محمد صفایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این که پیگیری ارتقای جاده روستایی گناباد به خواف از سال ۱۳۹۲ مورد توجه قرار گرفته است گفت: ارتقای این جاده روستایی و حادثه خیز به مجوز کمیسیون ماده ۲۳ نیاز دارد.
وی ادامه داد: با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی ، به تازگی جلسات مشترک با معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه و رییس امور اقتصاد مقاومتی این سازمان برای تصویب احداث جاده مهم و ترانزیتی گناباد به خواف در کمیسیون ماده ۲۳ برگزار شد و در صورت تصویب این مساله در کمیسیون یاد شده و اختصاص اعتبار مناسب این جاده به جاده اصلی ارتقاء یافته و اعتبار مناسب برای توسعه آن اختصاص می یابد.
نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت این جاده مهم، نقش بسزایی در کاهش تلفات جادهای و رونق بخشی به حمل و نقل منطقه خواهد داشت.
رییس شورای اسلامی شهرستان گناباد نیز گفت: جاده گناباد به خواف با توجه به کم عرض و خطر خیز بودن، بستر ساز حوادث بسیار در طول سال است و به یکی از دغدغه های مهم مردم منطقه و اهالی روستاهای طول مسیر تبدیل شده و نیازمند توجه بیشتر مسوولان ذیربط است.
رضا علیزاده افزود: با این که این جاده روستایی است ولی کارکرد یک جاده بین شهری را دارد و به یک جاده مهم بین شهری حدفاصل شهرستانهای گناباد، خواف و رشتخوار تبدیل شده است و روزانه تعداد بسیاری وسایل نقلیه شخصی و سنگین و کامیون از این مسیر رفت و آمد می کنند.
وی ادامه داد: طی چند سال گذشته مسایل و مشکلات و دغدغه های اهالی روستاهای این محدوده طی نامه ها و مذاکرات متعدد به اطلاع مسوولان شهرستان گناباد و وزارت راه و شهرسازی و ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و راه و شهرسازی رسیده است و لزوم توجه بیشتر مسوولان مربوطه به سرعت بخشی رفع این معضل ضروری است.
جاده گناباد به خواف به طول ۱۸۰ کیلومتر با این که یکی از مسیرهای راهبردی و پر رفت و آمد وسایل نقلیه سبک و سنگین است جاده ای روستایی است و وجود روستاهای متعدد در طول مسیر از جمله بیمرغ، گیسور، اسو، نوده پشنگ و دیگر روستاها موجب بروز حوادث و سوانح بسیار در طول این جاده شده است.
علت توجه و اقبال به جاده گناباد - خواف میانبُر بودن آن و کاهش ۵۰ کیلومتری مسیر نسبت به سایر جادهها از جمله جاده تربتحیدریه است.
علاوه بر آن به علت وجود مجتمع سنگ آهن سنگان خواف و ظرفیت اقتصادی آن تعداد بسیاری وسایل نقلیه شخصی و سنگین در این جاده رفت و آمد می کنند که به کم عرض بودن آن و نبود شانه خاکی و افزایش نقاط خطرساز و نبود زیرساختهای لازم، سوانح بسیاری را در طول این جاده موجب شده است.
شهرستان گناباد در جنوب استان خراسان رضوی با برخورداری از هزار و ۴۵۰ کیلومتر راههای اصلی و فرعی و دروازه ورودی این استان از سوی استان خراسان جنوبی و استانهای مرکزی و جنوبی کشور از موقعیت خاصی در حمل و نقل این منطقه برخوردار است.
مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
نظر شما