۲ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۳۱
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 85036070
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

نگین کرج تاب ایستادن ندارد/  بررسی ها برای تعیین تکلیف یک مجتمع لرزان

کرج – ایرنا- ساختمان های زیادی به واسطه سنگ بنای کج در این سال ها یکی پس از دیگری در کرج بر زمین نقش بست اما این بار بنا به گفته برخی مسوولان مدیریت شهری، مجتمعی تجاری و اداری با نام «نگین» در منطقه کیانمهر این کلانشهر بی تاب ریزش است.

به گزارش ایرنا، ریزش ساختمان های نیم بند حسن آباد، حیدر آباد ، حصارک ، حصار کرج و امثال آن که در دهه های ۸۰ و ۹۰ توسط افراد سودجو، نابلد و بساز و بفروش شکل گرفت، کم نیست که اینک مجتمع تجاری - اداری نگین با زیربنای بیش از ۱۰ هزار متر مربع ، ستون هایش در حال شانه خالی کردن از زیر بارمصالح ساختمانی است و اگر خدای ناکرده این اتفاق بیافتد به احتمال شمار حادثه دیدگان آن کمتر از پلاسکو تهران و متروپل آبادان نباشد.

آنطور که برخی مسوولان امور شهری کرج می گویند: این مجتمع نه توسط بساز و بندازها بلکه حدود ۲۰ سال پیش زیر نظر شرکت مهندسی عمران و آبادانی کیانمهر وابسته به بنیاد مستضعفان ساخته شده است و اکنون این شرکت هیچ نمایندگی در البرز ندارد.

به گفته برخی مسوولان شهری این مجتمع بزرگ زمانی احداث شد که شهرک کیانمهر کرج زیر نظر شرکت عمران و آبادانی شکل گرفت و شهرداری کرج در مدیریت ساخت و سازها ی شهرک کیانمهر هیچ نقشی نداشت و الزامات فنی و مهندسی در آن رعایت نشده است.

اینک در این روزها زمزمه آوار این ساختمان به دل مشغولی برای مردم و مسوولان اجرایی و شهری البرز تبدیل شده و نگرانی ها فقط از بابت خسارت مالی نیست بلکه خطر جانی صاحبان واحدهای تجاری - اداری و مشتریان بازار را تهدید می کند.

نگین کرج به روایت شهردار منطقه سه

نگین کرج تاب ایستادن ندارد/  بررسی ها برای تعیین تکلیف یک مجتمع لرزان

فرج الله ایلیات شهردار منطقه سه کرج از جمله مسوولانی است که این روزها برای بیان اهمیت خطر به رسانه های جمعی متوسل شده تا بتواند از یک حادثه بزرگ پیشگیری کند.

وی می گوید: ساختمان نگین ۲۰ سال پیش توسط شرکت عمران و آبادانی کیانمهر کرج زیر نظربنیاد مستضعفان ساخته شد که اصول فنی در آن رعایت نشده است و تاکنون چندین بار اخطار ریزش دریافت کرده است .

ایلیات در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: شهرداری کرج چندین بار اخطار داده که بخش هایی از این ساختمان در حال ریزش است اما صاحبان املاک تجاری به رغم احساس خطر هیچ تصمیمی برای همکاری ندارند.

وی بابیان اینکه شمار مراجعه مردم به این مکان در طول شبانه روز فراوان است، گفت : بیم آن می رود با ریزش مجتمع، محاسبه خطر بیش از حد انتظار باشد.

شهردار منطقه سه کرج با تاکید براین نکته که شهرداری در روند ساخت و نظارت این مجتمع هیچ گونه نقشی نداشته است، افزود: بررسی ها نشان می دهد که مجتمع بزرگ تجاری اداری نگین مهندس ناظر نداشته و از ابتدای کار سنگ بنای آن کج بوده است.

ایلیات بیان کرد: بخشی از این ساختمان رای تخریب دریافت کرده اما جمعیت زیادی در ساختمان اسکان دارند.

به گفته وی این مجتمع دارای ۵۰۰ واحد تجاری و یک تالار عروسی است که ابعاد خطر از هر سو برای مدیران و متولیان امور شهری نگران کننده است.

بررسی خطر در شورای تامین استان

شهردار منطقه سه کرج گفت: از طریق شهرداری کرج، استانداری البرز و شورای تامین استان در حال پیگیری موضوع و رفع مخاطره این مجتمع هستیم.

ایلیات با بیان اینکه سازنده این ساختمان طبق بررسی ها در سال ۹۳ به دلیل تخلفات متعدد زندانی شد، افزود: زندانی شدن این سازنده هیچ کمکی به رفع خطر مجتمع نگین نکرده است .

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی استان البرز باید در خصوص آخرین وضعیت استحکام این مجتمع نظر خود را بدهد که البته راهی جز تخریب کامل وجود ندارد.

شهردار منطقه سه کرج بیان کرد: اکنون مجتمع نگین کرج دارای مالکیت های متعددی است و از آنجا که مجتمع پایان کار ندارد مالکان به صورت قولنامه‌ای خرید ملک انجام داده‌اند ضمن آنکه شهرداری کرج بارها خواست این مجتمع را پلمب کند اما ساکنان همراهی نکردند و خطر به قوت خود باقی است.

ایلیات گفت: برآورد تامین بودجه نوسازی این مجتمع از محل منابع دولتی و مردمی ضروری است و باید هر چه سریع تر تخریب و نوسازی شود؛ مجتمع نگین در سه ساختمان احداث شده که ساختمان اول در مجموع ۱۰ طبقه ، ساختمان دوم پنج طبقه و ساختمان سوم هفت طبقه است و در مجموع دارای ۵۰۰ واحدتجاری و یک تالار در طبقه ششم است .

شهردار منطقه سه کرج ادامه داد: در زمان حاضر نیز ۱۰ واحد تجاری جدید در این مجتمع در حال بهره برداری است ضمن آنکه بخشی از مجتمع نیز نیمه کاره است .

وی بیان کرد: این ساختمان بدون اخذ پروانه و در زمان تصدی شرکت عمران و آبادانی کیانمهر احداث شده و پرونده آن پس از ارسال به کمیسیون ماده صد شهرداری مشمول رای اعاده گردیده است.

موضوع در حال بررسی است

نگین کرج تاب ایستادن ندارد/  بررسی ها برای تعیین تکلیف یک مجتمع لرزان

منوچهر غفاری مدیر کل مدیریت بحران استانداری البرز به خبرنگار ایرنا گفت: موضوع عدم ایمنی مجتمع تجاری و اداری نگین کرج در استانداری در حال بررسی است و اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد گرفت.

وی افزود: طبق بررسی‌ها شهرداری کرج در ساخت این مجتمع مقصر نیست اما اکنون نظارت بر این مجتمع بر عهده شهرداری است.

غفاری به یک حادثه دیگر نیز اشاره و خاطرنشان کرد: یک ساختمان سه طبقه با سه واحد مسکونی روز گذشته براثر ترک خوردگی در حصارک کرج از سکنه خالی شد.

مجتمع نگین ایمن نیست

رضا خالقی مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: نظارت عالی بر ساخت و ساز با راه و شهرسازی است که طبق بررسی ها مجتمع نگین ایمن نیست و حتی نیازی به تایید راه و شهرسازی استان البرز ندارد.

وی یادآور شد: مالکیت املاک مجتمع نگین در سال های گذشته مربوط به بنیاد مستضعفان بود و شرکت عمران و آبادانی کیانمهر این مجتمع را زیر نظر این بنیاد احداث کرده است.

خالقی ادامه داد: تمام تبادلات در رابطه با ساخت و ساز و امثال آن در منطقه کیانمهر کرج با شهرداری کرج انجام شده است و راه و شهرسازی از زمان احداث مجتمع نگین تاکنون هیچ مسوولیتی در قبال آن نداشته و ندارد.

تلاش خبرنگار ایرنا برای کسب نظر مسوولان اداره کل اموال و املاک بنیاد مستضعفان استان البرز بی نتیجه ماند.

استان البرز دارای ۲ هزار هکتار بافت فرسوده و غیر مقاوم است و تاکنون ۵۳ هزار واحد مسکونی غیر مقاوم در این استان شناسایی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha