عطر ریحان در باغ هنر

تهران- ایرنا- باغ هنر دوشنبه شب و در چهارمین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر میزبان چهار گروه از خطه شمال و غرب کشور بود؛ گروه آذربایجانی‌ها به میهمانان ریحان هدیه کرد و نی‌نوازی ناصح کُرد و دو تار و کمانچه ترکمن از عرفان و سوز عشق سخن گفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، باغ هنر شامگاه دوشنبه تا ساعاتی مانده به بامداد در سانس نخست شاهد هنرنمایی دو گروه از استان گلستان بود؛ حاج محمد ایری به همراه استاد قربانگلدی کور و حاج محمد ییلگای و حاج عبدالمناب ارازنیا و دو پسرش.

سانس بعدی هم اختصاص داشت به تک‌نوازی کردی و هنرنمایی گروهی ۹ نفره از آذربایجان.

گروه فولکلور مولا نفس از شهرستان بندر ترکمن استان گلستان ۶ اجرا با عناوین نرلیر، آغلارین، کانال بویی، قاشلیار، یاندیم و اوچرودوم داشت؛ با کلام و بی‌کلام با ساز دو تار که ریشه در فرهنگ و آیین‌های مردمان این دیار دارد.

حاج محمد ایری سرپرست گروه مولانفس می‌گوید: موسیقی ترکمن شامل دو تار، کمانچه، نی و زنبورک است که ۳۵۰ تا ۴۰۰ مقام بدون کلام دارد و از این تعداد ۵۰۰ ترانه نیز خوانده می‌شود.

حامد و محمد ییلگای هم خواندند و تک‌نوازی کردند.

ایری گفت: به خاطر کرونا سه سال تعطیل بودیم و گروه از دوشنبه هفته بعد تمرین خود را شروع می‌کند و این بار می‌خواهیم موزیکال طنز کار کنیم. استقبال از این گونه موسیقی زیاد است و می خواهم مردم را شاد کنم.

آلتین پرده (پرده طلایی) گروه دیگری از ترکمن‌های استان گلستان هم شامل پدر و دو پسرش بود که ۵ قطعه در دستگاه های تشنید، غریبلر، مخمس و نواحی اجرا کردند.

سانس دوم همراه بود با نی‌نوازی کردی و گروهی ۹ نفره از خطه آذربایجان.

ناصح بهرام بیگی از استان کردستان با اجراهای مقام‌های موسیقی کردی در حوزه آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام و حوزه مشترکی که با اقلیم کردستان عراق دارد مقام هایی در پرده راست، بیات و نهاوند و در مجموع ۱۷ مقام در ۴۰ دقیقه نواخت.

سن کوشک باغ هنر در سانس دوم و بخش پایانی پذیرای فرامرز گلزارفرد و ۸ نفر دیگر از اعضای گروه‌ رهاب از آذربایجان بود.

این گروه باز سازهای قوپوز، بالابان و دف ۱۰ قطعه از جمله ساری گلین و ریحان را خواند.

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن‌ تا سوم اسفند به دبیری بهزاد عبدی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی برگزار می‌شود.

جایزه ترانه، ‌ جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha