۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۲۰
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 85034373
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ارائه خدمات رایگان به دانش‌آموزان دارای اختلال اوتیسم در کردستان

سنندج- ایرنا- مرکز آموزشی، پزشکی و درمانی قدس سنندج به دانش‌آموزان طیف اوتیسم دارای مشکلات رفتاری شدید و نیازمند به خدمات روانشناسی وروان پزشکی خدمات رایگان ارائه می‌کند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان روز دوشنبه در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در راستای ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی، درمانی و حمایتی به دانش آموزان با نیازهای ویژه، ۲ نهاد آموزش و پرورش استثنایی و معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی نیز اجرای برنامه‌های بهداشتی و درمانی در ارتقای سلامت، رشد و بالندگی دانش آموزان با نیازهای ویژه را در اولویت دارند.

طالب محمدی افزود: در راستای همین موضوع مهم در اجرای تفاهم‌نامه منعقده با انجمن اوتیسم استان و با همکاری معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مقرر شد، تمام دانش آموزان طیف اوتیسم به صورت رایگان در مرکز آموزشی، پزشکی و درمانی قدس سنندج مورد درمان و ویزیت قرار گیرند.

وی توزیع بسته های بهداشتی، ارائه خدمات دندانپزشکی و درمانی (بیمارستانی و کلینیکی) رایگان به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و اجرای برنامه‌های سلامت روان را از سطوح مشترک کاری آموزش و پرورش استثنایی و دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با اشاره به اینکه ۱۲۰ دانش‌آموز دارای اختلال اوتیسم در استان وجود دارد، گفت: دانش‌آموزان اوتیسم نیاز به امکانات بیشتری دارند و باید در هر کلاس حداکثر سه نفر حضور داشته باشند.

وی اضافه کرد: در مدارس با نیازهای ویژه ۱۰ شهرستان استان، به دانش‌آموزان دارای اختلال طیف اوتیسم خدمات آموزشی، پرورشی و حمایتی ارائه می شود.

محمدی با اشاره به آمار رو به افزایش اوتیسم در استان، گفت: اوتیسم درمان قطعی ندارد و ناآگاهی خانواده‌ها و جامعه از این بیماری و عدم اطلاع‌ رسانی مناسب در این زمینه موجب شده است تا بسیاری از این کودکان در زمان طلایی شناسایی و درمان نشوند.

وی یادآورشد: دانش‌آموزان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در کنار درمان دارویی، از آموزش و پرورش استثنایی درمان‌های غیردارویی مانند کاردرمانی ذهنی، گفتاردرمانی و بازی درمانی و ماساژ درمانی را نیز باید دریافت کنند.

به گفته وی با تشخیص زودهنگام این اختلال در کودکان که از سنین زیر سه‌ سال آغاز می‌شود می‌توان از برنامه‌های درمانی موثرتر و مداخله بهنگام برای کمک به آنان بهره برد.

اوتیسم نوعی اختلال تاثیرگذار بر رشد طبیعی مغز است و آن را نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی تعریف می کنند که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیر طبیعی مشخص می شود.

این اختلال که تا پیش از سه سالگی بروز می کند و علت اصلی آن هنوز مشخص نیست بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی تاثیر می گذارد و ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای مبتلایان دشوار می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha