افزون بر هزار مجوز سه گانه صنایع دستی در خراسان‌شمالی صادر شد

بجنورد- ایرنا- معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: هزار و ۵۷ مجوز سه گانه صنایع دستی از ابتدای امسال تاکنون برای هنرمندان و فعالان این صنعت در استان صادر شد.

پروانه کلاته روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مجوز سه گانه در قالب کارت شناسایی، پروانه تولید انفرادی و پروانه تولید کارگاهی برای هنرمندان در رشته‌های گلیم بافی، سوزن‌دوزی، معرق کاری و مشبک چرم صادر شده است.

وی گفت: بیشترین حجم مجوزهای صادره مربوط به شهرستان های بجنورد، اسفراین و مانه و سملقان و کمترین مجوزها نیز مربوط به شهرستان‌های گرمه، جاجرم و رازو جرگلان است.

کلاته با اشاره به مزایای مجوزهای سه گانه صنایع دستی، خاطرنشان کرد: بهره مندی صنعتگران از خدماتی شامل بیمه صنعتگران، تسهیلات بانکی و نمایشگاه صنایع دستی و سایر حمایت های سازمانی صادر یا پس از زمان تمدید انقضا از مزایای این مجوزها است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی یادآور شد: اینک ۱۸ هزار هنرمند و صنعتگر در بخش صنایع دستی استان در قالب مشاغل خانگی و کارگاه‌های تولید انفرادی و گروهی مشغول به فعالیت هستند.

به گفته کلاته؛ فعالان و علاقمندان حوزه صنایع دستی با مراجعه به سامانه هوشمند صدور مجوز به آدرس http://my.mcth.ir مدارک لازم را بارگذاری و پس از بررسی و تأیید توسط کارشناسان، مجوز مربوطه را دریافت کنند.

سالانه ۱۵۰ هزار مترمربع گلیم‌سفره ‌کردی در خراسان شمالی بافته می‌شود که بر این اساس و با توجه به تجمع بافندگان آن در بجنورد، این شهر به عنوان شهر ملی گلیم‌ سفره‌ کردی ثبت شده است.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور دارای اقوام کرد، کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ است که صنایع دستی هر یک از آنها ویژگی های منحصر به فردی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha