طرح یاریگران زندگی در پنج استان کشور اجرا شد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر از اجرای آزمایشی طرح یاریگران زندگی در پنج استان کشور خبر داد و گفت: آگاه‌سازی مردم و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه اعتیاد از اهداف این طرح ملی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید قربانی روز سه‌شنبه در مراسم آغاز اجرای طرح "یاریگران زندگی در روستا" که با حضور جمعی از مسوولان در روستای حاجی‌آباد از شهرک‌های اقماری بیرجند برگزار شد افزود: روستا از گذشته تاکنون همواره جایگاه ویژه‌ای در جوامع انسانی داشته و به عنوان کانون تولید و توسعه شناخته شده است لذا شناخت اجتماعی در فرآیند ارتباطات روستایی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر توجه به بنیان خانواده گفت: ارتباطات اجتماعی کم شده و شاهد فردگرایی عادات در جامعه هستیم پس باید از زمان کودکی افراد در مسیر آموزش فرهنگ و سبک زندگی قرار بگیرند.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: هدف از اجرای طرح یاریگران زندگی پیشگیری از اعتیاد با کمک فعالیت‌های مغزی است و افراد باید آموزش‌هایی ببینند که در مقابل پدیده‌های آسیب‌زا بتوانند اقدامات سلامت‌بخش را انجام دهند.

وی افزود: فعال کردن قابلیت‌ها و فعالیت‌های مغزی رویکرد اصلی طرح یاریگران زندگی است که از این طریق فرد در مقابل آسیب‌های ناشی از اعتیاد مصون می‌شود.

قربانی گفت: تفکر، برنامه‌ریزی و مهارت‌آموزی از قابلیت‌های مغز انسان است که فعال شدن آن در فرآیند زندگی هر فرد اهمیت دارد و طرح یاریگران زندگی در روستا آموزش‌هایی را ارائه می‌دهد تا منجر به توسعه فرهنگ و اقتصاد در جوامع محلی شود.

وی ادامه داد: آموزش مهارت‌های زندگی از بدو تولد باید مورد توجه قرار گیرد و این موضوع در جوامع روستایی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: طرح یاریگران زندگی در روستا به عنوان یک طرح ملی و مردم‌پایه با مشارکت دستگاه‌های اجرایی زمانی موفق است که همه ارکان مدیریتی و اجرایی نسبت به اهداف طرح متقاعد شده و در پیشبرد اهداف آن همکاری داشته باشند.

فرماندار بیرجند هم در این مراسم که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی و شماری از مسوولان استانی حضور داشتند، اعتیاد را مهمترین آسیب اجتماعی در استان برشمرد و گفت: مقابله با اعتیاد نیازمند مشارکت‌های مردمی است تا شاهد کاهش آسیب‌های ناشی از مواد مخدر باشیم.

علی فاضلی‌فرد افزود: اجرای طرح یاریگران زندگی در روستاها به عنوان یک ماموریت مهم در پنج استان کشور شروع شد و خراسان جنوبی هم به عنوان یکی از این استان‌های پایلوت مجری طرح است.

وی با اشاره به اهمیت تشکل‌های غیردولتی برای همراهی در اجرای طرح یاریگران زندگی گفت: بسیج، مساجد و روحانیون نیز در جلب مشارکت‌های مردمی برای اجرای این طرح نقش مهمی برعهده دارند که امید است شاهد موفقیت‌هایی در روند اجرا باشیم.

طرح "یاریگران زندگی در روستا" در استان‌های سمنان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، گلستان و اردبیل پس از ابلاغ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به استانداران آماده اجرا شده و قرار است به سایر استان‌ها نیز تسری یابد.

این طرح در ۲۵۰ روستای استان خراسان جنوبی به مدت سه سال اجرا می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha