الهام از خفاش برای تجهیز ربات‌ها به قابلیت راهبری صوت-مبنا

تهران- ایرنا- فناوران درصدد استفاده از یک سیستم جدید بر پایه استفاده از امواج صوتی با الهام از خفاش‌ها هستند تا توانایی تعیین موقعیت را در ربات‌ها ایجاد کنند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «تک‌اکسپلور»، خفاش ها این توانایی ذاتی را دارند که در تاریکی پرواز کنند حتی زمانی که به طور بصری قادر به دیدن محیط پیرامونی نیستند. همچنین این توانایی شگفت انگیز در آنها نهفته است تا جیرجیرهای فراصوتی تولید کنند که الگوهای منحصربه‌فردی از طنین (بازتاب یا اکو) ایجاد می‌کنند که اطلاعاتی درباره موقعیت اشیای نزدیک یا موانع فراهم می‌سازد.

ساخت ربات هایی با توانایی‌های مشابه در زمینه تعیین موقعیت مکانی (localization) می‌تواند مزیت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته باشد زیرا اتکای آنها به سیستم‌های پیچیده و گران‌قیمت حسگری را کاهش خواهد داد و این کار موجب کاهش هزینه ساخت ربات‌ها شده و در نهایت استفاده در مقیاس بزرگ از ربات ها را تسهیل خواهد کرد.

الهام از خفاش برای تجهیز ربات‌ها به قابلیت راهبری صوت-مبنا

محققان در موسسه EPFL (در کشور سوئیس) به تازگی یک چهارچوب جدید ایجاد کرده اند تا از این طریق بتوانند توانایی تعیین محل و نقشه‌برداری (mapping) بر اساس صوت را در پهپادها فراهم سازند. این چهارچوب که در مقاله‌ای در نشریه «رباتیک و اتوماسیون» معرفی شده است، صرفا بر استفاده از دستگاه‌های ساده وزوزکننده (buzzers) و میکروفون‌های ارزان‌قیمت متکی است.

هر چند برخی مطالعات قبلی تلاش کردند تا به توانایی تعیین موقعیت بدون حسگر با استفاده از فراصوت مشابه خفاش‌ها برسند اما محققان در این کار تازه درصدد ایجاد سیستم تعیین موقعیت و نقشه‌برداری بوده‌اند که تنها بر صداهای قابل شنیدن متکی است. چنین رویکردی می‌تواند هزینه ساخت یک ربات و وزن آن را تا حد زیادی کاهش دهد چرا که وزوزکننده‌ها و میکروفون‌ها پیش از این کار روی ربات‌ها قابل دسترس بوده‌اند.

الهام از خفاش برای تجهیز ربات‌ها به قابلیت راهبری صوت-مبنا

شیوه کار به این صورت است که ربات‌ها از طریق یک رشته وزوزکننده‌ها فرکانس‌هایی را خارج می‌سازند و سپس از طریق میکروفون پاسخ ناشی از این فرکانس‌ها در محیط را دریافت می‌کنند. همچنین با استفاده از چندین میکروفون و سنجش صداهای دریافت شده از موقعیت‌های مختلف می‌توان زاویه موانع بازتاب دهنده را نسبت به ربات تعیین کرد.

نتیجه

مزیت اصلی این سیستم جدید نسبت به رویکردهای پیشنهادی قبلی این است که نیازمند میکروفون‌ها و بلندگوهای پیچیده نیست. سیستم ابداعی این گروه از محققان در آینده می‌تواند برای ایجاد ربات‌های کم هزینه و سبک وزن برای کارهای راهبردی در محیط با استفاده از صوت بدون نیاز به حسگرهای پیشرفته مانند دوربین‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha