شمارش حیات وحش پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا آغاز شد

یاسوج - ایرنا-مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت : شمارش حیات وحش پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا از امروز به مدت ۴۸ ساعت با تلاش کارشناسان آغاز شده است.

اسلام جاودان خرد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۷۵ نفر نیرو در قالب ۲۶ اکیپ حیات وحش گستره ۹۳ هزار هکتاری منطقه حفاظت شده و پارک ملی دنا را آمار برداری می کنند.

وی بیان کرد:در اجرای این برنامه گونه های شاخص علفخوار ،گوشتخوار و شبگرد پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا آمار برداری و زیستگاه منطقه نیز مورد پایش و بررسی قرار می گیرد.

جاودان خرد از دیگر اهداف این سرشماری را تخمین جمعیت کل و بز، در مناطق تحت مدیریت دانست و گفت: اگرچه مشاهدات سایر گونه‌ها از جمله گوشتخواران و حتی نمایه‌های حضور سایر گوشتخواران مهم نیز در فرم‌های سرشماری ثبت می‌شود، اما در این سرشماری که به روش مشاهده مستقیم انجام می‌گیرد وضعیت آبی مناطق، پوشش گیاهی و علوفه‌ای نیز مورد پایش قرار می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحم تصریح کرد : پس از این آماربرداری، اطلاعاتی در خصوص وضعیت ترکیب سنی و جنسی جمعیت های موجود، توجه به اهمیت، حمایت و آشنایی هرچه بیشتر با مشکلات محیط زیستی پیش روی و تبادل نظر درجهت، چگونگی برخورد و رفع مشکلات زیست محیطی برنامه ریزی خواهد شد.

جاودان خرد تاکید کرد: پیش از این شمارش زمستانه پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر استان و همچنین سرشماری جمعیتی گونه‌های مهم حیات وحش در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع گرمسیری درکهگیلویه و بویراحمد انجام شده بود .

منطقه حفاظت شده دنا از مهمترین ذخیره گاه‌های زیست کره جهان ،ظرفیتی مهم برای حفظ بیش از ۳۲۰ گونه جانوری در این منطقه بکر و میراث گرانبهای طبیعی است،این منطقه در شانزدهم تیرماه سال ۹۰ به عنوان پانصد و شصت و یکمین ذخیره گاه زیست کره جهان در سازمان یونسکو ثبت شد.

وجود کوه، جنگل، بیش از ۱۰۰ چشمه، رودخانه و ۱۲۰۰ گونه گیاهی دنا را به زیستگاه گونه‌های جانوری مختلف تبدیل کرده است.

ذخیره گاه زیست کره دنا یکی از نقاط با ارزش از منظر سیمای سرزمینی و غنای زیستی در جهان محسوب می شود.

مناطق حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و۶۶۰ هکتار و دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار در شهرستان های بویراحمد و دنا در کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha