نخستین پالایشگاه محصولات زایمان در کشور بزودی راه‌اندازی می‌شود

قزوین - ایرنا - مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان از راه اندازی نخستین پالایشگاه محصولات زایمان کشور با هدف فرآوری ضایعات زایمانی به منظور فعالیت های درمانی در اوایل سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرتضی ضرابی روز یکشنبه در نشست خبری در جمع رسانه های جمعی قزوین افزود: پالایشگاه محصولات زایمانی با هدف فرآوری همه ضمایم زایمانی شامل چیزهایی که بعد از تولد نوزاد دور ریخته می‌شود مانند پرده جنینی، بند ناف، مایع آمونیاک و جفت در این پالایشگاه راه اندازی خواهد شد.

این مسوول اظهار کرد: با راه اندازی این پالایشگاه حدود ۲۰محصول از این ضایعات زایمان قابل برداشت است.
وی اظهار کرد: سلول‌های بنیادی خون بند ناف عمدتا در بیماری های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و پتانسیل درمان بیش از ۷۰ نوع بیماری را دارد.
ضرابی تصریح کرد: هم اکنون بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان خون، کم خونی مادرزادی، بیماری نقص سیستم ایمنی و تالاسمی با استفاده از این سلول‌ها قابل درمان است.
وی با اشاره به اینکه بانک خون بند ناف رویان در سال ۸۴ با هدف جمع آوری و ذخیره سازی سلول های بنیادی راه اندازی شد،ادامه داد: خون بند ناف سرشار از سلول بنیادی است که می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را درمان کند که راه درمانی ندارند.
به گفته وی، خون بند ناف ۸۰ تا ۲۰۰ میلیتر است که می‌تواند به هنگام زایمان در فرصت سه تا هفت دقیقه‌ای جمع آوری شود، این نمونه‌ها بعد از جمع آوری به بانک خون بند ناف منتقل و در تانک‌های آبی نیتروژن مایع نگهداری می‌شود.
مدیرعامل شرکت فناوری‌های بن‌یاخته‌های رویان گفت: در حال حاضر ۱۸۵ هزار نمونه خون بندناف ذخیره شده در کشور وجود دارد که این ذخیره ارزشمند قابل استفاده برای بیمارانی است که نیازمند پیوند سلول‌های بنیادی خونساز و غیر خونساز هستند.
وی خاطرنشان کرد: سالانه سه درصد نمونه خون بند ناف در کشور ذخیره سازی می شود و در استان قزوین نیز بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نمونه خون بند ناف از بدو تاسیس تاکنون ذخیره سازی شده است.
ضرابی ادامه داد: دانش سلول‌های بنیادی از دستاوردهای بسیار مهم پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی است که با هدف درمان بیماری و تسریع در زمان بیماری فعالیت دارد.
وی اضافه کرد: در پژوهشکده رویان ابتدا خون بندناف به عنوان یک منبع سلول‌های بنیادی، جمع آوری می‌شود و سپس سلول‌های بنیادی آن جداسازی و فرآوری شده و در نهایت در درمان بیماری‌های بدخیم به خصوص بیماری‌هایی که منشأ خونی دارند استفاده می‌شوند.
ضرابی تصریح کرد: ذخیره سازی سلول های بنیادی این قابلیت را در کشور ایجاد کرده که مراکز پیوند بتوانند سلول پیوند مورد نیاز برای پیوند بیماران خونی را به راحتی تامین کنند.
این مسوول تاکید کرد : خوشبختانه در زمینه جداسازی سلول های بنیادی از منابع مختلف جزو کشورهایی هستیم که به همه منابع سلول های بنیادی دسترسی داریم و امکان جمع آوری سلول های بنیادی از مغز استخوان، خون محیطی، بافت چربی، خون بند ناف، پالپ دندان و بافت بندناف را داریم.
ضرابی یادآور شد: در زمینه پیوند سلول های بنیادی خون ساز جزو چند کشوری هستیم که بیشترین پیوند سلول های بنیادی خونساز را انجام می دهد و در سایر پیوندها که پیوندهای غیرخونی است در حال انجام کارآزمایی های بالینی هستیم.

نخستین پالایشگاه محصولات زایمان در کشور بزودی راه‌اندازی می‌شود


وی با بیان اینکه در تلاشیم تا ضایعات زایمانی را به حداقل رسانده و از ظرفیت سلول‌های بنیادی آن‌ها استفاده کنیم، افزود: در همین راستا اولین پالایشگاه زایمانی کشور در نیمه اول سال ۱۴۰۲ افتتاح خواهد شد.
ضرابی با بیان اینکه سلول‌های بنیادی بندناف، ذخیره سلولی ارزشمند است که در صورت بروز بیماری بسیار به کار می آید، افزود: اهمیت ذخیره سازی این محصول با ارزش در خانواده هایی که فرزند دیگر آنها مبتلا به بیماری خونی است دو چندان می شود، چرا که بسیاری پیوند سلولهای بنیادی در کشور از نوع خواهر و برادری است و همچنین بهترین وزن برای اثر بخشی سلول های بنیادین برای کودکان زیر ۲۵ کیلو گرم بسیار محرز است.
مدیرعامل شرکت فناوری‌های بن‌یاخته‌های رویان تصریح کرد: ۲۰ محصول و ضایعات زایمانی قابلیت استفاده و فرآوری دارد که در حال حاضر پنج محصول در پژوهشکده رویان امکان فرآوری‌ دارد.
وی تصریح کرد: استفاده از سلول‌های بنیادی خونساز در بیماری‌های بدخیم خونی و غیر خونی از عمده ترین فعالیت های ما در مرکز رویان است بنابراین بیماری‌هایی که زمانی لاعلاج بودند، امروز، با تلاش و تحقیق پرسنل رویان قابل درمان هستند.
وی افزود: کارآزمایی بالینی درباره بیماری فلج مغزی اطفال، اتیسم، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عصبی وآرتروز انجام شده و نتایج آن رضایت بخش بوده و می‌تواند مبنای انجام کارآزمایی های بعدی قرار گیرد.
مدیر عامل شرکت فناوری‌های بن‌یاخته‌های رویان اضافه کرد: همچنین در تلاش هستیم تا بااستفاده از سلول‌های بنیادی به درمان پنج بیماری آرتروز، فلج اطفال، اتیسم، SMA و ALS بپرداریم.
وی افزود: زمان درمان بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی بر اساس میزان، نوع و شدت بیماری متفاوت است و برای درمان بیماری‌های عصبی حداقل سه نوبت سلول بنیادی و برای برخی بیماری‌های قلبی یک نوبت تزریق سلول‌های بنیادی کافی است.
ضرابی یاد آور شد : چنانچه یک پزشک تشخیص به درمان به واسطه سلول‌های بنیادی دهد؛ بیماران در نوبت انتظار قرار می‌گیرند و می‌توانند بر اساس تطابق ژنتیک از بانک عمومی سلول‌های بنیادی رویان، سلول دریافت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha