سوادآموزی بزرگسالان به ۹۷ درصد رسیده است

تهران - ایرنا - رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: آمار سوادآموزی از ابتدای انقلاب تا کنون از ۴۸ درصد به ۹۷ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، علیرضا عبدی روز یکشنبه در یک نشست خبری افزود: نهضت سوادآموزی در یکی از خاص‌ترین زمان‌های زیستی خودش است و باید از این فرصت استفاده کامل برد تا بازتعریفی ارائه دهیم.

وی اظهارداشت: زیست جدید از نظر جغرافیایی، فرآیند تغییر جمعیت و رهیافت‌های جدید فناوری و یادگیری نهضت را هم با فضای جدید رو به رو می‌کند که اقتضائات خود را دارد و نیاز است روش‌های جدید به کمک آیند تا به اهداف خود برسند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دنیای جدید مدل‌های حکمرانی جدیدی را تجربه می‌کند، حکمرانی‌ها به سمت مردمی‌سازی حرکت می‌کند بنابراین باید از این ظرفیت نهایت استفاده را برد.

عبدی افزود: نگاه ما صرفا ملی نیست و در امر سوادآموزی یک نگاه بین المللی نیز به موضوع داریم در این راستا با برخی کشورها تبادل دانشی در حوزه سوادآموزی داریم و حرکت یک سویه کفایت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه یادگیری بزرگسالان در کشورهای در مسیر توسعه، جایگاه خاص خودش را دارد، ادامه داد: با توجه به تکثر مسائل یادگیری بزرگسالان و اقتضائات زیست بوم جدید، نیازمند بازمهندسی در مسیر نهضت سوادآموزی هستیم بنابراین این فراخوان از اولین گام‌های ما در مسیر مردمی سازی خواهد بود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: سامانه‌ای را برای دریافت ایده‌ها و رهیافت‌ها درنظر گرفته‌ایم و در پی تبدیل این ایده ها به راهکارهای عملیاتی هستیم.

به گفته عبدی، مهلت ارسال آثار در این فراخوان از اول اسفندماه تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال آینده درنظر گرفته شده است.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره باسواد کردن سه درصد باقی مانده بیسوادان اظهار کرد: در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله کار بسیار مشکلی است، پیدا کردن، جذب و قانع کردن یک بی‌سواد برای باسواد شدن یک موضوع پیچیده‌ای است.

وی با بیان اینکه باید به نرخ تثبیت ۹۹ درصد برسیم، گفت: اگر بخواهیم کشورمان پیشرفته‌ باشد، نمی‌توانیم بزرگسالان و جریان سوادآموزی آنها را متوقف کنیم اما باید نگاه جدیدی به این موضوع داشته باشیم.

وی افزود: دیگر سواد خواندن و نوشتن به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید انواع دیگری از سواد مانند سواد رسانه‌ای، سواد مالی و غیره نیز تعریف شود. بعد از سواد آموزی پایه باید وارد گام دوم سوادآموزی شویم. 

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی درباره زمان ریشه کن شدن بیسوادی در کشور اظهار کرد: آنچه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ما تکلیف کرده سوادآموزی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است. شاید پایان بخشی بیسوادی را نداشته باشیم چراکه برخی به دلایل جسمی، ذهنی و یا فرهنگی امکان با سوادی ندارند و یا باسواد ناپذیرند.

عبدی ادامه داد: آنچه برای ما تکلیف شده این است که بتوانیم جریان سوادآموزی را تا پایان دولت به سرانجام خوبی برسانیم و در پایان دولت بگوییم در حوزه سوادآموزیِ پایه توانستیم به سرانجام بخشی برسیم.

وی ادامه داد: باید محدوده سنی درنظرگرفته شده برای سازمان نهضت سوادآموزی افزایش یابد چراکه سن امید به زندگی بالا رفته و به ۷۵ سال رسیده است.

وی افزود: اکنون در حال رایزنی با شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم تا این محدوده سنی را که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش هم رسیده تا ۶۵ سال افزایش دهیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره آموزش نوسوادان توضیح داد: برای ارتقای سواد این قشر برنامه ریزی‌هایی انجام و اقداماتی در دست انجام است. نوسوادان کسانی هستند که تا سوم ابتدایی خوانده‌اند اما به پایان دوره ابتدایی نرسیده‌اند.

عبدی افزود: کار ما در دوره انتقال رساندن آنها تا کلاس ششم است تا بتوانند یادگیری را ادامه دهند.، البته آموزش و پرورش نیز در قالب آموزش از راه دور و غیره، آموزش بزرگسالان را در دستور کار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha