علوم پزشکی همدان در هفته سلامت مردان به اهمیت درمان ناباروری می پردازد

همدان- ایرنا- کارشناس برنامه میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ناباروری یکی از اختلالات شایع بین زوجین ۲۰ تا ۴۵ سال است بنابراین هفته سلامت مردان ایرانی (سما) سال جاری به اهمیت پیشگیری و درمان این اختلال می­ پردازد.

نرگس باباخانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برنامه های هفته سلامت مردان ایرانی از یکم اسفند آغاز و تا هفتم این ماه ادامه دارد اظهار داشت: ۳۰ درصد موارد ناباروری به دلیل وجود مشکل در مردان است.

وی ادامه داد: اگر یک زوج در طی ۱۲ ماه در صورت اقدام به فرزندآوری، صاحب فرزند نشوند باید به مراکز درمان ناباروری مراجعه کنند.

باباخانی برخی عوامل مستعد کننده ناباروری در مردان را سیگار کشیدن، استفاده از الکل، استفاده از مواد مخدر، چاقی، در معرض سموم کشاورزی بودن و ابتلا به برخی از بیماری ها از جمله تومورها عنوان کرد.

کارشناس برنامه میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان همچنین مصرف برخی داروها یا انجام درمان‌های پزشکی مانند جراحی یا اشعه مورد استفاده در درمان سرطان ها و برخی مواد مثل استروئیدها در ورزشکاران بدنسازی را در بروز ناباروری مردان تاثیرگذار دانست.

باباخانی گفت: مصرف دخانیات به صورت بالقوه باعث کاهش باروری فرد مصرف کننده همچنین شریک زندگی وی می شود و سلامت جنین زن باردار را نیز به خطر می اندازد.

کارشناس برنامه میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: مصرف نوشیدنی های الکلی ، اضافه وزن و چاقی ناشی از نداشتن تحرک و رژیم غذایی ناسالم نیز از جمله عوامل خطرساز در باروری مردان به شمار می روند.

باباخانی ادامه داد: افرادی که زمان های طولانی را در معرض گرما و حرارت سپری می کنند، بیشتر به ناباروری مبتلا می شوند به طور مثال گذراندن زمان طولانی در سونا یا حمام آب گرم یا برخی مشاغل مانند نانوایی در تولید اسپرم اختلال ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه استرس باعث اختلال در تولید اسپرم و ناباروری در مردان می شود گفت: قرار گرفتن در معرض اشعه، مواد شیمیایی خاص و سموم هم از جمله عوامل خطرساز در باروری افراد هستند که حشره کُش ها، دود تنباکو، الکل، ماری جوآنا و استروئیدها از جمله این مواد پرخطر به شمار می روند.

هفته سلامت مردان ایرانی از یکم اسفند آغاز و تا هفتم این ماه ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha