در منطقه خوی رخ می‌دهد که شاید قدرت آن به حدود هفت ریشتر هم برسد که همین امر هر پس لرزه‌ای را برای مردم منطقه نگران کننده تر از قبل می‌کرد.

یک روز کامل بدون لرزش زمین در خوی/ حکایت پس‌لرزه‌ها رو به اتمام است

بسیاری از شهروندان خویی که شاید منازل آنان، مشکل کمتری نسبت به دیگر مردم داشت هم ترجیح دادند با وجود سرمای استخوان سوز برخی شب‌ها، در چادر سر کنند تا آن اتفاق سهمگین برایشان نیفتد و حداقل جان شان در امان باشد.

روزهای پیش گویی شده در برخی کانال‌های تلگرامی و فضای مجازی کذایی پیش بینی زمین لرزه (۲۷ بهمن) هم سپری شد و اتفاقی برای شهرستان خوی نیفتاد تا مردم کمی به آرامش برسند.

حال با نگاهی به سایت مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران که مرجع رسمی اعلام آمار زمین لرزه‌ها و پس لرزه‌هاست، در می‌یابیم که در روز گذشته (۲۹ بهمن) هیچ پس لرزه‌ای در منطقه رخ نداده و آخرین پس لرزه به ۲۳:۰۳ شب ۲۸ بهمن برمی‌گردد که در حال حاضر حدود ۳۶ ساعت از وقوع آن می‌گذرد.

یک روز کامل بدون لرزش زمین در خوی/ حکایت پس‌لرزه‌ها رو به اتمام است

با توجه به این امر، می‌توان اذعان کرد که دیگر حکایت پس لرزه‌ها در خوی به اتمام رسیده و نگرانی مردم هم به موازات آن به سر آمده و اکنون به همراه اجرای طرح‌های آواربرداری اماکن تخریب شده و بازسازی و تعمیر دیگر واحدها از سوی نهادهای مسوول، باید فصل دیگری را در منطقه خوی متصور بود؛ فصلی که در کنار تلاش برای ساخت و سازهای بهتر، شادی هم برای همه مردم منطقه فراهم شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha