انگلیس: روسیه با خروج از اوکراین می‌تواند به جنگ پایان دهد

لندن – ایرنا – دولت انگلیس که بعد از ایالات متحده آمریکا، به‌عنوان دومین تامین کننده تسلیحات نظامی اوکراین، بر طبل جنگ و تداوم درگیری با روسیه می‌کوبد ادعا کرده است که مسکو می‌تواند با خروج از قلمرو اوکراین به جنگ پایان دهد.

به گزارش ایرنا، جیمز کلورلی وزیر امور خارجه انگلیس روز دوشنبه با انتشار پیامی در توئیتر مدعی شد: «امروز ۹ سال از ضمیمه غیرقانونی (شبه‌ جزیره) کریمه به روسیه و شروع ظلم و ستم بر مردم این منطقه می گذرد. به زودی هم سالگرد تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین خواهد بود.»

وی با بیان این ادعا که تاریخ اقدامات روسیه را فراموش نخواهد کرد مدعی شد: «پوتین می تواند هر زمان که بخواهد با خروج نیروهایش این جنگ را متوقف کند.»

این درحالیست که انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تاکنون بیش از یکهزار و ۱۰۰ شهروند روس و بیش از ۱۰۰ سازمان دولتی روسیه را تحریم کرده و هفته پیش نیز همزمان با سفر رئیس‌جمهوری اوکراین به لندن، اسامی جدیدی را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد.

از نظر دولت انگلیس و آمریکا، جنگ اوکراین، یک جنگ تمام عیار است که نیازمند پاسخ بین‌المللی است. بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیر انگلیس، ریشی سوناک و کاملا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا که روز شنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار کردند، موافق بودند که «جنگ ولادیمیر پوتین در اوکراین یک جنگ جهانی است، که بر امنیت غذایی، انرژی و هنجارهای پذیرفته شده بین المللی تاثیر گذاشته است.»

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد؛ به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

رئیس جمهوری روسیه شهریور ماه گذشته برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرد و از اوکراین خواست خصومت را کنار بگذارد. اما ولودیمیر زلنسکی تحت تاثیر القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد که زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha