از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

تهران-ایرنا- روایت اولیانوف از "اشک تمساح" رسانه های غربی درمورد برنامه هسته ای ایران، / ۶ فوتی و ۲۹۴ مجروح آخرین گزارش از زلزله جدید ترکیه، ادامه تنش‌ها در تل آویو، عقب نشینی آلمان از اقدام علیه سپاه پاسداران و سفر لوکاشنکوبه تهران مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا درچندساعت گذشته است.

**رونمایی رژیم صهیونیستی و امارات از نخستین شناور ساخت مشترک

رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی روز دوشنبه از نخستین شناور بدون سرنشین ساخت مشترک در نمایشگاه نظامی دریایی «ناودکس» ابوظبی رونمایی کردند.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

رژیم صهیونیستی و امارات از نخستین شناور بدون سرنشین که در چارچوب همکاری شرکت صنایع هوافضای رژیم صهیونیستی و گروه اماراتی «ایدج» ساخته شده است، رونمایی کردند.

بر اساس این گزارش، این شناور مجهز به حسگرها و سیستم‌های تصویربرداری پیشرفته بوده و می‌توان از آن برای نظارت، شناسایی و مین یابی استفاده کرد.

«اورن گوتر»، نماینده این شرکت صهیونیستی به خبرگزاری فرانسه گفت: ما برای اولین بار پروژه مشترکی را ارائه می‌کنیم که توانایی‌ها و نقاط قوت هر دو شرکت را در تامین امنیت سواحل و مقابله با تهدیدات مین، نشان می‌دهد.

وی افزود: این شناورها در منطقه با تهدیدها مبارزه خواهند کرد اما هدف، استفاده از آنها در خارج از منطقه نیز هست.

این شرکت اسرائیلی به دنبال افزایش همکاری با امارات متحده عربی در زمینه دفاع هوایی و کمک به این کشور در خلیج فارس برای ارتقای قابلیت‌های دریایی خود است.

بنا بر این گزارش، شرکت‌های نظامی رژیم صهیونیستی و امارات همچنین برای توسعه یک سیستم ضد پهپاد با یکدیگر همکاری می‌کنند.

امارات ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ با دلالی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را امضا و این کشور کوچک عرب حاشیه خلیج فارس رابطه چندین‌ ساله غیرعلنی خود را با صهیونیست‌ها آشکار و رسمی کرد.

به دنبال آن امارات توافق‌های زیاد سیاسی و تجاری با رژیم صهیونیستی و برای نزدیکی هرچه بیشتر با صهیونیست‌ها امضا کرده است.

https://irna.ir/xjLNRR

**آلمان از اقدام علیه سپاه پاسداران عقب نشست

آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان گفت: کارشناسان این کشور هیچ دلیل حقوقی برای قرار دادن سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی پیدا نکرده‌اند.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

اتحادیه اروپا روز دوشنبه و در تداوم دخالت در امور داخلی ایران به بهانه دفاع از حقوق بشر، پنجمین بسته تحریمی علیه ایران را در تداوم حمایت از اغتشاشات اخیر تصویب کردند.

در بسته تحریمی جدید، دو نهاد و ۳۲ شخصیت ایرانی از جمله وزرای فرهنگ و آموزش و پرورش، مقامات اطلاعاتی و نمایندگان مجلس به اتهام آن چه ارتباط با «سرکوب امنیتی معترضان» عنوان شده تحریم شده‌اند.

آخرین مجموعه تحریم‌های اتحادیه اروپا ، مجموع ۱۹۶ شخص و ۳۳ نهاد را در ایران تحریم کرده است.

اما این بلوک (اتحادیه اروپا) در این جلسه با برچسب زدن به سپاه پاسداران ایران به عنوان یک گروه تروریستی مخالفت کرد.

بائربوک وزیر امور خارجه آلمان پس از نشست سران این اتحادیه در بروکسل، گفت: «در حال حاضر، ما در اتحادیه اروپا محمل قانونی برای آوردن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی نداریم».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر ( ۳ بهمن) تصریح کرد که افزودن نام سپاه به فهرست تروریستی مشروط به حکم دادگاه یک کشور اروپایی است.

جوسپ بورل این مطلب را روز دوشنبه (۳ بهمن) در آستانه برگزاری نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران مطرح کرد..

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره رای هفته پیش پارلمان اروپا مبنی بر افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست موسوم به "سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا"، گفت: ببینید دیدگاه‌های متفاوتی در این زمینه وجود دارد اما در این باره نمی‌توان بدون رای دادگاه تصمیم‌گیری کرد. نمی‌توانم شما را تروریستی بنامم چون از شما خوشم نمی‌آید.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که تنها هنگامی می‌توان یک سازمان را در فهرست یاد شده اضافه کرد که دادگاه یک کشور عضو اتحادیه اروپا بیانیه حقوقی صادر کند و بعد از آن ما در سطح اروپایی موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بورل درباره ایران اضافه کرد که در نشست امروز دوشنبه وزرای امور خارجه درباره افزودن نام‌های بیشتری به فهرست تحریم‌ها در چارچوب آنچه او چارچوب حقوق بشری نامید تصمیم گیری خواهد شد. «اما در مورد افزودن نام سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی تکرار می‌کنم ابتدا باید دادگاه یک کشور عضو حکم صادر کند.»

جمهوری اسلامی ایران بارها نسبت به تبعات رفتارهای مداخله‌جویانه غرب هشدار داده و تصریح کرده که این قبیل اقدامات بی‌پاسخ نخواهد ماند.

وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در گفت‌وگوی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: رفتار ماه های اخیر اتحادیه اروپا، ادامه سیاست ناکارآمد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکاست که بیش از پیش تداوم استاندارهای دوگانه و غیر واقع بینانه توام با استفاده ابزاری از مفاهیم حقوق بشری را اثبات می نماید.

همچنین ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری اقدامات ضد ایرانی غرب علیه ایران را مردود، غیر سازنده و متناقض با منشور ملل متحد و مقررات و سازوکارهای بین المللی دانست و تصریح کرد، کشورها حق مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل را ندارند.

وی با اشاره به حق واکنش متقابل ایران و تحریم‌های وضع شده افزود: جمهوری اسلامی ایران در استفاده از ظرفیت ها و توانمندی ها و حقوق قانونی خود به منظور ایجاد بازدارندگی در رفتار غلط و غیر سازنده این کشورها تردیدی به خود راه نخواهد داد و در خصوص هرگونه رفتار غیر سازنده به موقع اقدام خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی بدون واکنش نخواهد بود و ایران تحت تاثیر فشارهای سیاسی که با هدف اخذ امتیاز از جمهوری اسلامی در برخی زمینه ها در حال اقدام و اجرا است نخواهد گرفت.

https://irna.ir/xjLNS7

**سخنگوی سازمان ملل آزمایش اخیر موشکی کره شمالی را محکوم کرد

سخنگوی سازمان ملل در واکنش به ازمایش اخیر موشکی کره شمالی گفت که دبیرکل سازمان ملل یک آزمایش دیگر موشک قاره پیمای کره شمالی را به شدت محکوم می کند.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه وقت محلی در جمع خبرنگاران گفت: دبیر کل سازمان ملل مجدداً از کره شمالی درخواست کرده است که فوری از هرگونه اقدام تحریک آمیز خودداری کند.

وی تصریح کرد، دبیرکل سازمان ملل از کره شمالی خواسته است به طور کامل به تعهدات بین المللی خود تحت تمام قطعنامه های مربوطه شورای امنیت پایبند باشد و مذاکرات را که منجر به صلح پایدار و خلع سلاح کامل و قابل راستی آزمایی هسته ای در شبه جزیره می شود، از سر بگیرد.

ارتش کره شمالی اعلام کرد که یک فروند موشک بالستیک قاره‌پیمای «هواسونگ-۱۵» را در جریان رزمایش «شلیک ناگهانی» با هدف تأمین بازدارندگی اتمی قدرتمند این کشور پرتاب کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، کره شمالی پس از هشدار نسبت به واکنش شدید به رزمایش های‌نظامی آتی کره جنوبی و آمریکا، یک موشک بالستیک دوربرد را به سمت دریای ژاپن پرتاب کرد.

این رزمایش به‌طور ناگهانی و بدون اطلاع قبلی تحت دستور آماده‌ باش جنگی با قدرت آتش اضطراری که بامداد ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن) صادر شد، سازماندهی شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری کره شمالی، این موشک که از فرودگاه بین‌المللی پیونگ‌یانگ و توسط یک واحد از دفتر کل موشکی پرتاب شد، مسافت ۹۸۹ کیلومتر را در ارتفاع ۵ هزار ۷۶۸ کیلومتری طی کرد و سپس در دریای شرقی (ژاپن) فرود آمد.

کیم یو جونگ خواهر کیم جونگ اون رهبر کره شمالی روز یکشنبه در بیانیه‌ای جداگانه از آمریکا به دلیل تلاش برای تبدیل شورای امنیت سازمان ملل به آنچه که او آن را «ابزاری برای سیاست خصمانه شنیع» در قبال پیونگ یانگ خواند، انتقاد کرد.

وزارت خارجه کره شمالی جمعه گذشته اعلام کرده بود که در صورت انجام رزمایش نظامی مشترک بین آمریکا و کره جنوبی پاسخ محکمی به آن خواهد داد.

رسانه دولتی کره شمالی از راه اندازی واحد نظامی جدید خود برای آزمایش موشک جدید بالستیک قاره پیما خبر داد این در حالی است که وزارت اتحاد دو کره در سئول از کمبود مواد غذایی در کره شمالی خبر می‌دهد.

کره شمالی در سال گذشته، بزرگترین موشک بالستیک قاره پیمای (ICBM) خود را آزمایش کرد. مقامات در سئول و واشنگتن می‌گویند که پیونگ یانگ برای از سرگیری آزمایش تسلیحات هسته‌ای برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ آماده شده است.

کره جنوبی و آمریکا مانورهای نظامی خود را برای مقابله با شمال افزایش داده‌اند که با محکومیت پیونگ یانگ مواجه شده است.

https://irna.ir/xjLNSz

**محکومیت رژیم صهیونیستی پس از ۶ سال در شورای امنیت سازمان ملل

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی (۲۰ فوریه ۲۰۲۳ / اول اسفند ۱۴۰۱) با صدور بیانیه‌ای رسمی،طرح رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی فلسطین را محکوم کرد؛ اقدامی که پس از ۶ سال از آخرین قطعنامه این شورا صورت گرفت و آمریکا نیز در نقش مخالف متحد دیرینه اش ظاهر شد.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

آخرین بار، در دسامبر ۲۰۱۶ دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور ایالات متحده، به قطعنامه ای در شورای امنیت که از رژیم صهیونیستی خواسته بود شهرک‌سازی را متوقف کند، رای ممتنع داد.

حمایت واشنگتن از بیانیه یاد شده ، اقدامی که ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل با اجماع با آن موافقت کردند، پس از آن صورت گرفت که امارات متحده عربی اعلام کرد که پیش نویس قطعنامه قوی تری را در مورد این موضوع به رای گیری نمی گذارد؛ اقدامی که می توانست باعث وتوی ایالات متحده شود.

دولت ابوظبی درحالی که پیش‌نویس قطعنامه توقف شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را با همکاری فلسطینیان آماده کرده بود، اعلام کرد که درخواست برای رأی گیری درخصوص قطعنامه علیه تل آویو را ارائه نخواهد کرد.

در پیش‌نویس بیانیه ارائه شده توسط امارات،بر لزوم «توقف کامل و فوری تمام فعالیت‌های شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینی‌ها» تاکید شده بود که به‌دلیل نگرانی از وتوی آمریکا حذف شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی با صدور بیانیه ای رسمی نسبت به طرح رژیم صهیونسیتی مبنی بر ساخت و ساز بیشتر و گسترش شهرک ها در اراضی اشغالی فلسطین ابراز "نگرانی و نارضایتی عمیق" کرد.

شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه ای که با اجماع مورد توافق قرار گرفت، گفت: «شورای امنیت تکرار می کند که ادامه فعالیت های شهرک سازی اسرائیل به طور خطرناکی راهکار دو کشوری را بر اساس قطعنامه های سال ۱۹۶۷ تهدید می کند».

https://irna.ir/xjLNRS

**سازمان ملل خواستار حفظ آرامش در سرزمین‌های اشغالی شد

هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه خواستار کاهش تنش در سرزمین های اشغالی به ویژه اطراف اماکن مقدس و حفظ آرامش با توجه نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان شد.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

تور ونسلند، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه بدون محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در خصوص افزایش خشونت میان فلسطین و این رژیم از جمله برخی از مرگبارترین حوادث در نزدیک به بیست سال گذشته هشدار داد.

وی گفت اقدامات یکجانبه طرفین را از هم دورتر و تنش ها را تشدید می کند و باعث ادامه درگیری می شود.

ونسلند تکرار کرد که عاملان تمام خشونت ها باید مورد بازخواست قرار گیرند و به سرعت عدالت در مورد آنها اجرا شود.

وی ادامه داد که نیروهای امنیتی باید حداکثر خویشتنداری را به کار گیرند و از نیروی کشنده فقط در مواقعی که راه دیگری برای نجات جان وجود ندارد، استفاده کنند.

ابن مقام سازمان ملل گفت که با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان و همزمانی آن با تعطیلات عید فصح و عید پاک، تلاش های مشترک برای اطمینان از حفظ آرامش در این دوره لازم است.

وی ادامه داد اقدامات تحریک آمیز، اطلاعات نادرست و تلاش های افراط گرایان برای دامن زدن به خشونت باید به سرعت و به طور موثر مورد توجه قرار گیرد.

وی دوباره درخواست دبیرکل سازمان ملل را از همه طرف‌ها مبنی بر پرهیز از اقداماتی که می‌تواند تنش‌ها را در داخل و اطراف اماکن مقدس تشدید کند، تکرار کرد و گفت همگی باید در راستای نقش ویژه اردن، وضعیت موجود را حفظ کنند.

مخالفت شدید آمریکا با شهرک سازی های رژیم صهیونیستی

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل با اعلام صریح عدم حمایت آمریکا از طرح جدید شهرک سازی رژیم صهیونیستی اظهار داشت واشنگتن بشدت با اعلام رژیم اسرائیل برای ساخت هزاران واحد خانه و شهرک سازی مخالف است.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت با حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی گفت: هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان بیگناه بی رحمی است. آمریکا از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می کند. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم برای بازگرداندن و حفظ آرامش اقدام کنند.

این مقام آمریکایی افزود: ما به شدت با اعلام اسرائیل برای ساخت هزاران واحد خانه و شهرک سازی مخالفیم. ما به شدت با اعلام اسرائیل مبنی بر آغاز فرآیند قانونی کردن ۹ پایگاه پلیس در کرانه باختری که قبلاً طبق قوانین اسرائیل غیرقانونی بودند، مخالفیم.

وی تصریح کرد: این اقدامات یکجانبه تنش ها را تشدید می کند. این اقدامات به اعتماد بین طرفین آسیب می رسانند و چشم انداز راهکار دو کشوری را تضعیف می کنند. آمریکا از این اقدامات حمایت نمی کند.

این مقام آمریکایی افزود: موضع روشن و دیرینه آمریکا این است که شهرک سازی مفید نیست و ما را از راهکار دو کشوری که با مذاکره و گفتگو به دست می آید، دورتر می کند. این اقدامات صرفاً برای امنیت بلندمدت اسرائیل و پایان پایدار درگیری مضر است.

گرینفیلد ادامه داد: بنابراین ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم تا برای ایجاد شرایط لازم جهت مذاکرات مستقیم بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها تلاش کنند. مذاکره مستقیم تنها راه برای پایان پایدار درگیری و راهکار دو کشوری است.

انگلیس خواستار لغو شهرک سازی از سوی رژیم صهیونیستی شد

سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد نیز شهرک سازی رژیم صهیونیستی را مغایر قوانین بین المللی و باعث تضعیف چشم انداز صلح دانست و از این رژیم خواست این تصمیمات را لغو کند.

باربارا وود وارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت گفت: بیانیه شورای امنیت تعهد جامعه بین‌الملل به راه‌کار دو کشوری بر اساس قطعنامه های سال ۱۹۶۷ را مشخص می‌کند و خواستار توقف فعالیت‌های شهرک‌سازی اسرائیل و تروریسم است.

وی افزود: همه طرف ها باید از اقدامات یکجانبه ای که صلح، ثبات و راهکار دو کشوری را تضعیف می کند، خودداری کنند.

نماینده انگلیس با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۴ فلسطینی از جمله ۱۱ کودک توسط نیروهای امنیتی اسرائیل کشته شده اند، اضافه کرد: اسرائیل باید حداکثر خویشتنداری را در استفاده از اسلحه از خود نشان دهد و تشکیلات خودگردان فلسطین باید فوراً همکاری کامل امنیتی را از سر بگیرد و ترور را کنار بگذارد و با آن مقابله کند.

وودوارد ادامه داد: این چرخه رو به افزایش خشونت باید هرچه سریعتر پایان یابد.

سفیر انگلیس همچنین گفت: انگلیس اعلامیه اسرائیل برای قانونی کردن ۱۰ ایستگاه پلیس و پلیس و ساخت ۱۰ هزار خانه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را محکوم می‌کند. انگلیس به شدت با این اقدامات یکجانبه که تنش بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها را تشدید می کند، مخالف است.

نماینده انگلیس در سازمان ملل تصریح کرد: شهرک‌سازی‌ها و پاسگاهها نه تنها با قوانین بین‌المللی مغایر هستند، بلکه چشم‌انداز صلح را نیز تضعیف می‌کنند. انگلیس از اسرائیل می‌خواهد که این تصمیمات را لغو کند.

سفیر انگلیس در نشست شورای امنیت همچنین گفت: من همچنین افزایش خشونت شهرک نشینان علیه فلسطینیان را محکوم می کنم و لندن آماده تسهیل گفتگوها میان اسرائیل و فلسطین بوده و معتقد است که راهکار دو کشوری تنها راه تضمین صلح پایدار و امنیت است.

روسیه، چین و امارات نیز از فلسطین حمایت کردند

دیمیری پولیانسکی معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع شهرک سازی غیر قانونی اسرائیل، به نگرانی مجدد نسبت به سطح خشونت و نقض حقوق بشر در غیاب یک روند صلح پایدار اشاره کرد و از "الحاق قانونی"، حملات هوایی به سوریه و سایر اقدامات تحریک آمیز که اخیرا توسط اسرائیل انجام شده است، ابراز تاسف کرد.

نماینده روسیه همچنین آمریکا را مانع اصلی جلوگیری از تلاش‌های خارجی برای حمایت از روند صلح خاورمیانه دانست و تصریح کرد: حل مسئله فلسطین کلید صلح منطقه ای است.

ژانگ جون سفیر و نماینده چین در سازمان ملل نیز در اظهارات خود به "اقدامات فزاینده" اسرائیل اشاره کرد که ثبات منطقه را "تا لبه پرتگاه" پیش می برد.

سفیرچین در سازمان ملل از "بی حرمتی " به اماکن مقدس بیت المقدس و شهرک سازی جدید اسرائیل ابراز انتقاد کرد.

نماینده امارات نیز در جلسه شورای امنیت گفت که بیانیه روز دوشنبه شورای امنیت اولین اجماع این شورا در شش سال گذشته است و از همه اعضا خواست که "تخریب" را به عنوان یک وضعیت پایدار نپذیرند.

امارات نیز خواستار احترام کامل به قیمومیت اردن در رابطه با اماکن مقدس بیت المقدس شد و گفت که تخریب خانه های فلسطینیان نشان دهنده جابجایی انسان ها و معیشت ویران شده است.

زخم کهنه فلسطین در سال جدید و مظلوم نمایی رژیم صهیونیستی

در این نشست، سفیر و نماینده فلسطین از «زخمی کهنه در سال جدید» گفت که نشان‌دهنده « شکست» است و هیچکس نباید با آن مواجه شود. وی گفت ما به نقطه ای بدون بازگشت نزدیک می شویم و بنابراین هر اقدامی که اکنون انجام می دهیم، هر کلمه ای که به زبان می آوریم، "مهم" است.

نماینده فلسطین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که نسبت به فلسطین «بی تفاوت نشود». وی گفت با وجود یک دوره طولانی خشونت، رنج فلسطینیان هر بار متفاوت است. وی همچنین از روی آوردن رژیم صهیونیستی به "اقدامات جدید قدیمی" در سال نو انتقاد کرد.

سفیر فلسطین از «مقاومت» فلسطینی ها و کسانی که «با غرور سر خود را بالا نگه می دارند» ستایش و تاکید کرد: همه سزاوار زندگی در آزادی هستند، نه اشغال.

نماینده رژیم صهیونیستی نیز همچون همیشه با مظلوم نمایی و بدون اشاره به جنایات این رژیم مدعی "اقدامات تحریک آمیز از سوی فلسطین" شد و ادعا کرد که فلسطین برای "شهادت" اقدام می کند.

نماینده این رژیم مدعی سیستم "پرداخت پول برای قتل" از سوی فلسطینی ها شد و آن محکوم کرد.

گلیعاد اردان در حالیکه دست رژیم صهیونیستی به خون فلسطینیان آلوده است، مدعی شد که "شواهد انکارناپذیر" از تجاوزات فلسطینی ها علیه اسرائیلی ها که مصالحه را عملاً غیرممکن می کند، وجود دارد و شورای امنیت باید "جشن قتل" از سوی فلسطینی ها را محکوم کند.

وی مدعی شد فلسطین "خواسته های پیچیده و بدی" از اسرائیل دارد. چرا جامعه بین‌المللی به فلسطین وضعیت ویژه داده است؟

سفیر رژیم صهیونیستی سپس در ادامه مظلوم نمایی هایش، تصویر دو کودک اسرائیلی را در حالیکه در نشست در دست گرفته بود ، نشان داد تا توجه همگان را از تمرکز بر جنایات این رژیم برداشته و به سمت سناریوی خود بکشد که فقط هیات رژیم صهیونیستی دقیقه ای در سکوت ایستاد و او موفق به اجرای سناریوی خود نشد.

همزان تعدادی اعضای سازمان بین المللی یهودیان "ناتوری کارتا" که گروهی از یهودیان ضد صهیونیسم در نیویورک هستند با حضور در مقابل سازمان ملل در مخالفت با رژیم صهیونیستی، خواستار آزادی سرزمین های اشغالی به ویژه قدس شریف از چنگال صهیونیست ها شدند.

«محمود عباس» ۲۳ بهمن ماه در یک سخنرانی در «کنفرانس قدس» که در مقر اتحادیه عرب در قاهره برگزار شد، افزود که از سازمان ملل و شورای امنیت درخواست خواهد کرد که به فلسطین عضویت کامل در این سازمان داده شود.

وی تاکید کرد که طی روزهای آتی درخواست خود مبنی بر عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل و صدور قطعنامه ای در حمایت از راه حل به اصطلاح «دو دولتی» را خواهد داد.

رئیس تشکیلات خود گردان اضافه کرد که قطعنامه سازمان ملل باید بر توقف اقدامات یکجانبه و در راس آن ها شهرک سازی های اشغالگران که به طور کامل غیرقانونی و غیرمشروع است، تاکید کند.

محمود عباس اضافه کرد: این قطعنامه همچنین باید بر پایبندی به توافقات امضا شده و معاهدات بین المللی و دعوت به برگزاری کنفرانس بین المللی صلح تاکید داشته باشد.

وی همچنین گفت که حق دولت فلسطین در حمایت از حقوق مشروع ملت فلسطین محفوظ است و این دولت به پیگیری های خود در دادگاه ها و سازمان های بین المللی ادامه خواهد داد.

https://irna.ir/xjLNRS

**ادامه تنش‌ها در تل آویو / گانتس به نتانیاهو حمله کرد

«بنی گانتس» وزیر جنگ و نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی دوشنبه شب با حمله به «بنیامین نتانیاهو»، وی را متهم کرد که نهاد امنیتی این رژیم را به خطر انداخته است.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

«بنی گانتس» خطاب به نتانیاهو گفت: رفتار غیرمسئولانه‌ات تشکیلات امنیتی را به خطر انداخته است.

وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی افزود: نیازی به بحث و جدل نیست. تبادل اختیارات امنیتی ممنوع.

وی در پایان به نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که به جای تجزیه ارتش، بر آنچه که او موضوع سلاح‌های هسته‌ای ایران خوانده و سایر چالش‌های امنیتی تمرکز کند.

ائتلاف حاکم راست افراطی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» از زمان روی کار آمدن، یک سری اقدامات و تصمیماتی را اتخاذ کرده که از نظر جناح اپوزیسیون و رئیس رژیم صهیونیستی باعث خواهد شد که این رژیم به سمت تشدید بحران داخلی و حتی جنگ داخلی حرکت کند.

تصمیم کابینه نتانیاهو برای تغییرات در نظام قضایی رژیم صهیونیستی و نیز جنجال درباره اعطای اختیارات امنیتی به «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی و رهبر افراطی حزب «صهیونیسم مذهبی»، هم اکنون به محور تنش‌های سیاسی و اختلاف نظرها بین ائتلاف حاکم و جناح اپوزیسیون منجر شده است.

در هفته‌های گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی نتانیاهو بوده است. شنبه شب نیز هزاران نفر برای هفتمین هفته در تل آویو و سایر شهرهای فلسطین اشغالی علیه کابینه نتانیاهو تظاهرات کردند.

سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی هدف کابینه نتانیاهو برای تغییرات در نظام قضایی را تضعیف آن و تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می‌دانند.

https://irna.ir/xjLNSD

**مدودف سفر بایدن به اوکراین را تقبیح کرد

دیمیتری مدودف معاون شورای امنیت ملی روسیه و رئیس‌جمهور سابق این کشور سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به اوکراین را تقبیح کرد و گفت: ادامه حمایت‌های بی حساب و کتاب کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا از اوکراین، نشان از دخالت آشکار آنها در جنگ است.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

مدودف در یادداشتی در تلگرام خود نوشت: بایدن با دریافت ضمانت‌های امنیتی از قبل، سرانجام به کی‌یف رفت.

وی افزود: در جریان این سفر، طرفین سخنان اغراق‌آمیزی در مورد پیروزی‌هایی که قرار است با سلاح‌های جدید و مردم شجاع (اوکراین) به دست آید رد و بدل کردند.

رئیس جمهور سابق روسیه تاکید کرد: در اینجا مهم است که توجه داشته باشیم که کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا، پیش از این نیز به‌طور منظم مقادیر زیادی سلاح و کمک‌های هنگفت مالی را به کی‌یف ارسال کرده و همچنان به حمایت خود از این کشور ادامه داده‌اند.

مدودف تصریح کرد: همین موضوع از یک طرف امکان کسب درآمدهای سرشار برای مجتمع‌های بزرگ تسلیحاتی کشورهای ناتو و از سوی دیگر امکان دزدیدن سلاح‌های بی‌حساب و کتاب ارسالی به اوکراین و فروش آنها به گروه‌های تروریستی در سراسر جهان را فراهم کرده است.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

ایالات متحده بر اساس آمارها از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در پنجم اسفند سال گذشته تاکنون، حدود ۶۸ میلیارد دلار به کی‌یف کمک نظامی و مالی کرده است.

دولت بایدن حتی در شرایطی که روسیه پیشنهاد آتش بس موقت را مطرح و سازمان ملل از آن استقبال کرده بود، وعده ارسال حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی را داده بود که به اعتقاد تحلیلگران نشانه تمایل واشنگتن برای ادامه درگیری‌ها و تشدید تنش‌ها در اوکراین است.

https://irna.ir/xjLNSG

**سازمان ملل: تصمیم‌گیری درباره انفجارهای نورد استریم برعهده شورای امنیت است

سخنگوی سازمان ملل درباره پیش نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه در خصوص انفجارهای خطوط لوله نورد استریم که گاز روسیه را به اروپا منتقل می کند، از سوی آمریکا گفت که تصمیم گیری در خصوص قطعنامه ها برعهده اعضای شورای امنیت سازمان ملل است.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی افزود: تصمیم گیری در خصوص قطعنامه های شورای امنیت بر عهده اعضای این نهاد است و دبیرکل سازمان ملل مانند همیشه از هرگونه قطعنامه و درخواستی که شورای امنیت ارائه دهد، پیروی خواهد کرد.

روسیه پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را در مورد تشکیل کمیسیون بین المللی برای بررسی خرابکاری در نورد استریم ارائه کرده است.

"سیمور هرش" روزنامه‌نگار تحقیقی و نویسنده آمریکایی با افشای جزئیات تازه ای از انفجار در خطوط لوله نورد استریم که گاز روسیه را به اروپا منتقل می کند،بر نقش واشنگتن در خرابکاری در این پروژه تاکید کرد.

روزنامه نگار برنده جایزه ادبی پولیتزر در مصاحبه با روزنامه آلمانی برلینر سایتونگ (Berliner Zeitung) ابعاد تازه ای از انفجار در این پروژه خط انتقال گاز و نقش دولت آمریکا در آن را فاش کرد.

وی در مصاحبه با این روزنامه گفت: این روایتی است که می خواهم بگویم. قرار بود در پایان سپتامبر ۲۰۲۲، هشت بمب در جزیره بورنهلم (Bornholm) در دریای بالتیک منفجر شود که از این تعداد ۶ بمب منفجر شدند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، هرش روز گذشته به این روزنامه آلمانی گفت: دو بمب منجر نشدند زیرا مدت زیادی زیر آب بودند و علت آن این بود که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا عملیات ویژه برای تخریب خطوط لوله را به تعویق انداخت.

این روزنامه نگار همچنین گفت، بایدن طرح دقیقی برای انفجار این خطوط لوله در طول دیدارش با اولاف شولتس صدر اعظم آلمان در فوریه ۲۰۲۲ نداشت.

هرش اظهار داشت: ما آمریکایی ها در آن موقع برنامه ای نداشتیم اما می دانستیم که فرصتی برای اجرای چنین برنامه ای داریم.

این روزنامه نگار توضیح داد: برای تیم کاخ سفید واضح بود که می تواند خطوط لوله را با استفاده از یک ماده منفجره «فوق العاده قدرتمند» به نام C۴ منفجر کنند و این انفجار را می توان از راه دور با ابزارهای زیر آبی هیدروآکوستیک کنترل کرد.

به گفته هرش، در اوایل ژانویه، این گزینه به کاخ سفید گزارش شد و دو یا سه هفته بعد، خود ویکتوریا نولاند، معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن می‌تواند این کار را انجام دهد.

۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ سه رشته از چهار رشته خط لوله نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ بعد از انفجاری که در زیر آب رخ داد تخریب شدند.

https://irna.ir/xjLNSM

**صنعا از سازمان ملل به دلیل اجرایی نشدن مفاد توافق الحدیده انتقاد کرد

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یمن دوشنبه شب از بی عملی هیأت نمایندگی سازمان ملل متحد در الحدیده نسبت به اجرای مفاد توافق آتش بس الحدیده انتقاد کرد.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

سرلشکر «علی الموشکی» در دیدار با «مایکل بیری» رئیس هیأت نظارت سازمان ملل متحد در امور توافق آتش‌بس الحدیده تأکید کرد که تحرکات مزدوران ائتلاف سعودی در شهر بندری المخاء واقع در غرب یمن، سرازیر شدن سلاح به آنها و اختلال در عبور و مرور کشتی‌ها، آنها را به یک هدف قانونی در صورت لزوم تبدیل می‌کند.

وی در این دیدار، هیأت سازمان ملل متحد در امور توافق آتش بس الحدیده را متهم به خودداری از ارائه کمک به مرکز نظارت بر پاکسازی مین کرد و گفت: هیچ خدمتی از جانب شما به شهروندان ندیدیم.

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یمن با بیان اینکه سازمان ملل متحد انتقادی از ائتلاف سعودی به خاطر رد ابتکار عمل‌های صلح نمی‌کند، گفت که در جهت اعتماد سازی با تیم سازمان ملل متحد تلاش می‌کنیم.

الموشکی افزود: عدم اجرای توافق آتش بس از سوی طرف مقابل، نشان دهنده خواست طرف مقابل برای ادامه جنگ، تجاوز و عدم تمایل آن به برقراری صلح است.

از سوی دیگر هیأت نظارت سازمان ملل متحد در امور توافق آتش‌بس الحدیده نیز ابراز امیدواری کرد که برای برقراری امنیت و ثبات، رسیدگی به مشکل مین‌ها و افزایش آگاهی شهروندان در مورد خطرات آنها کمک کند.

پیش تر مرکز نظارت بر پاکسازی مین یمن گفته بود که ائتلاف سعودی مانع از ورود دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای پاکسازی مناطق آلوده به بقایای بمب و مین می‌شود که این خود دلیلی بر افزایش شمار قربانیان است.

مرکز نظارت بر پاکسازی مین یمن در ادامه اعلام کرد که سازمان ملل نیز در راستای تهیه تجهیزات مورد نیاز این عملیات هیچ کمکی ارائه نکرده است و هیات ناظر آن بر توافق الحدیده که وظیفه تهیه تجهیزات را دارد نیز از کارشکنی ائتلاف متجاوز در زمینه تهیه تجهیزات چشم پوشی می‌کند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

اما ائتلاف سعودی در سایه مقاومت دلاورانه مردم و نیروهای مسلح یمن و عملیات موشکی و پهپادی ویژه آنها در رسیدن به این اهداف شکست خورد و مجبور به قبول آتش بس شد که این آتش‌بس نیز پس از سه مرحله دو ماهه در نتیجه کارشکنی‌های ائتلاف متجاوز عربی پایان یافت و دیگر تمدید نشد.

https://irna.ir/xjLNSN

**واکنش سازمان ملل به حملات هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه

سخنگوی سازمان ملل در واکنش به حملات هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه گفت که هرگونه ادامه خشونت در این کشور غیرسازنده است.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

بمب افکن‌های رژیم صهیونیستی بامداد ۳۰ بهمن ماه (۱۹ فوریه ۲۰۲۳) چندین منطقه مسکونی و نظامی در داخل و اطراف دمشق پایتخت سوریه را هدف قرار دادند که در اثر آن شماری از مردم و نظامیان سوری به شهادت رسیدند. پدافند هوایی و موشکی ارتش سوریه چندین راکت را رهگیری و سرنگون کرده اند.

براساس این گزارش، این حملات به محله های مسکونی سوریه هم زمان با اعزام امدادگران، کارکنان درمانی و کمک های انسانی از روسیه و دیگر کشورها به سوریه در پی زمین لرزه های ویرانگر هفته گذشته در این کشور عربی رخ داده است.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل گفت: هرگونه ادامه خشونت در سوریه چه از سوی عاملان خارجی یا گروه های مختلف مسلح، سازنده نیست. تمرکز ما اکنون باید بر کمک به مردم سوریه که به دلیل زلزله به شدت آسیب دیده اند، باشد.

معاون مرکز روسی آشتی نیروهای متخاصم در سوریه وابسته به وزارت دفاع روسیه یکشنبه شب تشریح کرد که اسرائیل در حمله بامداد روز یکشنبه به دمشق، با چهار فروند جنگنده اف- ۱۶ این شهر را بمباران کرده است.

«اولگ ایگوروف» افزود: ۱۹ فوریه بین ساعت ۰۰:۲۲ تا ۰۰:۲۷ به وقت محلی سوریه، چهار جنگنده تاکتیکی اف-۱۶ نیروی هوایی اسرائیل از بلندی‌های جولان اقدام به حمله موشکی کردند که در این حملات به ساختمان‌های موسسه پلی‌تکنیک و ساختمان‌های فرهنگی در منطقه کفرسوسه دمشق تخریب شد.

معاون مرکز روسی آشتی نیروهای متخاصم در سوریه به نقل از یک مقام دولت دمشق گفت که در این بمباران ۵ نفر کشته و ۱۵ تن دیگر زخمی شدند.

وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای در واکنش به حمله بامداد روز یکشنبه رژیم صهیونیستی به دمشق خواستار اقدام فوری بین‌المللی علیه حملات مداوم رژیم اشغالگر به خاک این کشور شد.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه در این باره آمده است: این حملات در حالی صورت گرفت که سوریه در حال مداوای زخم‌های خود و به خاک سپردن شهدا و همچنین دریافت پیامهای تسلیت و حمایت بشردوستانه و بین‌المللی در خصوص وقوع زمین لرزه بود.

https://irna.ir/xjLNSR

**دبیرکل ناتو: پوتین به دنبال صلح نیست

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت: برغم اینکه جنگ اوکراین وارد دومین سال خود می‌شود، پوتین به دنبال صلح نیست.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو دوشنبه شب در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: هیچکس نمی‌داند جنگ در اوکراین چگونه به پایان خواهد رسید اما هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه جاه‌طلبی‌های خود را تغییر داده باشد.

وی افزود: در حالی که در آستانه سالگرد آغاز حمله روسیه به اوکراین قرار داریم، شاهد هستیم که پوتین نه‌تنها به دنبال صلح نیست بلکه در حال برنامه‌ریزی برای گسترش هر چه بیشتر جنگ است.

دبیرکل ناتو با اشاره به شدت گرفتن درگیری‌ها در شرق اوکراین، به‌ویژه در اطراف شهر باخموت، خاطرنشان کرد: نیروهای روسیه هم‌اکنون در حال انجام عملیات تهاجمی برای تصرف شهر باخموت هستند. گفتن اینکه آیا این همان حمله بزرگ بهاری پیش‌بینی شده است یا اینکه صرفا نوعی مقدمه برای آن تهاجم است، کمی سخت است اما موضوعی که مشخص است اینکه آنها در حال اعزام شمار زیاد نیرو و حجم زیاد تسلیحات به آن منطقه هستند.

استولتنبرگ در حالی که از تاکتیک جنگی مورد استفاده فرماندهان روسی در حملات ارتش این کشور به عنوان «گسیل سربازان به سمت خطوط دفاعی اوکراین» یاد کرد افزود: روسیه در تلاش است تا ضعف ارتش خود در تجهیزات و تدارکات را با استفاده از شمار زیاد سربازان جبران کند، تاکتیکی که از زمان جنگ جهانی اول دیده نشده است.

استولتنبرگ با اشاره به اینکه نحوه پایان این جنگ مشخص نیست، تصریح کرد: آنچه که از آن اطمینان دارم، اهمیت حمایت نظامی غرب از اوکراین است.

وی با تاکید بر اینکه اثربخشی مذاکرات برای اوکراین به قدرت این کشور در میدان جنگ بستگی دارد، افزود: اگر می‌خواهیم اوکراین به‌ عنوان یک کشور مستقل پیروز شود و اگر می‌خواهیم فردا به راه‌حلی مسالمت‌آمیز از طریق مذاکره دست پیدا کنیم، امروز باید از حمایت نظامی همه‌جانبه این کشور دریغ نکنیم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

ایالات متحده بر اساس آمارها از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در پنجم اسفند سال گذشته تاکنون، حدود ۶۸ میلیارد دلار به کی‌یف کمک نظامی و مالی کرده است. دولت بایدن حتی در شرایطی که روسیه پیشنهاد آتش بس موقت را مطرح و سازمان ملل از آن استقبال کرده بود، وعده ارسال حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی را داده بود که به اعتقاد تحلیلگران نشانه تمایل واشنگتن برای ادامه درگیری‌ها و تشدید تنش‌ها در اوکراین است.

https://irna.ir/xjLNSP

**سازمان ملل: به ارسال کمک‌ها به زلزله‌زدگان سوری از سه گذرگاه مرزی ادامه می‌دهیم

سخنگوی سازمان ملل متحد در پی زلزله مرگبار در شمال سوریه اعلام کرد این نهاد بین المللی از سه گذرگاه مرزی سوریه برای ارائه کمک به زلزله زدگان اقدام می کند.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی افزود: ما و شرکا به گسترش عملیات کمک های فرامرزی از ترکیه به شمال غرب سوریه ادامه می دهیم. اوایل روز دوشنبه ۱۰ کامیون حامل سرپناه و سایر اقلام سازمان بین المللی مهاجرت از گذرگاه مرزی الراعی وارد شمال حلب شدند.

وی اضافه کرد: این اولین کاروان سازمان ملل است که پس از موافقت دولت سوریه، از این گذرگاه مرزی عبور می کند. هم اکنون سازمان ملل از سه گذرگاه مرزی سوریه برای ارائه کمک به مناطق خارج از کنترل دولت سوریه استفاده می کند.

دوجاریک گفت: برنامه جهانی غذا نیز ۲۰ کامیون را از طریق گذرگاه مرزی باب الهوی به استان ادلب ارسال کرده است.

به گفته وی، در مجموع سازمان ملل از ۹ فوریه تاکنون ۲۲۷ کامیون را به مناطق تحت کنترل غیردولتی در شمال غرب سوریه ارسال کرده است.

سخنگوی سازمان ملل تصریح کرد: ما و شرکایمان به گسترش عملیات در سایر مناطق سوریه ادامه خواهیم داد. کمک به مناطق آسیب دیده همچنان اولویت اصلی است، زیرا هزاران نفر در اردوگاه ها در سراسر لاذقیه، حمص، حماه و حلب حضور دارند.

وی همچنین گفت: تا امروز، درخواست کمک مالی به سوریه ۱۷ درصد تأمین شده و ۶۸.۵ میلیون دلاراز طرح ۳۲۹.۱ میلیون دلاری برای کمک به سوریه جمع آوری شده است.

دوجاریک درباره زلزله مرگبار ترکیه نیز گفت: در ترکیه، ما به حمایت از عملیات جستجو و نجات ادامه می دهیم و همراه شرکای خود در حال تحویل غذا، چادر، پتو و سایر لوازم به زلزله زدگان هستیم هستیم و تجهیزات پزشکی و پرسنل پزشکی به مناطق آسیب دیده اعزام شده اند.

https://irna.ir/xjLNST

**گاردین: خسارات زیست محیطی جنگ اوکراین غیرقابل محاسبه است

نشریه انگلیسی گاردین در مطلبی در تارنمای خود نوشت: خسارات و زیان‌های زیست محیطی بر جای مانده از جنگ اوکراین به حدی است که محاسبه آنها غیرممکن است.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

ورود گازها و دود سمی به هوا، آلوده شدن رودخانه‌ها و خاک مناطق جنگی اوکراین، نابودی هزاران اصله درخت و از بین رفتن منابع طبیعی این کشور به حدی گسترده است که هرگز نمی‌توان عدد دقیقی برای آن تعیین کرد.

کارشناسان محیط زیست اوکراین و نمایندگان پارلمان این کشور معتقدند فعلا عددی که می‌توان برای تعیین میزان خسارات زیست محیطی جنگ اوکراین اعلام کرد، رقمی بیش از ۵۰ میلیارد دلار است.

بنابر اعلام وزارت محیط زیست اوکراین، تاکنون ۲ هزار و ۳۰۳ مورد خسارت به منابع طبیعی این کشور در مناطق جنگی ثبت شده است و این آمار به شکل هفتگی به روز می‌شود.

تقریبا یک سوم خاک این کشور معادل ۱۷۴ هزار کیلومتر مربع در معرض خطرات زیست محیطی ناشی از جنگ قرار دارد.

۲۳۰ هزار تن انواع نخاله و آهن قراضه متعلق به ۳ هزار فروند تانک و دیگر ادوات جنگی منهدم شده در نقاط مختلف اوکراین رها شده است.

۱۱۶ زیستگاه طبیعی، ۱۶ تالاب و دو زیست کره یا بیوسفر در اوکراین آسیب دیده‌اند همچنین زیستگاه جانوران آبزی در دریای سیاه در معرض خطر قرار دارد.

همچنین ۶۰۰ گونه جانوری و ۸۸۰ گونه گیاهی نیز در معرض خطر انقراض قرار دارند و یک سوم اراضی کشاورزی اوکراین در فصل زراعی کنونی زیر کشت نرفته و یا غیرقابل کشت شده‌اند.

به گفته الکساندر استاونیچوک از مسئولان وزارت محیط زیست اوکراین، مجموع خسارات ناشی از آلودگی آب، خاک و هوا در این کشور بیش از ۵۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

https://irna.ir/xjLNSV

**اوکراین: برای مقابله با اقدامات احتمالی روسیه در سالگرد آغاز جنگ آماده هستیم

یوری ایحنات سخنگوی نیروی هوایی اوکراین از آمادگی کی‌یف برای پاسخگویی به اقدامات تحریک‌آمیز احتمالی روسیه در سالگرد آغاز جنگ خبر داد.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

ایحنات در مورد تهدیدهای احتمالی توضیح بیشتری نداد اما گفت: اگر روس‌ها در روزهای ۲۳، ۲۴ و یا ۲۵ فوریه (۴، ۵ و ۶ اسفند) دست به نوعی اقدامات تحریک‌آمیز بزنند، نیروی هوایی اوکراین به صورت ۲۴ ساعته در حالت آماده‌باش است تا به آن پاسخ دهد.

وی افزود: وظیفه ما این است که همیشه آماده باشیم.

روسیه حمله خود به اوکراین را در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند ۱۴۰۰) آغاز کرد و روز ۲۳ فوریه (۴ اسفند) در روسیه به عنوان روز «مدافع میهن جشن» گرفته می‌شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.
https://irna.ir/xjLNSW

**نخست وزیران پیشین انگلیس خواستار ارسال فوری جنگنده به اوکراین شدند

بوریس جانسون و لیز تراس نخست وزیران پیشین انگلیس از ریشی سوناک نخست وزیر کنونی این کشور خواستند هرچه سریع‌تر جت‌های جنگنده در اختیار اوکراین قرار دهد.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

تارنمای خبری اسکای نیوز دوشنبه شب نوشت، دو نخست وزیر محافظه کار پیشین انگلیس پس از آن که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، در جریان سفر غیرمنتظره به انگلیس در اوایل ماه جاری میلادی از سوناک خواست جت‌های جنگنده در اختیار اوکراین قرار دهد، فشارها را در این باره بر جانشین خود تشدید کردند.

جانسون که با زلنسکی رابطه نزدیکی دارد، از هیئت دولت انگلیس خواست تا امسال "هر آنچه را که برای پیروزی در این جنگ نیاز دارند" به اوکراینی‌ها بدهند.

جانسون از کشورهای غربی نیز درخواست کرد کارهای بیشتری برای کمک به اوکراین انجام دهند. وی اروپایی‌ها را به دلیل اجازه دادن به روسیه برای الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ سرزنش کرد و گفت که این کار به ولادیمیر پوتین این باور را داد که می‌تواند سال گذشته به اوکراین حمله کند.

وی در جریان یک مناظره درباره اوکراین خطاب به مجلس عوام انگلیس گفت: «اما بیش از همه، ما باید امسال آنچه را که اوکراین برای پیروزی در این جنگ نیاز دارد، بدهیم.»

وی افزود، با حصول اطمینان از پیروزی اوکراین و شکست پوتین، ما بهترین و کارآمدترین سرمایه‌گذاری مالی را در امنیت بلندمدت، نه فقط در منطقه یورو آتلانتیک، بلکه در کل جهان انجام می‌دهیم.»

جانسون گفت که انگلیس می‌تواند به آنچه دولت‌های متوالی برای کمک به اوکراین انجام داده‌اند افتخار کند.

نخست وزیر پیشین انگلیس افزود: "بدون شک تجهیزات غربی بسیار تاثیرگذار بوده است. "

وی تاکید کرد که نیاز فوری به افزایش عرضه تجهیزات وجود دارد زیرا "هرچه بیشتر آشکار می‌شود که چین در حال آماده شدن برای تسلیح روس‌ها است".

جانسون با انتقاد از غرب گفت: «این ضعف غرب در سال ۲۰۱۴ بود، موافقت عملی با تهاجم پوتین او را متقاعد کرد که می‌تواند حمله‌ای را در سال گذشته انجام دهد. ما نباید این اشتباه را دوباره مرتکب شویم. پس از یک سال قتل عام، باید به طور جمعی بیشتر تلاش کنیم تا به مردم روسیه نشان دهیم که با سوء مدیریت پوتین چه چیزی را از دست می‌دهند. باید برای کل ماشین جنگی پوتین و همچنین رژیم کرملین روشن کنیم که به خاطر جنایات شکنجه، تجاوز و کشتار بی‌رویه پاسخگو خواهد بود.»

خانم تراس که پس از جانشینی جانسون در پاییز، تنها ۴۵ روز به عنوان نخست وزیر دوام آورد، در زمان حمله روسیه، وزیر امورخارجه جانسون بود، از درخواست‌های جانسون برای عرضه هواپیماهای جنگنده به اوکراین حمایت کرد.

وی افزود: «ما باید تلاش کنیم تا مطمئن شویم که اوکراین هر چه زودتر در این جنگ پیروز می‌شود. در هر روز اضافی، یک زندگی از دست می‌رود و شهرهای بیشتری ویران می‌شوند. ما باید هر کاری را که می‌توانیم انجام دهیم.»

https://irna.ir/xjLNSK

**سازمان ملل: کره شمالی سال گذشته حدود ۷۰ آزمایش موشکی انجام داد

دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، اسیا و اقیانوسیه اعلام کرد کره شمالی در سال ۲۰۲۲ حدود ۷۰ آزمایش موشکی انجام داد که ۳ آزمایش موشکی می توانستند به بخش هایی از آمریکای شمالی برسند.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

محمد خالد الخیاری دستیار دبیرکل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه عصر دوشنبه وقت محلی به اعضای شورای امنیت درباره عدم اشاعه سلاح های هسته ای در کره شمالی گفت: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل مجدداً از کره شمالی درخواست کرده است که فوری از هرگونه اقدام تحریک آمیز خودداری کند.

این مقام سازمان ملل افزود: دبیرکل سازمان ملل از کره شمالی خواسته است به طور کامل به تعهدات بین المللی خود تحت تمام قطعنامه های مربوطه شورای امنیت پایبند باشد و مذاکرات که که منجر به صلح پایدار و خلع سلاح کامل و قابل راستی آزمایی هسته ای در شبه جزیره می شود را از سر گیرد.

وی تصریح کرد: کره شمالی به اجرای برنامه نظامی پنج ساله خود که در هشتمین کنگره حزب در ژانویه ۲۰۲۱ رونمایی شد، ادامه می دهد. این برنامه شامل کلاهک های متعدد و بهتر، سلاح های هسته ای تاکتیکی، یک ماهواره شناسایی نظامی، پهپادهای جدید و یک موشک بالستیک قاره پیما با برد ۱۵ هزار کیلومتر و یک "موشک مافوق صوت" است.

الخیاری ادامه داد: کره شمالی فعالیت های موشکی خود را در سال ۲۰۲۲ بسیار افزایش داد و حدود ۷۰ آزمایش موشکی با استفاده از فناوری موشک های بالستیک انجام داده است.

وی گفت: کره شمالی این پرتاب ها را آزمایش سلاح های هسته ای به اصطلاح "تاکتیکی" توصیف کرد. اکثر موشک های آزمایش شده از سوی کره شمالی قادر به حمله به اهداف در شبه جزیره کره هستند. همچنین سال گذشته ۳ آزمایش موشکی انجام داد که می توانستند به بخش‌هایی از آمریکای شمالی برسند.

الخیاری افزود: کره شمالی به وضوح قصد خود برای ادامه برنامه های تسلیحات هسته ای و موشک های بالستیک برخلاف قطعنامه های شورای امنیت را نشان داده است.

وی گفت: دبیرکل عمیقاً از اختلافاتی که جامعه بین‌المللی را از اقدام علیه کره شمالی و همچنین سایر تهدیدات علیه صلح و امنیت در سراسر جهان باز داشته، متاسف است. شبه جزیره کره باید منطقه ای برای همکاری باشد.

دستیار دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: کره شمالی باید اقدامات فوری را برای از سرگیری گفت و گوهای منجر به صلح پایدار و خلع سلاح اتمی کامل و قابل راستی آزمایی شبه جزیره کره انجام دهد.

الخیاری تاکید کرد: یک رویکرد جامع مورد نیاز است. دیپلماسی و نه انزوا، تنها راه پیش رو است. اجتناب از تشدید ناخواسته تنش ها بسیار اهمیت دارد. کانال های ارتباطی، به ویژه نظامی، باید تقویت شوند.

https://irna.ir/xjLNT4

**آلمان: چین نباید هیچ سلاحی به روسیه بدهد

آنالنا بائربوک وزیر امورخارجه آلمان گفت: چین نباید هیچ سلاحی به روسیه بدهد.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

بائربوک دوشنبه پس از نشست اتحادیه اروپا در بروکسل اظهار کرد: من به صراحت اعلام کردم که چین به‌ویژه به‌ عنوان یکی از اعضای شورای امنیت، مسئول حفظ صلح جهانی است.

وی افزود: ندادن سلاح به روسیه به این معنی است که چین نباید هیچ گونه تسلیحاتی از جمله کالاهای با کاربرد دوگانه را به روسیه بدهد.

بائربوک تاکید کرد: هفته گذشته در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ نیز به هیات چینی گفتم که آنها مسئول حفظ صلح جهانی هستند.

آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا نیز روز یکشنبه در رابطه با همین موضوع به شبکه سی بی اس گفت: ایالات متحده نگران این است که چین در حال بررسی ارائه «حمایت مرگبار» از جنگ روسیه در اوکراین است.

مقام‌های آمریکایی چندی پیش ادعا کرده بودند که به اعتقاد واشنگتن، چین ممکن است به روسیه کمک نظامی غیرکشنده برای استفاده در جنگ با اوکراین ارائه کند.

در هفته‌های پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، مقامات ارشد آمریکایی از جمله جو بایدن رئیس‌جمهور و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده، به پکن هشدار دادند که از روسیه در جنگ حمایت مادی نکند و گرنه عواقبی در پی خواهد داشت.

آمریکایی‌ها می‌گویند چین در این مدت از این قانون نانوشته پیروی کرده و سامانه‌های تسلیحاتی مرگبار به روسیه نفروخته است.

https://irna.ir/xjLNT2

**ابتکار عمل یک باشگاه لیگ برتر فوتبال ایرلند در حمایت از آرمان فلسطین

یکی از باشگاه‌های مطرح لیگ برتر فوتبال جمهوری ایرلند به منظور حمایت از آرمان فلسطین دست به ابتکار عمل جدیدی زده است.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

مسئولان این باشگاه برای افزایش آگاهی عموم درباره نقض آشکار حقوق اولیه مردم فلسطین توسط رژیم اشغالگر قدس و جمع آوری کمک مالی برای کودکان اردوگاه طولکرم در کرانه باختری رود اردن، لباس جدیدی طراحی، تولید و روانه بازار کرده که زمینه آن منقش به رنگ‌های پرچم فلسطین است.

باشگاه بوهمیان دوشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۱۰ درصد از عواید حاصل از فروش این لباس ورزشی جدید، صرف تهیه و ارسال وسایل ورزشی برای کودکان ساکن اردوگاه آوارگان فلسطینی در طولکرم از طریق یک سازمان مردم نهاد فلسطین خواهد شد.

دانیل لمبارت از مدیران ارشد بوهمیان گفت: این لباس ورزشی به منظور کمک به کودکان فلسطینی طراحی شده است که با چالش‌های غیرقابل باوری روبرو هستند و همه روزه حقوق آنها نقض می‌شود.

این اردوگاه یکی از پر ازدحام ترین مناطق مسکونی فلسطینیان در کرانه باختری رود اردن به شمار می‌رود و از زمان انتفاضه دوم مقاومت فلسطین، بارها هدف محاصره و یورش نظامیان رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

چندی پیش یکی از نمایندگان پارلمان جمهوری ایرلند از برخورد دوگانه غرب در قبال جنایات رژیم اسرائیل که ۷۰ سال است در سرزمین‌های اشغالی ادامه دارد با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پس از پنج روز حمله به اوکراین، انتقاد کرد.

«ریچارد بوید» نماینده مردم ایرلند از حزب «People before profit» در پارلمان این کشور در سخنانی گفت که جامعه بین‌المللی ظرف پنج روز تحریم‌هایی را علیه پوتین اعمال کرد در حالیکه علیه رژیم اشغالگر اسرائیل که دهه‌ها است فلسطین را اشغال کرده و به مردم این کشور حمله می‌کند، تحریمی را اعمال نکرده است.
https://irna.ir/xjLNTc

**روسیه: مخالف فعالیتهای نظامی تهدید کننده امنیت شبه‌جزیره کره هستیم

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل اعلام کرد: روسیه با هرگونه فعالیت نظامی که امنیت شبه جزیره کره و کشورهای شمال شرق آسیا را تهدید کند، مخالف است.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

دیمیتری پولیانسکی عصر دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش های موشکی کره شمالی گفت: روسیه با هرگونه فعالیت نظامی که امنیت شبه‌ جزیره کره و کشورهای شمال شرق آسیا را به خطر بیندازد، مخالف است.

این دپیلمات نمایندگی روسیه در سازمان ملل، خواستار خویشتنداری همه طرفها شد و گفت: همه باید آمادگی خود را برای از سرگیری گفتگو بصورت عملی نشان دهند.

وی تصریح کرد: شاهد افزایش شدید فعالیت‌های نظامی در شمال شرق آسیا هستیم که فقط اوضاع را بدتر می‌کند و راهکار سیاسی و دیپلماتیک مشکلات شبه‌ جزیره کره را به تاخیر می‌اندازد.

این دیپلمات روس آمریکا و کره جنوبی را مقصر واکنش های کره شمالی دانست و گفت: وزارت دفاع کره جنوبی هفته گذشته در دکترین دفاعی خود، کره شمالی را با اشاره به تعریف مشابه کمیته مرکزی حزب کارگر کره شمالی در دسامبر ۲۰۲۲، به عنوان دشمن معرفی کرد.

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل افزود: درباره پرتاب موشک زیاد شنیدیم اما به این نکته توجه نشد که در آستانه اعلام مقامات آمریکا و کره جنوبی درباره رزمایش نظامی، بازدید آنها از یک بندر با زیردریایی های اتمی آمریکا و یا پرواز بمب افکن های راهبردی این کشور در شرق آسیا انجام شدند.

دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، اسیا و اقیانوسیه اعلام کرد کره شمالی در سال ۲۰۲۲ حدود ۷۰ آزمایش موشکی انجام داد که ۳ آزمایش موشکی می توانستند به بخش هایی از آمریکای شمالی برسند.

محمد خالد الخیاری دستیار دبیرکل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه عصر دوشنبه وقت محلی به اعضای شورای امنیت درباره عدم اشاعه سلاح های هسته ای در کره شمالی گفت: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل مجدداً از کره شمالی درخواست کرده است که فوری از هرگونه اقدام تحریک آمیز خودداری کند.

این مقام سازمان ملل افزود: دبیرکل سازمان ملل از کره شمالی خواسته است به طور کامل به تعهدات بین المللی خود تحت تمام قطعنامه های مربوطه شورای امنیت پایبند باشد و مذاکرات که که منجر به صلح پایدار و خلع سلاح کامل و قابل راستی آزمایی هسته ای در شبه جزیره می شود را از سر گیرد.

وی تصریح کرد: کره شمالی به اجرای برنامه نظامی پنج ساله خود که در هشتمین کنگره حزب در ژانویه ۲۰۲۱ رونمایی شد، ادامه می دهد. این برنامه شامل کلاهک های متعدد و بهتر، سلاح های هسته ای تاکتیکی، یک ماهواره شناسایی نظامی، پهپادهای جدید و یک موشک بالستیک قاره پیما با برد ۱۵ هزار کیلومتر و یک "موشک مافوق صوت" است.

کره شمالی در سال گذشته، بزرگترین موشک بالستیک قاره پیمای (ICBM) خود را آزمایش کرد. مقامات در سئول و واشنگتن می‌گویند که پیونگ یانگ برای از سرگیری آزمایش تسلیحات هسته‌ای برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ آماده شده است.

کره جنوبی و آمریکا مانورهای نظامی خود را برای مقابله با شمال افزایش داده‌اند که با محکومیت پیونگ یانگ مواجه شده است.

https://irna.ir/xjLNTh

**انتقاد جمهوری خواهان از سفر بایدن به اوکراین
جمهوری خواهان روز دوشنبه سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به اوکراین را مورد انتقاد قرار داده و گفتند که این سفر در حمایت از کی‌یف "توهین" به آمریکایی‌ها است.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

قانون‌گذاران راست‌گرای آمریکا روز دوشنبه (به وقت محلی) با کنار گذاشتن سنت سیاست کج دار و مریز خود گفتند بایدن پول مالیات‌دهندگان آمریکایی را برای دفاع از اوکراین در برابر تهاجم روسیه هدر می‌دهد.

مارجوری تیلور گرین، نماینده جورجیا در توییتر نوشت: «رئیس‌جمهور ایالات متحده، اوکراین را به جای آمریکا انتخاب کرد، در حالی که مردم آمریکا را مجبور به پرداخت هزینه دولت و جنگ اوکراین می‌کند. نمی‌توانم بگویم که آمریکایی‌ها چقدر از جو بایدن متنفرند.»

گرین همچنین ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین را متهم کرد که برای خوشامدگویی به مردی که به گفته وی آمریکایی‌ها از او متنفرند، لباس مناسب نمی‌پوشد.

او در توییتی نوشت: «او با خوشحالی پول ما را با پیراهن و تی‌شرت می‌گیرد، اما بایدن آراسته است. این خیلی توهین آمیز است.»

اسکات پری، دیگر نماینده جمهوری خواه، مدعی شد که کمک به اوکراین برای مقابله با روسیه به نوعی با وضعیت مرز ایالات متحده با مکزیک قابل مقایسه است.

پری در توییتی نوشت: «تعجب‌آور این است که بایدن برای اطمینان از امنیت مرزهای اوکراین آنجا حاضر می‌شود، اما نمی‌تواند همین کار را برای آمریکا انجام دهد».

مت گیتز، دیگر نماینده کنگره، گفت: «من تعجب نمی‌کنم که بایدن آمریکا را به خاطر اوکراین کنار بگذارد.»

ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، نامزد احتمالی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ حزب جمهوری خواه، نیز بیان داشت که بایدن برای نشان دادن حمایت از اوکراین، مشکلات آمریکا را نادیده می‌گیرد.

دیسانتیس گفت: «او کاری برای تامین امنیت مرزهای ما در اینجا انجام نداده است.»

https://irna.ir/xjLNTb

**بورل: چند هفته پیش رو برای آینده جنگ اوکراین بسیار تعیین‌کننده است

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به افزایش تعداد سربازان روسیه در اوکراین اشاره کرد و گفت: مسکو به تازگی تعداد سربازان خود در کی‌یف را به حدود دو برابر تعداد آنها در آغاز جنگ افزایش داده است و بنابراین چند هفته پیش رو برای آینده جنگ بسیار مهم و تعیین‌کننده خواهد بود.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، گفت: اوکراین برای مقابله با تعداد فزاینده نیروهای روسیه علاوه بر تعهدات نظامی که پیش از این از سوی متحدانش وعده داده شده است، به مهمات بیشتر نیز نیاز دارد.

وی با تاکید بر اهمیت افزایش عرضه مهمات به اوکراین به نیاز اسلحه به گلوله اشاره کرد و افزود: ارتش اوکراین برای مقابله با حملات روسیه فورا به مقادیر زیادی مهمات نیاز دارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: در حال حاضر مساله «زمان» برای این کشور از اهمیت بسیار برخوردار است. در حال حاضر «سرعت» برای اوکراین یعنی زندگی و ما باید سریع به خواسته‌های کی‌یف پاسخ دهیم و نه‌تنها پشتیبانی بیشتری برای اوکراین فراهم کنیم بلکه این پشتیبانی را سریع‌تر برای آنها ارسال کنیم.

بورل گفت: بهترین راه برای رساندن سریع مهمات به اوکراین این است که ذخایر موجود ارتش اروپا را به اشتراک بگذاریم تا زمان برای تولید مهمات مورد نیاز تلف نشود.

وی افزود: ما باید از آنچه قبلا تولید و ذخیره شده و یا آنچه قبلا قرارداد بسته شده است و در روزهای آینده تولید خواهد شد استفاده کنیم و تا جایی که می‌توانیم تدارکات برای ارتش اوکراین را اولویت اول خود در نظر بگیریم.

بورل همچنین با اشاره به اینکه دهمین بسته تحریم‌ها علیه روسیه نیز در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل در روز دوشنبه مورد بحث قرار گرفت، اعلام کرد: دهمین بسته تحریمی به‌ عنوان آئین‌نامه‌ای ارائه شده است که باید در روزهای آینده به تصویب کمیسیون اروپا برسد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjLNTk

**رئیس شاباک: وضعیت در اسرائیل به نقطه انفجار رسیده است
منابع خبری گزارش دادند، رئیس سرویس امنیت عمومی رژیم صهیونیستی (شاباک) در مذاکره با مقام‌های ارشد احزاب این رژیم نسبت به بحرانی بودن شرایط هشدار داد و گفت: در حال حاضر وضعیت به نقطه انفجار رسیده است.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

روزنامه هاآرتص گزارش داد، «رونن بار» طی چند روز گذشته سلسله نشست‌ها و مذاکراتی با مقامات ارشد کابینه ائتلافی و احزاب مخالف داشته است.

وی از آنها خواست تا برای آرام کردن اوضاع تلاش کنند و نسبت به نزدیک شدن وضعیت به شرایط غیرقابل کنترل و انفجاری که ممکن است ثبات این رژیم را به خطر بیندازد، هشدار داده است.

بر اساس این گزارش، این نتیجه گیری بر اساس برآوردهای جامعه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است که حاکی از تشدید تنش در جامعه در پی تشدید اعتراضات علیه طرح کابینه بنیامین نتانیاهو برای تضعیف قوه قضائیه است.

رئیس شاباک با بیان اینکه اعتراضات به وضعیت انفجاری رسیده که ثبات رژیم را به خطر می‌اندازد، گفت که اعضای بخش سرویس یهودی شاباک با پلیس همکاری می‌کنند تا برای تظاهرات و تامین امنیت اعتراضات علیه رژیم آماده شوند.

هاآرتص اعلام کرد که مشارکت شاباک در برخورد با اعتراضات ضد کابینه نتانیاهو به دلیل نگرانی‌های امنیتی در مورد نفوذ عناصر چپ افراطی، به قول آنها در میان تظاهرکنندگان، با هدف آسیب رساندن به نهادهای دولتی صورت می‌گیرد.

به گفته یک منبع پلیس، طی ماه گذشته شاباک عملیات خود را علیه آنچه که آشوبگران چپ توصیف می‌کند گسترش داده و با اظهاراتی برخورد کرده که آنها را تحریک آمیز علیه مقامات ارشد کابینه توصیف کرده است.

این در حالی است که با آغاز تظاهرات در محکومیت طرح اصلاحات قضایی کابینه تندرو رژیم اشغالگر در قدس اشغالی، «یائیر نتانیاهو» پسر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی شاباک (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی این رژیم) را به دست داشتن در کودتا علیه پدرش متهم کرد.

«اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی نیز با ابراز نگرانی مجدد نسبت به فروپاشی این رژیم گفت که اختلافات داخلی عمیق تر و دردناک تر شده و بحران‌های موجود اکنون آن را در مقابل یک آزمون سرنوشت ساز قرار داده است.

ائتلاف حاکم راست افراطی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» از زمان روی کار آمدن، یک سری اقدامات و تصمیماتی را اتخاذ کرده که از نظر جناح اپوزیسیون و رئیس رژیم صهیونیستی باعث خواهد شد که این رژیم به سمت تشدید بحران داخلی و حتی جنگ داخلی حرکت کند.

تصمیم کابینه نتانیاهو برای تغییرات در نظام قضایی رژیم صهیونیستی هم اکنون به محور تنش‌های سیاسی و اختلاف نظرها بین ائتلاف حاکم و جناح اپوزیسیون منجر شده است.

در هفته های گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی نتانیاهو بوده است. شنبه شب نیز هزاران نفر برای هفتمین هفته در تل آویو و سایر شهرهای فلسطین اشغالی علیه کابینه نتانیاهو تظاهرات کردند.

این تظاهرات‌ ها در سایه جدال شدید بین ائتلاف کابینه راست افراطی به ریاست نتانیاهو و جناح اپوزیسیون به ریاست «یائیر لاپید» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود.

سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی هدف کابینه نتانیاهو برای تغییرات در نظام قضایی را تضعیف آن و تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می‌دانند.

https://irna.ir/xjLNTn

**حملات ائتلاف سعودی به الحدیده یمن

منابع خبری بامداد سه‌شنبه گزارش دادند، ائتلاف سعودی در ۲۴ ساعت گذشته استان الحدیده یمن را هدف حملات هوایی، موشکی و توپخانه قرار داده و ۶۲ بار آتش‌بس ادعایی در این استان را نقض کرده‌ است.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

اتاق عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان الحدیده اعلام کرد، پهپادهای شناسایی و جاسوسی ائتلاف سعودی وارد آسمان مناطقی در این استان شدند و به گشت زنی پرداختند.

بر اساس این گزارش، حملات راکتی ائتلاف سعودی نیز در مناطق مختلفی از استان الحدیده ادامه داشته است و واحد توپخانه ائتلاف سعودی نیز مناطقی را در شهرستان‌های حیس و جبلیه هدف قرار دادند.

همچنین پهپاد شناسایی و مسلح ائتلاف سعودی در یک نوبت مناطقی در شهرستان حیس را هدف قرار داد.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد و ۱۰ مهر پایان یافت.

پیش تر سرلشکر جلال الرویشان معاون دفاعی و امنیتی نخست وزیر یمن گفته بود که وضعیت نه صلح و نه جنگ یک تهدید است و تکیه ما بر اتحاد ملت و مسئولان است.

همچنین «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفته بود که آتش‌بس یمن با نقض مکرر آن توسط ائتلاف سعودی تقریبا از بین رفته است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

https://irna.ir/xjLNTs

**نتانیاهو: آمریکا نباید از بیانیه محکومیت شهرک سازی اسرائیل حمایت می کرد

نخست وزیر رژیم صهیونیستی از بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت شهرک سازی این رژیم در اراضی اشغالی فلسطین انتقاد کرد.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

دفتر "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی درخصوص بیانیه صادره از شورای امنیت علیه شهرک سازی این رژیم گفت که این بیانیه "جانبدارانه" بود.

وی افزود: این بیانیه نباید صادر می شود و نباید آمریکا به آن می پیوست.

انتقاد دفتر نتانیاهو از صدور بیانیه و حمایت از آن درحالی است که اساسا قرار بود که شورای امنیت قطعنامه ای علیه شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین صادر کند اما زیر فشار آمریکا به صدور همین بیانیه بسنده کرد.

در همین ارتباط، جنبش حماس از تصمیم شورای امنیت مبنی بر صدور بیانیه به جای قطعنامه در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و شهرک سازی‌ها ابراز تاسف کرد.

در بیانیه حماس آمده است که این اقدام شورای امنیت فرار از مسئولیت‌هایی است که بر اساس کنوانسیون‌ها و هنجارهای بین‌المللی به این شورا واگذار شده است.

حماس همچنین مخالفت خود را با عقب نشینی شورای امنیت از پیش نویس قطعنامه سازمان ملل متحد تحت فشار آمریکا که هدف از آن محکومیت نقض حقوق فلسطینیان توسط رژیم اشغالگر به ویژه فعالیت شهرک سازی غیرقانونی بود، ابراز کرد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین افزوده است: ما این را چراغ سبزی برای ادامه تجاوزات و جنایات اشغالگران علیه سرزمین، مردم و مقدسات خود می‌دانیم.

حماس از جامعه بین‌المللی به‌ویژه شورای امنیت خواسته است تا اقدامات بازدارنده عملی علیه رژیم اشغالگر و سیاست شهرک‌سازی آن اتخاذ کنند و به تقبیح و ابراز نگرانی اکتفا نکنند که هرگز بر توقف شهرک‌سازی تأثیری نداشته است.

این جبش در پایان تأکید کرده است که مواضع بین المللی در قبال سیاست‌های نژادپرستانه رژیم صهیونیستی که ناقض همه قوانین و میثاق‌های بین المللی است، شکننده بوده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی (۲۰ فوریه ۲۰۲۳ / اول اسفند ۱۴۰۱) با صدور بیانیه‌ای رسمی، طرح رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی فلسطین را محکوم کرد؛ اقدامی که پس از ۶ سال از آخرین قطعنامه این شورا صورت گرفت و آمریکا نیز در نقش مخالف متحد دیرینه‌اش ظاهر شد.

امارات متحده عربی درحالی که پیش‌نویس قطعنامه توقف شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را با همکاری فلسطینیان آماده کرده بود، درخواست خود برای رأی گیری درخصوص قطعنامه علیه تل آویو را ارائه نکرد.

https://irna.ir/xjLNTL

**رسانه عربی: زمان بازگشت کشورهای عربی به سوریه فرا رسیده است

درپی دیدار بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با هیثم بن طارق سلطان عمان در مسقط، نشریه عرب زبان «عمان» نوشت که سوریه در برابر توطئه جهانی علیه خود پایداری کرد و زمان بازگشت کشورهای عربی به سوریه و عادی سازی روابط با این کشور فرا رسیده است.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

نشریه عمان در سرمقاله امروز سه شنبه خود را با این پرسش آغاز کرد که آیا اعراب مسئول بخشی از آنچه در سوریه اتفاق افتاد و می افتد، نیستند؟

این نشریه افزود: این سوال یک دهه پیش باید پرسیده می شد، زمانی که بسیاری از کشورهای عربی پشت سوریه را خالی کرده و این کشور را به حال خود رها کردند تا در برابر سازمان‌های بین‌المللی، گروهها و گروهک‌های تروریستی تحت حمایت قدرت‌های بزرگ - عمدتاً با بودجه عربی- با سرنوشت خود مواجه شود. هدف آنها تضعیف و گسستن سوریه در چارچوب نقشه گسستن و تکه تکه کردن جهان عرب بود که عملاً از سال 2003 با اشغال عراق توسط آمریکا آغاز شد. به جای اینکه کشورهای عربی و اتحادیه عرب در کنار هم برای حمایت از سوریه و دفاع از تمامیت ارضی آن بایستند، بسیاری از آنها به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب رأی دادند.

امروز در نتیجه تمام اتفاقات رخ داده، اسرائیل به عنوان تنها ذینفع آنچه در سوریه رخ داده و در حال رخ دادن است- از بمباران کردن محله‌های مسکونی در مرکز دمشق پایتخت سوریه برای تشدید درد و رنج این کشور ابایی نمی‌کند. این زمانی است که رسانه ها و خبرگزاری ها هیچ بیانیه محکومیتی علیه حملات اسرائیل که حاکمیت یک کشور عربی را نقض می کند، حتی از باب تعارفات دیپلماتیک، منتشر نمی کنند.

پایداری دولت سوریه در برابر همه چالش‌های جهانی و توطئه‌هایی که در دهه گذشته علیه آن طراحی شد، گواه روشنی بر قدرت دولت، انسجام داخلی و شفافیت چشم‌انداز نهادهای آن است که وفادار به سرزمین، تاریخ و مردم خود باقی ماندند.

زمان بازگشت کشورهای عربی به سوریه و کمک به ثبات و بازسازی آن فرا رسیده است، زیرا قدرت و ثبات سوریه، قدرت ملت های عربی است.

از جمله الگوهایی که کشورهای عربی شایسته آن هستند که در روابط خود با سوریه اتخاذ کنند، الگوی سلطان نشین عمان است که از رای دادن به تصمیم تعلیق عضویت سوریه (در اتحادیه عرب) خودداری کرد.

درهای سفارت سلطان نشین عمان در طول سال های گذشته در دمشق باز مانده است و پرچم آن به عنوان شاهدی بر همبستگی عمان با سوریه در تمام مصیبت هایی که از سر گذرانده است، درحال اهتزاز است و این همبستگی با سوریه همچنان پابرجا است.

اکنون واضح است که بزرگترین مسئله در بحران سوریه و چالش هایی که از سر گذراند و باعث شد تا اسرائیل جرأت تعدی به این کشور کند، «نافرمانی» اعراب است که در مقابل پایداری و وضوح توطئه هایی که علیه سوریه شکل گرفته است، در شرف پایان است.

https://irna.ir/xjLNVN

**آخرین گزارش از زلزله جدید ترکیه/ ۶ فوتی و ۲۹۴ مجروح
شب گذشته دو زمین لرزه در مناطق جنوبی و در استان زلزله زده هاتای اتفاق افتاد که در جریان آن علاوه بر تخریب بناهای آسیب دیده در زلزله دو هفته پیش، تعدادی از شهروندان این کشور جان باخته و عده ای نیز مجروح شدند.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

بر اساس اعلام مرکز مدیریت بحران و حوادث اضطراری ترکیه، زلزله اول در ساعت ۲۰:۰۴ با قدرت ۶.۴ درجه در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) در منطقه «دفنه» استان هاتای و در عمق ۱۶.۷ کیلومتری و زمین لرزه دوم نیز با قدرت ۵.۸ ریشتر در منطقه «سامان‌داغ» این استان در عمق هفت کیلومتری و در ساعت ۲۰:۰۷ زمین اتفاق افتاده است.

آخرین گزارش منتشر شده در رسانه‌های ترکیه حاکی است که در جریان دو زلزله دیگر و شدید شب گذشته در جنوب ترکیه، ۶ نفر جان باخته و ۲۹۴ نفر نیز مجروح شده‌اند.

مرکز مدیریت بحران و حوادث اضطراری ترکیه، در پی این دو زلزله پی در پی، از احتمال بروز پس لرزه های دیگر خبر داد و از شهروندان مناطق جنوبی این کشور خواست تا ضمن دور شدن از سواحل مدیترانه به علت احتمال بروز موج‌های مرتفع در ساحل، از نزدیک شدن به ساختمان‌های آسیب دیده هم خودداری کنند.

پس از این زمین لرزه که در مناطق وسیعی از کشورهای ترکیه، سوریه، قبرس، لبنان، اردن، عراق، سرزمین های اشغالی فلسطین و حتی شمال آفریقا نیز احساس شد، بسیاری از مردم مناطق زلزله زده جنوب ترکیه، شب گذشته را در فضایی پراضطراب، بیرون از خانه و در خیابان‌ها، خودروها و پارک‌ها سپری کردند.

برخی رسانه‌های ترکیه نیز از ریزش و تخریب تعدادی از ساختمان‌های آسیب دیده از زلزله دو هفته پیش ترکیه و نیز تخلیه بیمارستان دولتی و مرکزی شهر بندری «اسکندرون» به خاطر احتمال تخریب آن خبر دادند.

بعد از وقوع این زلزله، ساختمان استانداری هاتای نیز به وضعیت غیرقابل استفاده درآمده و تخلیه شد.

«فواد اوکتای» معاون اول رئیس جمهوری ترکیه از اعلام آماده باش به نیروهای امدادی حاضر در منطقه زلزله زده خبر داد و گفت: بررسی خسارت این دو زلزله آغاز شده و به شهروندان هشدار داده شده که از ساختمان‌های آسیب دیده دوری کنند.

«سلیمان البان» استاندار آدانای ترکیه نیز اعلام کرد که در پی این زلزله شدید، در استان آدانا که در نزدیکی کانون زلزله واقع شده، ساختمان و بنایی تخریب نشده است.

«رحمی دوغان» استاندار هاتای نیز به خبرنگار خبرگزاری آناتولی گفت که ارزیابی خسارت زمین لرزه در این منطقه آغاز شده است.

پروفسور «ناچی گورور» زلزله شناس ترکیه‌ای که پیشتر نسبت به وقوع زلزله‌های دیگر در این مناطق هشدار داده بود، بار دیگر اعلام کرد که مراقب هاتای و آدانا باشید.

وی گفت: پس از زلزله، گسل‌ها بخشی از انرژی خود را به جهات غیر شکستگی منتقل می‌کنند و به همین علت آدانا و هاتای در معرض خطر قرار دارد.

در جریان زمین لرزه بزرگ ۷.۷ ریشتری که ساعت ۰۴:۱۷ بامداد دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ (۶ فوریه ۲۰۲۳) جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزانده بود، ۴۱ هزار و ۱۵۶ نفر جان باختند.

«یونس سزر» رئیس مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) دیروز شمار افراد مجروح شده در جریان زلزله مهیب دو هفته پیش در ۱۱ استان قهرمان‌ماراش، غازی‌آنتپ، شانلی‌‎اورفا، دیاربکر، آدانا، آدیامان، عثمانیه، هاتای، کیلیس، مالاتیا و الازیع واقع در جنوب ترکیه را حدود ۱۱۰ هزار نفر اعلام کرد.

زلزله شب گذشته در منطقه وقوع زلزله قبلی رخ داده و بنا به اعلام رسانه‌های ترکیه به نقل از کارشناسان زلزله شناسی این کشور، پس لرزه نبوده و زلزله جدیدی محسوب می‌شود.

https://irna.ir/xjLNVt

**جنگ اوکراین؛ غافلگیری در آغاز، ابهام برای پایان

چنان که پرده نمایش جنگ اوکراین از یکسال پیش، جهان را به طرز غافلگیرکننده میخکوب خود کرد، سکانس پایان این درگیری، مبهم و نامشخص است اما پس از مقاومت نسبی روسیه در مقابل تحریم‌ها و ارسال تسلیحات کمکی به اوکراین برای ایجاد موازنه نظامی، تشدید کامل درگیری‌ها با مشارکت مستقیم غرب دور از انتظار نیست.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

پیش از سپیده‌دم بیست‌وچهارمین روز از دومین ماه میلادی سال ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ۱۴۰۰)، یک سخنرانی غیرمنتظره، از آغاز جنگی خبر داد که ماه‌ها بعد، حتی «خاویر سولانا» دبیرکل اسبق ناتو در مورد آن اعتراف کرد: «اگر از من بپرسید که آیا فکر می‌کردم حمله روسیه به اوکراین ممکن است اتفاق بیفتد، می‌گویم: نه، تا ماه فوریه فکر نمی‌کردم این اتفاق بیفتد».

علت‌شناسی جنگ اوکراین: ماهیت و اهداف جنگ از دیدگاه روسیه و غرب

طبق گفته «جان مرشایمر» استاد مشهور و نظریه‌پرداز آمریکایی روابط بین‌الملل، این درگیری، پیامد گسترش ناتو به شرق و تمایل ایالات متحده برای ایجاد یک دژ نظامی غربی در مرز روسیه و ادغام اوکراین در ناتو است: استراتژی که روسیه پس از اجلاس ناتو در بخارست در سال ۲۰۰۸، آن را بی‌جواب نگذاشت؛ این سازمان نظامی در این اجلاس از قصد خود برای ادغام گرجستان و اوکراین خبر داد و دولت وقت «ولادیمیر پوتین»، در بیانیه‌ای آن را غیرقابل قبول و اقدامی علیه امنیت ملی روسیه خواند و اعضای ناتو را از عواقب بحران ساز آن برحذر داشت.

در سال‌های بین ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۲، آمریکا روند ادغام تدریجی اوکراین در ناتو را هر چند به صورت غیرقانونی و غیرعملی انجام داد. در سال ۲۰۱۴، آمریکایی‌ها برای ایجاد بی‌ثباتی در دولت تازه‌منتخب و استقرار یک رژیم با روابط دوستانه با واشنگتن فشار آوردند و در سال‌های بعد، سطح آمادگی نیروهای مسلح اوکراین را به سطح آمادگی ناتو رساندند. در سال ۲۰۱۴، روسیه، کریمه را بدون درگیری نظامی ضمیمه سرزمین خود کرد.

در سال ۲۰۲۱، روند ادغام واقعی اوکراین در سازمان نظامی آتلانتیک شتاب قابل توجهی داشت: تدارکات قابل توجه تسلیحات، تمرین‌های نظامی مشترک بزرگ و در نوامبر همان سال، کنوانسیون دوجانبه آمریکا و اوکراین که در جریان آن، قصد مشترک برای ادغام اوکراین در ناتو، این بار به صورت قانونی اعلام شد.

بر اساس این تفسیر، علت شناختی جنگ در اوکراین، از دیدگاه روسیه، یک جنگ پیشگیرانه در دفاع از منافع حیاتی این کشور و نه یک جنگ برای الحاق و فتح امپریالیستی است؛ انگیزه روسیه حتی گسترش سرزمینی روسیه در اروپا نیست. از سوی دولت‌های غربی اما تعریف ماهیت و اهداف جنگ اوکراین، مداخله روسیه و گسترش سرزمینی این کشور است.

هیچ چیز به روز قبل از آغاز جنگ اوکراین باز نخواهد گشت

درگیری های پراکنده میان مسکو و کی‌یف اگر چه در سال ۲۰۱۴ و به دنبال الحاق کریمه آغاز شد اما از ۲۴ فوریه سال گذشته و به دنبال تهاجم نیروهای روسی به خاک اوکراین، این درگیری وارد مرحله‌ای متفاوت و در مقیاس بزرگ شد. از ویرانی ساختمان‌ها و صدها هزار قربانی این جنگ که بگذریم، نظم جهانی کنونی نیز در حال تغییر است. بی تردید، ۲۴ فوریه به عنوان تاریخی که تغییرات ژئوپلتیکی در جهان به نقطه‌ای بی‌بازگشت رسید، در خاطره‌ها خواهد ماند. از زمان بحران موشکی آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در شش دهه پیش، تنشی مانند جنگ یکسال اخیر در خاک اوکراین، در مواجهه با احتمال وقوع جنگ هسته‌ای وجود نداشته است. نباید فراموش کرد که شروع یک جنگ، نسبتا آسان است اما پایان دادن به آن دشوار و اجتناب از عواقب آن به ویژه زمانی که صحبت از قدرت‌های اتمی باشد، غیرممکن است.

به نوشته روزنامه لا وانگواردیا اسپانیا «غرب پس از پیروزی در جنگ سرد، اکنون صلح را از دست داده و نه تنها پس از پایان جنگ اوکراین، دنیا دیگر مثل قبل نخواهد بود، بلکه این درگیری نشان داد که هژمونی غرب بیش از پیش توخالی شده است».

میرا میلوسویچ متخصص سیاست بین‌الملل از موسسه سلطنتی الکانو اسپانیا معتقد است غرب در جنگ سرد پیروز شده اما صلح را از دست داده است. وقتی جنگ تمام شود، دنیا دیگر مثل قبل نخواهد بود. به گفته این کارشناس اسپانیایی، بعد از جنگ اوکراین، وضعیت از یک سیاست امنیتی به سمت یک سیاست دفاعی و دو بلوک «غرب و دیگران» می‌رود. این وضعیت چندان تاریک یا روشن نیست و به سبک جنگ سرد نخواهد بود چرا که وابستگی متقابل اقتصادی بیشتر است.

در حال حاضر، قدرت‌های جدیدی مانند چین و هند و دیگر قدرت‌های منطقه‌ای‌تر مانند برزیل و ترکیه، نفوذ خود را افزایش داده‌اند. اما آنچه در بافت غربی شاهد هستیم، کاملا برعکس است: زوال نسبی. بر اساس نقشه جهان، شرق بیشتر طرفدار مسکو است و غرب تقریبا به موازات آن، در برابر روسیه قرار دارد.

ارسال سلاح به اوکراین، تلاش غرب برای ایجاد موازنه نظامی در میدان نبرد

پیش‌بینی‌ و ادعاهای مقام‌های غربی از تدارک کرملین برای حمله‌ای گسترده در بهار آینده سبب شد تا در حمایت نظامی خود از کی‌یف پا را فراتر نهاده و تلاش کنند تا موازنه نظامی و تسلیحاتی را در میدان نبرد اوکراین ایجاد کنند. این در حالی است که عطش سیری‌ناپذیر اوکراین سبب شده تا درخواست کمک هر چه بیشتر، به یکی از تکراری‌ترین مطالبه‌های دولت ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین تبدیل شود.

آمریکا و متحدانش همچنان به ایفای تعهد میلیاردها دلار کمک‌های نظامی به اوکراین پایبند هستند و به آن ادامه می‌دهند با این حال، در موارد متعددی، سربازان اوکراینی نمی‌دانند چگونه از این سلاح‌های غربی در جنگ استفاده کنند و در نتیجه از استفاده از تسلیحات خارجی خودداری می‌کنند. در سایر موارد یا روس‌ها در حین نبرد، این تجهیزات را نابود می‌کنند و یا آن‌ها را تحت اختیار خود در می‌آورند.

واقعیت این است که یادگیری نحوه استفاده از سلاح‌های مدرن، مستلزم دوره‌های آموزشی طولانی‌مدت است. به این ترتیب، زمان، عنصر بسیار کمیابی است که در طول درگیری‌های مسلحانه از آموزش متخصصان واجد شرایط جلوگیری می‌کند و پیامدهای غم‌انگیزی برای افراد بی‌تجربه و کارنابلد به دنبال دارد. در حال حاضر تعداد کمی از سربازان اوکراینی از مهارت کافی برای استفاده از سلاح‌های غربی یا مدرن برخوردار هستند و زمانی که این گروه افراد از دور جنگ کنار روند، چه کسانی جایگزین آن‌ها خواهد شد؟ سربازان ساده و آموزش ندیده. «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی در مورد رسیدن تانک‌ها به اوکراین و آموزش‌های نظامی مقتضی گفت: تانک‌ها به خدمه آموزش‌دیده نیاز دارند. این مثل آموزش رانندگی ماشین نیست و نیاز به هفته‌ها آموزش بسیار تخصصی دارد.

جنگ و انتخاب‌های سخت

«بوریس جانسون» نخست وزیر پیشین انگلیس، هفتم آوریل ۲۰۲۲ (۱۸ فروردین ۱۴۰۱)، رئیس جمهور اوکراین را ملاقات کرد و به صورت رسمی اعلام کرد که اوکراین، نیروهای روسیه را در دروازه‌های کی‌یف عقب رانده است و به بزرگ‌ترین شاهکار تسلیحاتی قرن ۲۱ دست یافته است. از آن زمان به بعد، همه روابط دیپلماتیک بین اوکراین و روسیه متوقف شد. از آن زمان تا کنون، جنگ اوکراین به طور کلی، بسیاری از دولت‌های اروپایی را در مقابل تصمیم‌های دشواری قرار داده است.

آلمان برای نشان دادن حمایت خود از کی‌یف، تابوهای چند دهه‌ای در سیاست خارجی و دفاعی خود را شکسته است. فنلاند و سوئد پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را خواستار شده‌اند و سایر دولت‌ها به دلیل نزدیکی به مسکو دچار تنش شده‌اند.

سوئیس کشور کوچک آلپ با جمعیت هشت میلیون و ۷۰۰ هزار نفری که در قلب قاره سبز قرار دارد و توسط اتحادیه اروپا احاطه شده است، هیچ تردیدی در مورد شناسایی طرفین این درگیری، به زعم خود به عنوان متجاوز و قربانی ندارد، اما جنگ اوکراین، بی‌طرفی سنتی این کشور را که یکی از شاخصه‌های سیاست خارجی این کشور محسوب می‌شد، به آزمون گذاشته و بحث‌ها در مورد محدودیت‌ها و توانایی‌های این کشور برای پاسخ به این وضعیت بی‌سابقه پس از جنگ جهانی دوم را برانگیخته است.

راه صلح از جنگ می‌گذرد!؟

با گسترش ناتو به شرق و اصرار بر عضویت اوکراین، آمریکا یک تله استراتژیک برای روسیه ایجاد کرد و روسیه را مجبور به انتخاب بین دو گزینه، هر دو در میان مدت و بلندمدت بسیار خطرناک کرد: پذیرش حضور تهدیدآمیز یک دژ نظامی غربی پشت دروازه‌های روسیه؛ تحریک روسیه به مداخله نظامی با فرض خطر جدی درگیری با ناتو و به خطر انداختن روابط سیاسی و اقتصادی مسکو با اروپا. روسیه پس از سال‌ها تلاش برای اجتناب از جنگ، اگر چه وارد این منازعه با غرب شد، با این حال، ایالات متحده به طور جدی توانایی‌های واکنش و مقاومت نظامی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی روسیه را دست کم گرفته است.

از زمانی که روسیه در ۲۴ فوریه نیروهای خود را به اوکراین اعزام کرد و آن را «عملیات نظامی ویژه» خواند، کشورهای غربی تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه سیستم مالی و شرکت‌های روسی اعمال کرده‌اند. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد «روسیه در برابر فشار بی‌سابقه مقاومت کرده است» و تحریم‌ها نتیجه معکوس بر آمریکا و متحدان اروپایی آن داشته، رشد تورم را تسریع کرده و همچنین استانداردهای زندگی را پایین آورده است.

بلومبرگ در مقاله‌ای نوشت کارزار تحت رهبری آمریکا برای منزوی ساختن روسیه و چین از طریق تحریم‌های شدید شکست خورده است.

با گذشت یکسال از جنگ اوکراین، روشن است که پیروزی نظامی اوکراین بر روسیه غیرممکن است و ارسال انبوه سلاح‌ها به کی‌یف گواه این ادعا است. اما نکته حائز اهمیت اینکه کمک غرب به اوکراین می‌تواند این درگیری را ادامه‌دار کند. در مقابل، می‌توان پیش‌بینی کرد که روسیه نیز جنگ فرسایشی را برای مدت طولانی‌تری ادامه خواهد داد.

بی تردید، نخستین راهکار کاهش خسارت‌های جنگ اوکراین، تنش‌زدایی از این درگیری است؛ از این منظر، غرب را می‌توان مسئول طولانی‌شدن جنگ اوکراین دانست.

به گفته رالف زیمرمن، مدرس سابق استراتژی نظامی «نیروهای مسلح ایالات متحده»، «غرب، تجهیزات نظامی در اختیار اوکراینی‌ها قرار می‌دهد و چنان که انتظار می‌رود، این مسئله مانع از مذاکره و دستیابی به توافق‌های آتش‌بس می‌شود». وی تاکید کرد ضرورت دستیابی به یک راه‌حل فوری برای وضعیت اوکراین وجود دارد؛ راهکاری که به تامین مالی شرکت‌های تسلیحاتی غربی به نفع «هزینه‌ای معقول‌تر» پایان دهد؛ راهکاری که هیچ عقل سلیمی آن را انکار نمی‌کند و خطر یک فاجعه جهانی را به حداقل می‌رساند.

پس از تنش‌زدایی، راهکار احتمالی دیگر، فرار رو به جلو و تشدید کامل درگیری‌ها با مشارکت مستقیم نیروهای غربی است؛ خطر یک جنگ متعارف با شدت بالا که آمریکا و ناتو برای آن آماده نیستند. مقاومت نسبی روسیه در مقابل بسته‌های پیاپی تحریمی علیه کرملین، ارسال تسلیحات مدرن و پیشرفته به اوکراین برای ایجاد موازنه نظامی در میدان نبرد، چنان که شاهد هستیم مشارکت غرب رفته رفته پررنگ‌تر می‌شود.

https://irna.ir/xjLNyT

**محمود عباس؛ به ظاهر دوست و در باطن دشمن

علیرغم ادعاهای رییس تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر قطع روابط همکاری های امنیتی با رژیم صهیونیستی، منابع خبری این رژیم از وجود تماس های مخفیانه وی با دفتر «بنیامین نتانیاهو» خبر دادند.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

بین دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین یک کانال ارتباط محرمانه وجود دارد و این کانال تقریبا از یک ماه پیش تشکیل شده است.

از زمان تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی تاکنون، این اولین بار است که از وجود تماس های مستقیم میان دفتر نتانیاهو و عباس گزارش منتشر می شود.

بر اساس این گزارش، دولت آمریکا از این کانال سری مطلع است اما هنوز مشخص نیست که تمام سران احزاب ائتلاف حاکم در رژیم صهیونیستی از این کانال و مضمون گفت وگوها مطلع هستند یا خیر.

در بخشی از این گزارش آمده است که «حسین الشیخ» وزیر امور مدنی تشکیلات خودگردان فلسطین به واسطه دولت آمریکا پیامی به دفتر نتانیاهو فرستاده است، مبنی بر اینکه تشکیلات خودگردان آماده همکاری با کابینه جدید رژیم صهیونیستی است.

حسین الشیخ که دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین نیز است، بعد از روی کار آمدن کابینه نتانیاهو و انجام مراسم تحلیف، بار دیگر این پیام را فرستاده و بر تمایل تشکیلات خودگردان فلسطین بر انجام مذاکرات با کابینه جدید رژیم صهیونیستی تاکید کرده است.

به نوشته والا، دفتر نتانیاهو با این درخواست موافقت کرده و «تساهی هانگبی» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی را به عنوان مسئول پرونده فلسطین تعیین کرده بنابراین هانگبی، مسئولیت انجام گفت وگوها با تشکیلات خودگردان به منظور ممانعت از افزایش تنش را برعهده گرفته است.

هانگبی و حسین الشیخ چندین بار به صورت تلفنی با هم گفت و گو کرده و دیدار نیز داشته اند.

دو طرف در چند روز اخیر نیز با هم دیدار کرده و درخصوص تقویت تفاهمات میان دو طرف تبادل نظر کرده اند و همین امر منجر به تعویق رای گیری علیه رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل شده است.

یک مسئول ارشد صهیونیستی نینز در گفت وگو با این پایگاه خبری گفته است: علیرغم اینکه گفت وگوهای موجود مذاکرات سیاسی با تشکیلات خودگردان فلسطین به شمار نمی رود اما وجود کانال مستقیم برای انتقال پیام ها و حل اختلافات و ممانعت از افزایش تنش، امری بسیار مهم است.

هانگبی روز گذشته در کنفرانس روسای سازمان های یهودی در آمریکا که در قدس اشغالی برگزار شد، به تفاهمات این رژیم با تشکیلات خودگردان فلسطین اشاره کرد و گفت که مذاکراتی با طرف فلسطینی برای توقف اقدامات یکجانبه وجود دارد.

وی با اشاره به وجود مذاکرات میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان و حتی آمریکایی ها گفت: به فلسطینی ها اعلام کردم که توقف اقدامات مربوط به رای گیری علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه امری ضروری است.

این در حالی است که گروه های مقاومت می گویند که این هماهنگی محمود عباس با تل آویو، در راستای سرکوب مبارزان فلسطینی و مقاومت بویژه در کرانه باختری و کنترل اوضاع کرانه باختری و قدس به نیابت از صهیونیست ها است.

https://irna.ir/xjLNWg

**هلند: جنگ اوکراین طولانی مدت خواهد بود

وزیر خارجه هلند با بیان اینکه زمان پایان جنگ اوکراین را خود اوکراین تعیین می‌کند، پیش‌ بینی کرد، این جنگ برای مدت زمانی طولانی ادامه خواهد داشت.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

ووپکه هوکسترا در گفت‌وگو با یک روزنامه هلندی تاکید کرد با وجود احتمال طولانی شدن مناقشه در اوکراین، حمایت‌ نظامی باید ادامه پیدا کند.

وی با تاکید بر لزوم تداوم ارسال کمک‌های نظامی به کی‌یف، تصریح کرد کرد: باید مقاومت کنیم. نمی‌توانید اکنون از حمایت دست بکشید زیرا تمام تلاش‌ها تا امروز را بیهوده می‌سازد.

وزیر خارجه هلند با اشاره به جنگ جهانی دوم که از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ میلادی به مدت ۶ سال به طول انجامید، خاطر نشان کرد:‌ باور بر این بود که جنگ جهانی دوم نیز به سرعت تمام می‌شود. ما هنوز به میانه [این جنگ] نرسیدیم.

به گفته این مقام ارشد هلند، تصمیم گیری درباره مدت زمان این جنگ که حدود یک سال از آغاز آن می‌گذرد، بر عهده اوکراین است و متحدان کی‌یف انتخابی ندارند جز ادامه حمایت‌های نظامی و ارسال تسلیحات جنگی تا هر زمانی که نیاز باشد؛ برای ماه‌ها و یا حتی سال‌ها.

هوکسترا درباره امکان مصالحه و مذاکره میان طرفین این درگیری، اظهار داشت: در نهایت، آن‌هایی که در میدان پیروز شوند، پیروز میز مذاکرات خواهند بود.

در همین رابطه، آندری گورولیوف نماینده فعلی مجلس دوما و فرمانده سابق ارتش روسیه نیز پیش‌بینی کرد جنگ اوکراین دستکم تا ۴ سال دیگر ادامه خواهد داشت.

مسکو می‌گوید تحویل جنگ افزار کشورهای عضو ناتو به کی‌یف، افزون بر طولانی کردن این درگیری، احتمال اوج گیری بیشتر تنش ها را بالا می‌برد.

در این میان، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره یه این که اوکراین خواستار تسلیحات بیشتر است، گفته بود: متحدان ناتو، باید آنچه را اوکراین برای شکست روسیه به آن نیاز دارد، ارائه دهند.

از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، واشنگتن حدود ۵۳ میلیارد دلار به کی‌یف کمک کرده است که از این میان ۳. ۸ میلیارد دلار مربوط به کمک‌های نظامی به اوکراین می‌شود.

سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) روز گذشته اعلام کرد که از دسامبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) تاکنون، ناتو بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ سامانه پدافند هوایی، یک‌هزار تانک و خودروی زرهی و صدها هزار خمپاره و گلوله به اوکراین فرستاده است.

https://irna.ir/xjLNVH

**بازداشت ۲۲ فلسطینی در کرانه باختری

منابع خبری از بازداشت ۲۲ فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی در کرانه باختری خبر دادند.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

نیروهای صهیونیستی به شهرهای الخلیل، نابلس، جنین و بیت لحم در کرانه باختری یورش برده و ۲۲ نفر را بازداشت کرده اند.

پیش از این پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که بعد از عملیات تیراندازی در قدس، ۴۲ نفر را بازداشت کرده که افرادی از خانواده مجری عملیات و ساکنان آن منطقه در شمال قدس در میان بازداشت شدگان هستند.

همچنین شبکه صهیونیستی «کان» اعلام کرد که بازرس کل پلیس رژیم صهیونیستی گفته که آماده باش در سرزمین های اشغالی به بالاترین سطح رسیده است.

اخیرا نیز سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که با توجه به شرایط موجود، رژیم صهیونیستی نیروهای خود را در کرانه باختری افزایش داده است.

مرکز آمار و اطلاعات فلسطین موسوم به «معطی» اخیرا اعلام کرد که نیروهای مقاومت فلسطین ۲۷ عملیات علیه صهیونیست‌ها در کرانه باختری انجام دادند.

بر اساس این گزارش، این عملیات‌ها در جنین، قلقیلیه، نابلس، طولکرم، بیت لحم و الخلیل علیه نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست انجام شده است.

این گزارش می‌افزاید، نیروهای مقاومت فلسطین با شلیک گلوله و پرتاب بسته‌های انفجاری به سمت نظامیان صهیونیستی، با آنها در مناطق مختلف کرانه باختری مقابله کردند.

شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی و به طور خاص در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.

https://irna.ir/xjLNWG

**روایت اولیانوف از "اشک تمساح" رسانه های غربی درمورد برنامه هسته ای ایران

رئیس هیأت روسیه در مذاکرات هسته ای وین در گفت و گو با تارنمای خبری اسپوتنیک گمانه زنی کرد که اخبار منتشر شده اخیر در مورد غنی سازی اورانیوم در ایران با هدف اختلال در سفر آتی مدیر کل آژانس به ایران منتشر شده باشد.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

این دیپلمات ارشد روس گفت: متاسفانه "نشت" اطلاعات حساس در رسانه ها غیرمعمول نیست و تا حد زیادی به دلایل سیاسی انجام شده و هدف آن پیچیده کردن شرایط پیرامون ایران و برنامه هسته ای آن است. اکنون منابع بلومبرگ تصمیم گرفته اند که اوضاع را در آستانه نشست آتی شورای حکام که از ۶ تا ۱۰ مارس (۱۵ تا ۱۹ اسفند) در وین برگزار می شود، "گرم" کنند. شاید قصدشان اختلال در برنامه سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران نیز بوده باشد. رافائل گروسی بارها سخن از اهمیت انجام چنین سفری کرده است.

میخائیل اولیانوف با توجه به حساسیت موضوع بر ضرورت انتظار تا اعلام نظر کارشناسان در مورد برنامه هسته ای ایران و اهمیت احیای سریع برجام تاکید کرد.

اولیانوف با ریاکارانه خواندن موضع کشورهای غربی شرکت کننده در گفت و گوهای وین گفت: اگر توافق هسته ای احیا شود، مسئله غنی سازی به خودی خود برطرف می شود و تهران همانند گذشته و پیش از خروج آمریکا از برجام، نخواهد توانست مواد هسته ای با درجه خلوص بیش از ۳.۶۷ درصد غنی سازی کند.

وی نگرانی های منتشر شده در رسانه ها در مورد برنامه هسته ای ایران را "اشک تمساح" خواند و افزود: شگفت آور است که برغم این موضوع، همکاران غربی به نحوی خستگی ناپذیر و علنی نگرانی درمورد توسعه برنامه هسته ای ایران را تکرار می کنند.

اولیانوف تاکید کرد که نگرانی اخیر را می توان بدون تهدید و باج خواهی و به نحوی دیپلماتیک و صلح آمیز حل و فصل کرد.

تارنمای شبکه بلومبرگ ۳۰ بهمن با انتشار گزارشی به نقل از دو مقام دیپلمات ناشناس ادعا کرد که در نتیجه بازرسی‌های اتمی در ایران، مقادیری اورانیوم غنی‌شده با غلظت نزدیک سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی کشف شده است.

این رسانه آمریکایی مدعی شد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا چگونگی انباشت اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۴ درصد توسط ایران را روشن کند». بلومبرگ این ادعا را در کنار گزارش تحریک آمیز خبرگزاری رویترز قرار داد که دو هفته پیش ادعای تغییراتی را در تاسیسات اتمی فردو مطرح و در این گزارش تلاش کرد تا به سهم خود در پروژه سیاه‌نمایی برنامه اتمی ایران بدمد.

بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این باره تصریح کرد که ادعای بلومبرگ «سیاه‌نمایی و تحریف حقایق است و وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی غنی‌سازیِ بالای ۶۰ درصد نیست.» وی خاطر نشان کرد: «مایه تأسف است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به عنوان ابزار سیاسی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.»

جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز (۱ اسفند) با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است این هفته درباره گزارش ادعایی نشریه آمریکایی بلومبرگ در خصوص غنی سازی اورانیوم در ایران اطلاع رسانی کند، تصریح کرد که تا آن زمان تمایلی به گمانه‌ زنی ندارد.

https://irna.ir/xjLNX7

**تایوان مبادلات نظامی با آمریکا را تقویت می‌کند

رییس جمهوری جزیره تایوان، گفت: تایوان و ایالات متحده به تقویت مبادلات نظامی ادامه می‌دهند.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

«سای اینگ ون»، رئیس جمهوری تایوان روز سه شنبه در دیدار با نمایندگان مجلس آمریکا گفت: تایوان در حال تقویت روابط نظامی خود با ایالات متحده است و با این کشور و سایر کشورهای دوست برای مقابله با «توسعه طلبی اقتدارگرا» همکاری نزدیک تری را در پیش خواهد گرفت.

آمریکا مانند بسیاری از کشورها، هیچ روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد اما مهم‌ترین حامی بین‌المللی و تامین‌کننده تسلیحات این جزیره است که دغدغه همیشگی در چالش‌های روابط چین و آمریکاست.

در حالی که ایالات متحده پایگاه‌های نظامی خود را در تایوان تعطیل کرده است، این دو روابط نظامی خوبی دارند که با افزایش فشار چین برای تلاش و وادار کردن تایوان به پذیرش حاکمیت چین، این رابطه نزدیک‌تر شده است.

تسای گفت: تایوان و ایالات متحده به تقویت مبادلات نظامی ادامه می‌دهند و تایوان حتی فعال‌تر از گذشته با ایالات متحده و دیگر شرکای دموکراتیک خود، برای رویارویی با چالش‌های جهانی مانند توسعه‌طلبی مستبدانه و تغییرات آب و هوایی همکاری خواهد کرد.

وی هیچ جزئیاتی درباره این موضوعات ارائه نکرد.

دو منبع آگاه پیشتر گفتند که «مایکل چیس»، معاون دستیار وزیر دفاع ایالات متحده در امور چین، برای نشان دادن این روابط نزدیک نظامی با ایالات متحده، هفته گذشته برای بازدید از تایوان وارد این جزیره شد.

«رو خانا»، یکی از اعضای کمیته منتخب چین در مجلس نمایندگان آمریکا و که رهبری هیئت دو حزبی آمریکا را بر عهده دارد، به تسای گفت: این گروه برای تقویت روابط امنیتی و اقتصادی در آنجا حضور دارد.

وی با اشاره به بنیانگذار شرکت تولید نیمه هادی تایوان، بزرگترین سازنده تراشه قراردادی جهان، گفت: ما به اینجا آمده ایم تا روابط اقتصادی میان دو کشور را تقویت کنیم.

در ماه اوت، چین تمرین‌های نظامی را در نزدیکی تایوان برگزار کرد تا خشم خود را از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه ابراز کند.

دولت منتخب دموکراتیک تایوان ادعاهای حاکمیت چین را رد می کند و می گوید فقط مردم تایوان می توانند برای آینده خود تصمیم بگیرند.

https://irna.ir/xjLNWq

**سفیر ایران در وین: تحریم‌های اتحادیه اروپا یک اشتباه محاسباتی دیگر است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش گفت: فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا هیچ مبنایی در قوانین بین‌المللی ندارد و یک اشتباه محاسباتی دیگر از سوی این اتحادیه است.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

عباس باقرپور روز سه شنبه در واکنش به تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه ایران در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا هیچ مبنایی در قوانین بین‌المللی ندارد.

وی در ادامه نوشت: این فقط یک اشتباه محاسباتی دیگر است و علاوه بر این افزودن نام رییس گروه دوستی ایران و اتریش و (ایران و آلمان) با وجود تلاش‌های ممتاز وی، حکایت از انحراف جدی از اصل گفت‌وگو دارد.

شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه (یکم اسفند ۱۴۰۱) پنجمین بسته تحریمی علیه ایران را در تداوم حمایت از اغتشاشات اخیر تصویب کرد؛ در بسته تحریمی جدید، دو نهاد و ۳۲ شخصیت ایرانی، از جمله وزرای فرهنگ و آموزش و پرورش، مقامات اطلاعاتی و نمایندگان مجلس به اتهام آن چه ارتباط با «سرکوب امنیتی معترضان» عنوان شده است، تحریم شده‌اند.

https://irna.ir/xjLNZb

**هشدار دیپلمات اروپایی درباره تهدید جنگ اوکراین برای جغرافیای سیاسی جهان

سفیر اتحادیه اروپا در واشنگتن از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواست با ورود جنگ اوکراین به دومین سال خود، ارزیابی محتاطانه تری از این جنگ داشته باشد و هشدار داد که غرب نباید از تهدید گسترده تر جنگ اوکراین برای ژئوپلتیک (جغرافیای سیاسی) جهان غافل شود.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

استاوروس لامبرینیدیس در مصاحبه با روزنامه واشنگتن تایمز با بیان اینکه غرب باید در جنگ اوکراین قاطعانه تر عمل کند،گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره شکست اراده آمریکا و غرب در حمایت از اوکراین در آینده نزدیک شرط بندی کرده است. در این نقطه عطف نامطمئن، غرب باید از مخاطرات ژئوپلیتیک گسترده تر درگیری اوکراین غافل نشود.

این دیپلمات یونانی افزود: اگرچه این جنگ ممکن است امروز هزاران مایل دورتر به نظر برسد، اما زمانی که یک مستبد که روی سلاح‌های هسته‌ای نشسته است، متقاعد می شود که می‌تواند اراده رهبران آمریکا و اروپا را در مقابل خود بشکند، فاصله امنی وجود ندارد.

وی مدعی شد: «[پوتین] فقط تلاش نکرده که اوکراین را از روی نقشه جغرافیا محو کند. او همچنین گفته است که تلاش می کند نشان دهد غرب ضعیف است، ناتو ضعیف است و ما جرات و ظرفیت لازم برای پیگیری این مسائل را نداریم، و نظم جهانی بر اساس منشور سازمان ملل، قوانین بین المللی و حق خودمختاری کشورها باید تغییر کند. این دقیقاً همان چیزی است که چین نیز دوست دارد. بنابراین، این جنگ دور نیست و همین جاست.

رویترز با اشاره به اظهارات این دیپلمات اتحادیه اروپا، نوشت: در دومین سال جنگ که بسیاری نگران هستند طولانی تر، خونین تر و پرهزینه تر باشد مقام های آمریکایی و اروپایی تلاش می کنند از اوکراین حمایت کنند. نتایج نظرسنجی ها تاکنون نشان داده که آمریکا از شدت حمایت خود از کی یف کاسته است و کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره اتخاذ رویکردهای سختگیرانه تر در مقابله با نیروهای روسی اختلاف نظر دارند.

لامبرینیدیس وزیر خارجه سابق یونان که در زمینه سیاست های اروپا تجربه دارد در این گفت و گو با حمایت از کمک های تسلیحاتی آمریکا و غرب به اوکراین مدعی شد: موفقیت اوکراینی‌ها و این تحقیر پوتین، به جز استفاده همزمان آمریکایی و اروپایی از قدرت اقتصادی و نظامی خود علیه روسیه نمی‌توانست اتفاق بیفتد.

این سیاستمدار اروپایی گفت که جنگ روسیه و اوکراین را باید در چارچوب یک درگیری ژئوپلیتیک جهانی گسترده تر که چین را نیز درگیر می کند، درک کرد. پیروزی روسیه در اوکراین، پکن را در اقدامات نظامی تهاجمی خود، از جمله علیه تایوان، بدون ترس از هیچ گونه محدودیتی توسط غرب جسورتر می کند.

وی اظهار داشت: جنگ در اوکراین، به آنچه در چین می‌گذرد مرتبط است. پکن به دقت اوضاع را زیر نظر دارد. اگر غرب از اوکراین عقب نشینی کند، چین ممکن است آن را نشانه روشنی ببیند که غرب عزم لازم را ندارد و می تواند از نظر نظامی و اقتصادی مورد آزار قرار گیرد.

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در مجموع حدود ۷۳ میلیارد دلار کمک مالی، نظامی و بشردوستانه به اوکراین اختصاص داده اند که به طور قابل توجهی کمتر از حدود ۱۱۵ میلیارد دلاری است که آمریکا به تنهایی متعهد شده است.

لامبرینیدیس بر هزینه‌های اضافی که کشورهای اروپایی در این جنگ متحمل می‌شوند، از جمله پذیرش میلیون‌ها پناهنده اوکراینی و کنار گذاشتن خرید نفت و گاز طبیعی از روسیه، که تا پیش از جنگ بزرگترین تامین‌کننده انرژی اروپا بود نیز اشاره کرده است.

وی گفت: ضرورت حفظ حمایت از اوکراین در هفته ها و ماه های آینده پیامی به آمریکایی ها برای اروپایی هایی است که وی نمایندگی از آنها را برعهده دارد.

https://irna.ir/xjLNYh

**واردات فولاد هند از روسیه به بیشترین میزان در ۸ سال گذشته رسید

روسیه با افزایش صادرات فولاد به هند، با کنار زدن ژاپن به نخستین صادر کننده فولاد به هندوستان تبدیل شد.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

داده های دولتی گردآوری شده نشان می دهد که واردات فولاد روسیه به هند طی ۱۰ ماه اول سال مالی جاری که از آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱) آغاز شد به بالاترین حد در هشت سال گذشته رسیده است.

براساس این داده ها، هند دومین تولیدکننده بزرگ فولاد خام جهان، بین آوریل تا ژانویه ۲۸۱ هزار تن فولاد از روسیه وارد کرده است که تقریباً پنج برابر بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

افزایش واردات نتیجه تغییر در جریان تجارت فولاد روسیه به آسیا پس از اعمال تحریم های غرب علیه روسیه پس از تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته است.

داده ها نشان می دهد مسکو چهارمین تامین کننده بزرگ فولاد به هند در دوره آوریل تا ژانویه بود و برای اولین بار از سال مالی ۲۰۱۶/۱۷ به عنوان یکی از پنج صادرکننده نخست فولاد به این کشور ظاهر شد.

حدود ۷۲ درصد از محموله های فولاد ارسال شده از مسکو به هند، کلاف و نوار نورد گرم (HRC) بود.

براساس این اطلاعات، روسیه برای اولین بار در حداقل هشت سال گذشته، جای ژاپن را به عنوان نخستین تامین کننده بزرگ نوار نورد گرم به هند گرفته است.

یک مقام دولتی هند با آگاهی مستقیم از این موضوع گفت: تامین کنندگان روسی برخی از نوار نورد گرم خود را به قیمت حدود ۴۶۰۰۰ روپیه هند (۵۵۵.۸۶ دلار) در هر تن به خریداران هندی فروختند که حداقل ۲۱ درصد ارزان تر از قیمت های داخلی است.

شرکت های فولادی هند نسبت به واردات ارزان تر فولاد روسیه ابراز نگرانی کرده اند.

این داده ها نشان می دهد که هند در ۱۰ ماه اول سال مالی ۲۰۲۲/۲۳ صادرکننده فولاد باقی مانده است، به رغم اینکه صادرات تمام شده فولاد در این دوره به دلیل کاهش تقاضای جهانی بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

روسیه همچنان خریدار ثابت فولاد ضد زنگ هند است و انتظار می رود این حجم افزایش یابد.

https://irna.ir/xjLNYc

**ادعای ترامپ: اگر در کاخ سفید می‌ماندم، جنگ اوکراین رخ نمی‌داد

رئیس جمهوری پیشین آمریکا با یادآوری روابط حسنه با همتای روس خود گفت که در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰، روسیه به اوکراین حمله نمی‌کرد.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

تارنمای نشریه "رولینگ استونز" نوشت که دونالد ترامپ شب گذشته در ایالت فلوریدا و در جمع هواداران خود گفت که اگر کماکان در کاخ سفید حضور داشت، روسیه به اوکراین حمله نمی‌کرد.

وی گفت: اگر من رئیس جمهور بودم، پوتین هرگز به اوکراین حمله نمی کرد. من روابط بسیار خوبی با پوتین داشتم.

پیشتر ران دیسانتیس، فرماندار جمهوری ‌خواه ایالت فلوریدا که به عنوان یکی از گزینه های اصلی این حزب برای ریاست جمهوری آینده آمریکا شناخته می شود در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز تهدید نظامی روسیه علیه دیگر کشورها را کم اهمیت دانست و از رویکرد واشنگتن در قبال کی یف به شدت انتقاد کرد.

این چهره برجسته جمهوری خواه که پس از دونالد ترامپ در رتبه دوم محبوبیت در میان هم حزبی های خود قرار دارد، از رویکرد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در قبال جنگ در اوکراین و افزایش کمک ها به این کشور انتقاد کرد و گفت که دولت جو بایدن به جای دادن "چک سفید" به ولودیمیر زلنسکی باید در پی شناسایی "اهداف راهبردی مورد نظرشان" در اوکراین باشند.

https://irna.ir/xjLP3w

**خبرگزاری رسمی بلاروس: لوکاشنکو اواخر اسفند به تهران سفر می‌کند

الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوری بلاورس روز سه‌شنبه از آمادگی‌اش برای سفر به ایران در اواسط ماه مارس (اواخر اسفند ماه) خبر داد.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

خبرگزاری رسمی بلاروس(بلتا) گزارش داد که لوکاشنکو در جریان دیدار با "سعید یاری" سفیر جمهوری اسلامی ایران در مینسک با اعلام این خبر خاطر نشان کرد: سفر به ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و به تقویت و ارتقای سطح روابط و همکاری‌های میان دو کشور می‌انجامد.

رییس‌جمهوری بلاروس پیشتر نیز در پیام تبریک خود به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی به رییس‌جمهوری ایران نوشته بود: امیدوارم به زودی برای گفتگو در مورد مسائل دو جانبه و موضوعات روز بین‌المللی و منطقه‌ای به تهران سفر کنم.

به گفته وی، از آنجاییکه ایران رشد سریع اقتصادی و رفاهی در شرایط پیچیده امروزی را نشان داده، این کشور یک بازیگر مهم در منطقه و عرصه بین‌المللی به حساب می‌آید.

https://irna.ir/xjLP56

**چین‌هراسی آمریکایی‌ها با اسم رمز"جنگ جهانی سوم"

غرب به سرکردگی آمریکا که با شروع هزاره جدید و با دست آویزحمله به برج های دوقلو تجارت جهانی نیویورک، پایه های جنگ‌افروزی درجهان را از افغانستان بنا نهاد و امروز آن را به اوکراین در اروپا کشانده است، با چین هراسی در رسانه ها نسبت به وقوع "جنگ جهانی سوم" هشدار می دهد.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

آمریکا که پس از دو دهه اشغال نظامی بی‌فرجام، در شهریور ۱۴۰۰ به یکباره و در اقدامی پرانتقاد از افغانستان خارج شد، اندک زمانی بعد در شرق اروپا و در کشور اوکراین بر طبل جنگ می کوبد، جنگی که تاکنون از دنبال کردن هرگونه گزینه دیپلماتیک برای پایان دادن به آن خودداری شده و با حمایت های نظامی هنگفت از کی یف ادامه یافته و در آستانه یکسالگی است و برخی از کارشناسان می گویند غرب به سرکردگی آمریکا به هر قیمتی و بدون توجه به عواقب مرگبار آن، حاضر است تا برنده جنگ اوکراین در مقابل روسیه باشد.

در شرایط ناامیدی از پایان زودهنگام جنگ و گمانه زنی ها برای طولانی تر شدن آن، آمریکا و متحدانش نه تنها برای ارسال تانک های پیشرفته لئوپارد۲ آلمانی و آبرامز آمریکایی به کی یف توافق کرده اند بلکه اکنون کنگره آمریکا کاخ سفید را برای تجهیز اوکراین به جنگنده ها اف-۱۶ تحت فشار قرار داده است، تمامی این موارد از دید تحلیلگران و کارشناسان امور بین الملل عبور از خطوط قرمز کرملین و ادامه تحریک مسکو و گسترش دامنه جنگ قلمداد می شود.

مدودف: غرب آتش جنگ جهانی سوم را شعله‌ور کرده‌ است
دمیتری مدودف رئیس شورای امنیت ملی روسیه در مورخ ۴ بهمن ماه ۱۴۰۱ غرب را به آماده‌سازی برای حمله به مسکو و شعله‌ور کردن آتش جنگ جهانی سوم با افزایش کمک های نظامی به اوکراین متهم کرد وی همچنین در مورخ ۸ بهمن ماه تلاش‌های غرب برای توجیه ارسال تسلیحات پیشرفته به اوکراین انتقاد کرد و گفت که جنگ جهانی سوم با تانک و جنگنده نخواهد بود.

حمایت های نظامی همه جانبه غرب از اوکراین در قبال هراس آفرینی حمایت های پکن از مسکو

اکنون مقام های مختلف نظامی و سیاسی آمریکایی در راس آنها آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه دولت بایدن برغم کمک های نظامی کاخ سفید که تنها در سال گذشته میلادی نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار تخمین زده شدو ارسال تجهیزات پیشرفته نظامی به کی یف، نسبت به حمایت های پکن از مسکو در این جنگ دست به هراس آفرینی زده و اقدام چین در جنگ اوکراین را برای جهان هشدار آمیز می خوانند.

مقاله نویس نیویورک تایمز: چین می تواند جنگ روسیه و اکراین را به یک جنگ جهانی بدل سازد
در این راستا «توماس فریدمن» (Thomas Friedman) ستون نویس نشریه آمریکایی نیویورک تایمز نیز بعنوان یک تحلیگر مسائل بین الملل در مصاحبه روز یکشنبه با شبکه خبری آمریکایی «ان‌بی‌سی» (NBC) گفت که اقدامات چین می تواند جنگ روسیه و اوکراین را به یک جنگ جهانی بدل سازد. فریدمن مدعی شده است که چینی ها تمایل دارند تا این جنگ طولانی شود چرا که این موضوع آمریکا را سرگرم به این جنگ نگاه داشته و در واقع آمریکا درحال مصروف داشتن تمامی زرادخانه تسلیحاتی خود در این جنگ است، از سویی دیگر پکن دوست دارد تا روسیه نیز تضعیف شده و از لحاظ اقتصادی مسکو به پکن وابسته شود، اما خواستار فروپاشی روسیه نیست.

نشریه نیوزویک با اشاره به هشدار توماس فریدمن نسبت به وقوع جنگ جهانی سوم، نوشت: آنتونی بلینکن روز یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ به همتای چینی خود نسبت به حمایت های چین از روسیه در جنگ اوکراین هشدار داد .

درهمین حال «مارک هرتلینگ» (Mark Herling) ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در اروپا نیز در مصاحبه با نیوزویک در راستای سیاست هراس آفرینی حمایت چین از روسیه و اتهام وارد کردن ورود جهان به جنگ جهانی سوم، گفت: این به نفع چین است که آمریکا به حمایت از کی یف در این جنگ ادامه دهد، درحالی که کشورهای غربی و آمریکایی به تجیهز نظامی در جنگ اوکراین سرگرم هستند، از دیگر سو چینی ها قادرند آسوده به توسعه هرچه بیشتر اهداف راهبردی خود در خارج از مرزها بپردازند.

اکنون واشنگتن با هراس آفرینی نسبت به حمایت های پکن از مسکو و نادیده انگاشتن کمک های مالی و نظامی خود از کی یف، تلاش می کند با فرافکنی درگیری بوجود آمده در اوکراین را متوجه سمتی دیگر ساخته و اقدامات خود که ادامه سیاست تحریک کرملین به منظور متوسل شدن به تسلیحات اتمی است، پیش برده و جهان را به نام دیگری (چین) اما با اقدامات خود به کام جنگ جهانی سوم فرو برد.

خبرگزاری تاس در مورخ ۸ بهمن ماه گذشته گزارش داد دیمیتری مدودف با انتقاد از رفتار غرب در حمایت های نظامی از کی یفل در کانال تلگرام خود نوشت: وقتی جنگ جهانی سوم آغاز شود، متاسفانه این جنگ با تانک یا حتی جت‌های جنگنده نخواهد بود. در آن هنگام قطعا همه چیز به خاکستر تبدیل خواهد شد؛ بدیهی است خطر جنگ جهانی سوم به دلیل آنچه در حال رخ دادن است، افزایش یافته است.

https://irna.ir/xjLNZG

**پوتین: غرب ریاکاری می‌کند/ شکست روسیه در میدان نبرد محال است

رئیس جمهوری روسیه گفت که کشورش آماده گفت‌وگو با غرب بوده اما با ریاکاری و بی‌تفاوتی غرب روبرو شده است.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

تارنمای اسپوتنیک امروز گزارش داد که ولادیمیر پوتین در جریان سخنرانی سالانه برای مقام های ارشد و قانونگذاران این کشور، غرب را به ریاکاری متهم کرد و گفت: ما آماده گفت‌وگوی سازنده با غرب و همکاری برای تهیه ساختار امنیتی مشترک بودیم.

پوتین افزود: روسیه تمامی سعی خود را برای حل مسالمت آمیز مسئله دونباس انجام داد ولی وعده های سران کشورهای غربی دروغ بود. کشورهای غربی نیروهای ملی گرای اوکراینی را آموزش داده و به آنها سلاح می دادند. حتی پیش از آغاز عملیات ویژه روسیه، کی یف و غرب مذاکراتی در مورد تهیه تسلیحات داشتند.

وی دولت اوکراین را متهم کرد که قادر به حل مسئله دونباس نبود و تنها با زمان بازی می کرد و ترورهای سیاسی را در پیش گرفته بود. در نتیجه جمهوری های (خود خوانده) دانباس اعتقاد و انتظار داشتند تا روسیه نجاتشان دهد.

به گفته پوتین، هیچ کشوری به تعداد آمریکا پایگاه نظامی فرامرزی نداشته و این کشور صدها پایگاه در کشورهای دیگر در اختیار دارد.

پوتین گفت: غرب بود که جنگ را برافروخت و روسیه از نیروی نظامی برای توقف جنگ استفاده کرد و نقشه اوکراین برای حمله به دونباس را نقش بر آب کرد.

به گفته رئیس جمهوری روسیه، این کشور در جنگ با مردم اوکراین که گروگان حکومت شان هستند، نیست و محال است که روسیه در صحنه نبرد شکست بخورد.

وی هدف سیاست ضدروسی غرب را آغاز جنگ در اروپا و حذف رقبا دانست و گفت: روسیه پس از اتحاد با دونباس قوی‌تر شده است.

رئیس جمهوری روسیه گفت: غرب تاکنون ۱۵۰ میلیارد دلار صرف کمک نظامی به اوکراین کرده است و جریان پول به این کشور متوقف نشده است. وی تحریم های ضد روسیه را ابزار غرب دانست و گفت: هدف غرب آن است که مردم روسیه در عذاب باشند.

به گفته پوتین، غرب تلاش کرد تا جامعه روسیه را از درون دچار بی‌ثباتی کند ولی شکست خورد. وی افزود: مسئولان ثبات اقتصاد را حفظ کرده و جلوی سقوط نظام مالی را گرفته اند. وی تاکید کرد که در سال گذشته تولیدات کشاورزی دوبرابر شده، بازار کار بهبود یافته و نرخ بیکاری از ۴.۷ درصد پیش از همه گیری کرونا به ۳.۷ درصد رسیده است که حد نصابی در این زمینه محسوب می شود.

رئیس‌جمهوری روسیه با انتقاد از ثروت اندوزی الیگارش های روسیه و الگوبرداری آنها از اقتصاد غربی گفت: اکنون سرشان کلاه رفته و ثروتشان به باد رفته است. مردم روسیه دلشان برای این افراد نمی سوزد.

وی اعلام کرد که روسیه تا اوایل تابستان آینده (۳۰ ژوئن) بالغ بر ۵۵ تا ۶۰ میلیون تن غله صادر خواهد کرد.

گسترش کریدور شمال به جنوب

رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه عنوان کرد: کریدور شمال جنوب را امسال گسترش می دهیم و ناوگانی از شناورها را برای ارتباط با پاکستان و ایران اختصاص خواهیم داد.

پوتین گفت: همکاری با دوستان‌مان را گسترش می‌دهیم و خود را برتر و استثنایی نمی دانیم.

وی افزود: ما به همکاری با شرکایمان برای ایجاد سامانه باثبات و امن پرداخت‌های بین المللی مستقل از دلار و ارزهای غربی ادامه خواهیم داد. ما نبودیم که پرداخت های دلاری یا "ارزهای بین المللی" را کاهش دادیم. آنها به دست خود چنین کردند.

https://irna.ir/xjLP6c

**بلینکن: دیپلماسی موثرترین راه برای تعامل با برنامه هسته‌ای ایران است

وزیر خارجه آمریکا امروز سه‌شنبه اعلام کرد که موثرترین و پایدارترین راه برای تعامل با برنامه هسته‌ای ایران، دیپلماسی است.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

آنتونی بلینکن در یک کنفرانس خبری در آتن پایتخت یونان اظهار داشت: همچنان باور داریم که در رابطه با برنامه هسته‌ای موثرترین و پایدارترین راه برای تعامل با این چالش از طریق دیپلماسی است.

وی با اینحال افزود که در این لحظه این اقدامات اولویت کمی دارند زیرا ایران به شیوه معناداری تعامل ندارد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین اضافه کرد: اما از این به بعد درها به روی دیپلماسی باز است. خیلی به این بستگی دارد که ایران چه می‌گوید و چه کار می‌کند و اینکه آیا تعامل می‌کند یا خیر.

واشنگتن پیش از این هم در مورد باز بودن درهای دیپلماسی برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین اظهار نظر کرده اما آنچه در عمل مشاهده می‌شود ایالات متحده با اعمال تحریم‌ها علیه ایران جلوی تمام راه‌های منتهی به دیپلماسی را بسته است.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، درنهایت درتاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرداما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده و همزمان با حوادث داخلی ایران، تمرکز خود را بر ناآرامی و اتهام استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین قرار داده است.

https://irna.ir/xjLP7f

**آمریکا: سکوت شورای امنیت سازمان ملل درباره کره شمالی خطرناک است

آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشنهاد کرد پرتاب های موشک های بالستیک کره شمالی را محکوم و پیونگ یانگ را به دیپلماسی ترغیب کند و در عین حال هشدار داد شکست ۱۵ عضو این شورا در واکنش به اقدامات کره شمالی خطرناک خواهد بود.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

چین و روسیه با هرگونه اقدام بیشتر از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه کره شمالی مخالفت کردند و گفتند فشار بیشتر بر این کشور سازنده نخواهد بود. ماه مه سال گذشته نیز هر دو کشور تحریم های بیشتر که به رهبری آمریکا به سازمان ملل متحد پیشنهاد شده بود را وتو کردند.

لیندا تامس گرینفیلد نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت واقعیت این است که آنهایی که بدنبال حمایت از کره شمالی درباره پیامدهای آزمایش های موشک های بالستیک هستند منطقه آسیا و به طور کلی جهان را در خطر جنگ قرار می دهند.

وی در ادامه سخنانش در شورای امنیت افزود عدم اقدام شورای امنیت سازمان ملل بسیار شرم آور و خطرناک است و پیشنهاد کرد این شورا بیانیه ای رسمی از سوی ریاست این شورا تصویب کند که یک مرحله پایین تر از تصویب قطعنامه است و در آن اقدامات کره شمالی را محکوم کرده و این کشور را به دیپلماسی ترغیب کند.

چنین بیانیه هایی باید با اجماع مورد توافق قرار بگیرد. آخرین باری که شورای امنیت سازمان ملل اقدامی علیه کره شمالی انجام داد زمانی بود که قطعنامه ای را برای افزایش تحریم ها در دسامبر ۲۰۱۷ درباره برنامه های موشک های بالستیک و تسلیحات اتمی این کشور تصویب کرد.

دائی بینگ نماینده چین در سازمان ملل متحد درباره این موضوع گفت جلسات تکراری و درخواست ها برای تحریم های بیشتر علیه کره شمالی نه منجر به نقشی سازنده و نه ایده جدید اجرایی در حل مسئله است.

روز گذشته جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از پرتاب دو موشک بالستیک دیگر و اظهارات خواهر رهبر کره شمالی درباره احتمال استفاده پیونگ یانگ از اقیانوس آرام به عنوان " محدوده آتش " در برابر رفتار نیروهای آمریکایی برگزار شد. پس از این جلسه دو سوم از اعضای این شورا به همراه کره جنوبی بیانیه مشترک منتشر کردند و در آن پرتاب های موشک های بالستیک کره شمالی را محکوم کردند.

https://irna.ir/xjLP4Z

**کارشناس نظامی صهیونیستی: اسرائیل مجبور خواهد شد با ایران هسته‌ای کنار بیاید

«هلل بیتون روزن» خبرنگار و کارشناس مسایل نظامی کانال ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «اسرائیل با وجود همه شعارها و تهدیدات، (در نهایت) مجبور خواهد شد هسته‌ای شدن ایران را بپذیرد و با ایران هسته‌ای کنار بیاید».

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

بیتون روزن در ادامه افزود: «اسرائیل باید با ایران هسته‌ای زندگی کند، زیرا این بهتر از یک جنگ همه جانبه در عرصه‌های متعدد است که پس از حمله به مواضع ایران شکل خواهد گرفت».

خبرنگار مسایل نظامی رژیم صهیونیستی ادامه داد: این جنگ خسارات سنگینی را به دنبال خواهد داشت؛ به طوری که برای اسرائیل قابل تحمل نخواهد بود و حتی می تواند شدیدتر از یک حمله اتمی باشد».

وی تصریح کرد: «اسرائیل با وجود همه شعارها و تهدیدات، (در نهایت) مجبور خواهد شد در کنار ایران هسته‌ای، زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشد».

این اظهارات جدید خبرنگار و کارشناس مسایل نظامی شبکه تلویزیونی ۱۴ رژیم صهیونیستی که نوعی عقب‌نشینی در برابر اراده ملت ایران برای دستیابی به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای این کشور است، در حالی عنوان می‌شود که مقامات نظامی صهیونیست، بارها ایران را به حمله نظامی تهدید کرده‌اند.
https://irna.ir/xjLP89

**شبکه رهبران دینی برای مواضع مشترک در بحران‌های اخلاقی و انسانی تشکیل شود

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: جمعی از رهبران دینی هم‌سو برای اتخاذ مواضع مشترک در بحران‌های انسانی یا اخلاقی از قبیل بحران‌های ناشی از جنگ‌های نظامی و ترکیبی، فجایع طبیعی، توهین به مقدسات دینی و انحرافات اخلاقی ناشی از روایت‌های جعلی از خانواده تشکیل شود.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، در دوازدهمین دور گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه که صبح روز- سه‌شنبه دوم اسفندماه- در «صومعه دانیال نبی» مسکو برگزار شد، از بنیانگذاران فقید این گفت‌وگوها که بنای همکاری صمیمانه و با قدمت ۲۵ سال گفت‌وگو بین دو کشور را گذاشتند، مرحومان آیت‌الله تسخیری و عالیجناب متروپلیتن فئوفان تجلیل کرده و یادشان را گرامی داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور پاسخ به این سؤال که «نقش دین در جهان معاصر چیست؟» را به نوع نگرش دینداران به دین منوط دانست و لزوم آن را ورود در شئون مختلف زندگی بشری قلمداد کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: پدیده‌های جهانی نظیر جنگ جهانی اول و دوم، گسترش فقر در قاره ثروتمند آفریقا، استفاده از سلاح‌های اتمی و سلاح‌های کشتار جمعی، نسل‌کشی‌ها در بخش‌های مختلف جهان، استفاده غیر مجاز از انسان در آزمایشات پزشکی و ... در دنیایی صورت گرفت که بشر دین و معنویت را یا به شکل کامل کنار گذاشته بود و یا تبدیل به امری شخصی و غیر اجتماعی نموده بود. اما شرایط در دوره معاصر کاملا متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه پر رنگ شدن نقش دین در جوامع، سند محکمی بر نیازمندی بشر به عنصر دین و معنویت برای انسجام‌بخشی و معنابخشی به امور گوناگون زندگی خویش است، افزود: فردگرایی‌ها یا ملی‌گرایی‌های افراطی که پس از رنسانس شکل گرفت، رفته‌رفته ضرورت رجوع دوباره به دین و نقش اجتماعی آن را گوشزد کرد.

ایمانی‌پور اظهار داشت: پدیده‌ها و تحولات گوناگون اجتماعی و سیاسی سال‌های اخیر نشان از بازگشت دین دارد و صد البته با فراگیر شدن باورهای دینی به خصوص در زمان پاندمی کرونا، ما با موج بازیابی هوینی دینداران در عرصه‌های گوناگون فردی و اجتماعی نیز رو به رو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: امروزه با پررنگ‌تر شدن نقش دین در معادلات اجتماعی و سیاسی، مؤلفه‌های دینداری و دین‌ورزی نیز اهمیت بیشتری یافته‌اند و این تحولات بر اهمیت نقش دینداران نیز بسیار تأثیر داشته است. باید بدانیم که ما به عنوان معتقدان به دین در همه عرصه‌هایی که در عصر جدید دین به آنها ورود کرده است، باید به ایفای نقش بپردازیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخشی دیگر از سخنان خود به اهمیت ایفای نقش اجتماعی و فرهنگی دینداران در برابر جنگ اخلاقی و معنوی قدرت‌ها علیه ملت‌ها به اسم آزادی اشاره و تاکید کرد: در بعضی جوامع از جمله کشور ما مردم با تکیه بر مبانی دینی و معنوی خود در کنار مسئولان درمانی، پزشکان و پرستاران، صحنه‌هایی بسیار به یادماندنی خلق کردند. آنها قهرمانانه با ترس‌های جسمی و روحی خود مبارزه کردند در جمهوری اسلامی ایران در زمان شیوع کرونا این جلوه از معنویت که می‌توان آن را معنویت قهرمانانه نامید. از سوی دینداران در عرصه اجتماعی به زیبایی هویدا شد

تأکید بر تولید محتوای مناسب در فضاهای اجتماعی

ایمانی‌پور از دیگر مصادیق و زمینه‌های اجتماعی فعالیت دینداران در عصر جدید را توجه به ضرورت نقش‌آفرینی در عرصه‌های جدید و پرمخاطب دانست و تولید محتوای مناسب در فضاهای اجتماعی را به عنوان ضرورت برشمرد و افزود: بهره‌گیری از زبان روز و روزآمد کردن آموزش و تعلیم از سطوح ابتدایی تا سطوح بالای آکادمیک در رشته‌های مختلف علوم انسانی و معارف دینی، جامعه‌شناسی، مردم شناسی و آموزش‌های بینارشته‌ای ناظر به چالش‌های دنیای معاصر از جمله مواردی است که می‌تواند زمینه را برای جذب گروه‌های جوان و از بین بردن تهدیدات ناشی از آموزش‌های ناشی از آموزش‌های غیرسازنده فراهم کند.

وی پیشنهاد داد: جمعی از رهبران دینی هم‌سو برای اتخاذ مواضع مشترک در بحران‌های انسانی یا اخلاقی از قبیل بحران‌های ناشی از جنگ‌های نظامی و ترکیبی، فجایع طبیعی، توهین به مقدسات دینی و انحرافات اخلاقی ناشی از روایت‌های جعلی از خانواده تشکیل شود تا در مواقع حساس ضمن اعلام مواضع اصولی اقدامات عملی را سامان دهد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ابراز کرد: برای اجرایی‌سازی تصمیمات و مواضع این شبکه، می‌توان دبیرخانه‌ای تاسیس کرد تا ضمن هماهنگی بین اعضای آن، تقسیم کار مناسبی میان اعضاء صورت پذیرد.

دوازدهمین دور گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه با موضوع خدمات عمومی جوامع مذهبی در جهان پس از همه‌گیری از اول تا سوم اسفندماه در مسکو برگزار می‌شود و مقالاتی با موضوعات تعامل بین سیستم‌های آموزش کشیش‌ها در دانشگاه، خدمات اجتماعی دینداران در دنیای پس از کرونا، پیش نیازها و عوامل توسعه همکاری روسیه و ایران در حوزه اجتماعی و بشردوستانه پس از همه‌گیری در این نشست‌ها ارایه خواهد شد.

نقش آموزش در انسجام دینی و اجتماعی در جهان پساکرونا، بحران اعتقادی و انسجام دینی، خدمات اجتماعی در کلیسای ارتدکس روسیه و درس‌های همه‌گیری، کرونا از منظر قرآن و علوم عقلی و نقش زنان و خانواده در انسجام مذهبی در جامعه در پسا بحران جهان از دیگر موضوعات مورد توجه در این گفت‌وگوها خواهد بود.

https://irna.ir/xjLP5M


**۱۰۰ تُن کمک های جمهوری اسلامی ایران به لاذقیه رسیده است

مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاذقیه اعلام کرد: تاکنون حدود ۱۰۰ تُن از کمک های جمهوری اسلامی ایران به مردم زلزله زده شمال غرب سوریه با سه فروند هواپیما وارد پایگاه حمیمیم در لاذقیه شده و در اختیار دولت سوریه (استانداری) قرار گرفته است.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

"علیرضا فدوی" امروز (سه شنبه) در گفت وگو با ایرنا افزود: این کمک ها شامل انواع مواد غذایی، دارو، شیر خشک، چادر، برنج، پتو، تشک و دیگر مایحتاج مردم زلزله زده سوریه می باشد.

در اثر زلزله هفت و هشت دهم ریشتری بامداد دوشنه (۱۷ بهمن ماه) شمال غرب سوریه علاوه بر خسارت های زیاد در پنج استان این منطقه، تعداد زیادی نیز کشته شده اند.

تاکنون ۱۰ فروند هواپیمای کمک های جمهوری اسلامی ایران به مردم زلزله زده سوریه به این کشور اعزام شده است. از این ۱۰ فروند هواپیما حامل کمک های ایران، دو فروند به دمشق، سه فروند به لاذقیه و پنج محموله دیگر نیز به حلب ارسال شده است.

شمار قربانیان زلزله در استان لاذقیه ۸۰۵ کشته و یک هزارو ۱۳۱ مجروح از سوی استانداری لاذقیه اعلام شده است.

در زلزله اخیر ۱۰۳ دستگاه ساختمان در استان لاذقیه به طور کامل ویران شده و ۲۴۷ ساختمان نیز آسیب جدی دیده است.

بیش از ۱۴۲ هزار نفر از شهروند استان لاذقیه نیز تحت تأثیر زلزله اخیر قرار گرفتند و بسیاری از آنها مجبور شدند به کمپ های ایجاد شده از سوی دولت سوریه پناه ببرند و برخی نیز به منازل اقوام و آشنایان خود در دیگر نقاط رفته اند.

استانداری لاذقیه ۴۷ کمپ اسکان اضطراری در سطح این استان ایجاد کرده و از روز اول توزیع کمک به افراد آسیب دیده نیز آغاز شده است.

مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاذقیه همچنین با اشاره به زلزله شب گذشته در لاذقیه نیز گفت: زلزله شدید شب گذشته (دوشنبه) در لاذقیه موجب نگرانی مردم این شهر و باعث خروج برخی از آنها از لاذقیه و همچنین خوابیدن شمار زیادی از آنها در خودروها یا پارک های این شهر شد.

شب گذشته (دوشنبه) زلزله ای با قدرت شش و چهاردهم در مقیاس ریشتر شمال غرب سوریه و جنوب ترکیه را لرزاند و خرابی های جدیدی در لاذقیه و دیگر شهرهای شمال غرب سوریه ایجاد نمود.

برخی منابع از فوت دو کودک در اثر زلزله شب گذشته لاذقیه خبر می دهند.

https://irna.ir/xjLP8j

**اولیانوف: برخی طرف‌های مذاکرات برجام موانع مصنوعی ایجاد می‌کنند

رئیس هیات روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها با اشاره به اراده ایران برای جمع‌بندی گفت‌وگوها تصریح کرد که برخی اطراف مذاکراتی، با ایجاد مشکلات مصنوعی، مانع رسیدن به توافق نهایی شده‌اند.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، روز سه‌شنبه در توئیتی نوشت که امکان رسیدن به توافق نهایی برای از سرگیری اجرای برجام وجود دارد «مشروط بر اینکه همه شرکت کنندگان در مذاکرات وین دارای اراده سیاسی مربوطه باشند.»

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر اینگونه نیست و برخی از شرکت کنندگان موانع مصنوعی ایجاد می کنند.

این دیپلمات ارشد روسیه در پاسخ به سووال کاربری که پرسید آیا منظور او گزارش ادعایی بلومبرگ درباره غنی‌سازی ۸۴‌ درصدی اورانیوم در ایران است، نوشت: «به طور دقیق، غنی سازی ۸۴ درصدی موضوعی نگران کننده است اما طبق ترتیبات فعلی ممنوع نیست.»

اولیانوف با بیان اینکه «اگر برجام به طور کامل اجرایی می شد، (غنی‌سازی ۸۴ درصدی) هم ممنوع بود» توپ را در زمین مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین انداخت و گفت که آن‌ها «باید تصمیم بگیرند که ترجیح‌شان چیست.»

دیپلمات روسیه در پاسخ به سووال دیگری درباره متن ادعایی توافق که از سال گذشته روی میز است هم گفت: تا جایی که من می دانم ایران آماده نهایی کردن تصمیم در مورد ازسرگیری اجرای برجام است. مشکل از طرف برخی دیگر از مشارکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای وین است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها بعد از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده دیپلماتیک به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده است.

تجربه نشان داده است که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد.

ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر همواره اعلام کرده است که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

https://irna.ir/xjLP9B

**سیاستمدار کُرد عراق: رژیم اسرائیل مانع توافق بین بغداد و اربیل است

عضو سابق کمیسیون پارلمانی «نفت و گاز» عراق و از اعضای جنبش تغییر اقلیم کردستان، رژیم صهونیستی را عامل اصلی جلوگیری از هرگونه توافق بین بغداد و اربیل و تحویل نفت به شرکت بازاریایی نفت عراق «سومو» وابسته به دولت این کشور دانست.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

«غالب محمد» امروز (سه شنبه) در یک گفت و گوی تلویزیونی از دست داشتن دولت محلی اقلیم کردستان عراق در قراردادهای بلند مدت فروش نفت به ترکیه و رژیم صهیونیستی با قیمت پایین پرده برداشت و افزود: «رژیم صهیونیستی مخالف تحویل نفت این اقلیم به «سومو» (شرکت بازاریابی نفت عراق) وابسته به دولت مرکزی است».

وی با بیان اینکه «بخشی از نفت اقلیم کردستان در دست دولت اربیل نیست و به نوعی در دست ترکیه و رژیم صهیونیستی است»، تصریح کرد: رژیم صهونیستی عامل اصلی جلوگیری از هرگونه توافق بین بغداد و اربیل و تحویل نفت به شرکت سومو وابسته به دولت فدرال است.

غالب محمد افزود: «تصمیمات دادگاه فدرال عراق در مورد نفت قاچاق بر اساس قانون اساسی است، اما اقلیم کردستان نمی‌خواهد نفت تحت مدیریت شرکت سومو باشد».

وی با اشاره به اینکه «شرایط مالی و خدماتی در کردستان عراق بد است»، افزود: «ترکیه از نفت تحت سیطره این اقلیم سود می‌برد و کردستان عراق بدون موافقت شرکت‌های خارجی حتی یک بشکه به دولت فدرال (مرکزی) نمی‌دهد».

چند ماه پیش، دادگاه عالی فدرال عراق به اقلیم کردستان دستور داد تا نفت تولید شده خود را در اختیار دولت فدرال قرار دهد.

بر اساس حکمی که توسط دادگاه فدرال عراق صادر شد، همچنین از اقلیم کردستان خواسته شده است تا به مقامات بغداد اجازه دهد «تمام قراردادهای نفتی اقلیم برای صادرات و فروش نفت و گاز را بررسی کنند».

فروش نفت کردستان عراق بدون رضایت بغداد از مشکلات بغرنج سال‌های اخیر در عراق بوده است. اقلیم کردستان عراق روزانه دستکم ۴۵۰ هزار بشکه نفت تولید و بخش عمده آن را از طریق خط لوله کرکوک به بندر «جیهان» ترکیه صادر می کند. در واکنش به این حکم، دولت اربیل که تا پیش از این نفت اقلیم کردستان عراق را راسا صادر می کرد، رای دادگاه فدرال را ناعادلانه، خلاف قانون و غیرقابل قبول خوانده است.

اقلیم کردستان عراق از سال ۲۰۰۷ میلادی، مستقل از دولت مرکزی بغداد مدیریت منابع نفتی این منطقه شامل عملیات فروش، صادرت و توسعه منابع نفتی را انجام می دهد، این در حالی است که طبق رای دادگاه فدرال عراق، دولت اربیل باید تمام نفت اقلیم و مناطق همجوار را به دولت فدرال در بغداد تحویل دهد.

در حکم دادگاه آمده است که قراردادهای نفتی دولت اقلیم کردستان عراق با شرکت های نفتی و طرف ها و کشورهای خارجی و همچنین قراردادهای اکتشاف، استخراج، صادرات و فروش باطل است. مطابق رای دادگاه، به وزارت نفت عراق اجازه داده شده تا کلیه قراردادهایی منعقده شده اربیل در بخش نفت و گاز با شرکت‌ها خارجی را حسابرسی کند.

https://irna.ir/xjLP8K

**وزیر خزانه‌داری سابق آمریکا: اقتصاد کشور به سمت فروپاشی پیش می‌رود

وزیر خزانه‌داری سابق آمریکا هشدار داد که با وجود اقدامات فدرال رزرو، نرخ تورم همچنان بالا است و اقتصاد این کشور را در مسیر فروپاشی قرار داده است.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

لری سامرز که در دولت های بیل کلینتون و باراک اوباما رئیسان جمهوری پیشین آمریکا خدمت کرده است، در مصاحبه با شبکه خبری بلومبرگ گفت فشارهای تورمی در اقتصاد نشان می دهد که سیاست پولی سختگیرانه فدرال رزرو تاثیر محدودی داشته است.

این اقتصاددان آمریکایی اظهار داشت: بانک مرکزی تلاش کرده افزایش تورم را کنترل کند و به نظر نمی رسد تلاش آن برای متوقف کردن روند تورم، حمایت لازم را کسب کرده باشد.

سامرز درباره افزایش نرخ بهره حتی بیش از پیش بینی های قبلی هشدار داد و گفت که این امر خطر افزایش شدید نرخ بهره را در یک مدت طولانی تر در بر دارد.

وزیر اسبق خزانه داری آمریکا هشدار داد بانک مرکزی باید با توجه به تاثیرات طولانی تر افزایش نرخ بهره، محتاطانه تر گام بردارد.

سامرز اظهار داشت: وقتی که به خاطر فشارهای تورمی ناچار می شوید سریع تر اقدام کنید، خود را در مسیر فروپاشی یا درهم شکستگی قرار می دهید. به نظرمن هر دو این اتفاقات خطراتی واقعی در شرایط کنونی محسوب می شوند.

فاکس نیوز در این زمینه نوشت، فدرال رزرو فقط در عرض یک سال نرخ بهره را از صفر به حدود ۴.۵ تا ۴.۷۵ درصد افزایش داد و تصمیم گیرندگان این بانک در آخرین جلسه خود افزایش بیشتر نرخ بهره در سال جاری را در دستور کار قرار دادند. به رغم افزایش نرخ بهره، تورم همچنان بالا است.

وزارت کار آمریکا هفته پیش گزارش داد که شاخص قیمت مصرف کننده در ماه ژانویه افزایش ۰.۵ درصدی داشت که بیشترین افزایش در یک بازه سه ماهه است. همچنین نرخ سالانه تورم نیز با افزایش ۶.۴ درصدی همراه بود که بر قیمت‌های بالای مصرف‌کننده که در کل اقتصاد گسترش یافته است، تأکید کرد.

محمد العریان، اقتصاددان و رئیس کالج کوئینز دانشگاه کمبریج نیز روز جمعه هشدار داده بود که فدرال رزرو نمی‌تواند بدون «درهم‌ شکستن اقتصاد» به هدف تورم ۲ درصدی خود دست یابد.

اظهارات العریان به دنبال انتشار داده‌های جدید شاخص قیمت مصرف‌کننده از سوی دولت آمریکا، صورت گرفت. بر اساس این داده‌ها، به صورت ماه به ماه، قیمت‌ها در ماه ژانویه (دی، بهمن) ۰.۵ درصد افزایش یافت که بیشترین میزان از ماه اکتبر (مهر، آبان) بود. به صورت سالانه، قیمت مصرف‌کننده در ماه ژانویه ۶.۴ درصد افزایش یافت که در مقایسه با ماه دسامبر (آذر، دی) ۶.۵ درصد کاهش یافت. به دنبال گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده، چندین مقام فدرال رزرو گفتند که بانک مرکزی آمریکا ممکن است مجبور شود نرخ‌ بهره را بیش از انتظارات اولیه افزایش دهد تا فشارهای قیمتی را کاهش دهد.

https://irna.ir/xjLP8G

**حمله و تیراندازی نیروهای مقاومت به شهرک صهیونیست نشین در کرانه باختری

منابع فلسطینی گزارش دادند که مبارزان مقاومت فلسطین یک شهرک صهیونیست نشین را در کرانه باختری رود اردن مورد حمله شدید قرار دادند.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

براساس گزارش منابع محلی، شهرک صهیونیست‌نشین "شاکد" در غرب جنین توسط نیروهای مقاومت به گلوله بسته شد و رزمندگان مقاومت موفق شدند به سلامت از این منطقه خارج شوند.

در همین حال، منابع عبری زبان هم تایید کردند که شهرک صهیونیست‌نشین شاکد هدف تیراندازی قرار گرفته و در پی آن خساراتی به برخی خانه‌ها وارد شده است.

عملیات ضد صهیونیستی در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در مناطق مختلف کرانه باختری رود اردن در طول ماه‌های اخیر بشدت افزایش یافته است؛ به گونه‌ای که سران سیاسی و نهادهای نظامی و امنیتی این رژیم به ناتوانی خود در مقابله با این عملیات‌ اذغان کرده و درباره گسترش آن هشدار می‌دهند.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌ها تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.

https://irna.ir/xjLPdL

**ارتش عراق: داعش همچنان خطری برای امنیت کشورمان است

سخنگوی فرماندهی نیروهای مسلح عراق گفت که سازمان داعش همچنان خطری برای امنیت عراق است و نبرد با آن نبردی اطلاعاتی است.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

سرتیپ «یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی نیروهای مسلح عراق امروز سه شنبه در سخنانی گفت: جنگ با تروریسم تمام نشده و داعش همچنان خطری برای امنیت کشور است و نبرد با آن در حال حاضر نبردی اطلاعاتی است.

وی افزود: تیپ‌های مشترک نظامی از ارتش عراق و پیشمرگه برای عملیات در مناطق خلاء امنیتی میان مواضع دو طرف در کرکوک تشکیل شده است.

یحیی رسول خاطرنشان کرد، اخیراً حملات مرگباری علیه مواضع داعش در دیالی و منطقه کبیسه در استان الانبار انجام شده است.

نیروهای مشترک عراقی عملیات «سیوف الحق» را برای هدف قرار دادن بقایای داعش در مناطق دور افتاده استان دیالی، صلاح الدین و نینوا آغاز کردند.

ماه جاری درگیری هایی میان نیروهای نظامی عراق و عناصر داعش در منطقه طارمیه در شمال بغداد رخ داد که ساعت ها به طول انجامید.

داعش به دنبال حمله به زائرانی بود که به سمت شهر کاظمین برای انجام مراسم زیارت در سالروز شهادت امام کاظم (ع) می رفتند.

در این درگیری سه نظامی عراقی به شهادت رسیدند و تمام عناصر شرکت کننده داعش در این عملیات نیز به هلاکت رسیدند.

https://irna.ir/xjLPfx

**مسکو به افزایش مداخله آمریکا در جنگ اوکراین اعتراض کرد

وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که لین تریسی سفیر آمریکا را در اعتراض به خط مشی و سیاست تهاجمی فزاینده واشنگتن و افزایش مداخله در جنگ اوکراین، احضار کرده است.

از انتقادروسها ازایجاد موانع مصنوعی درمذاکرات برجام تاسفرلوکاشنکوبه تهران

بیانیه وزارت امور خارجه روسیه حاکیست که به سفیر آمریکا در این ملاقات گفته شده است که روش کنونی تهاجمی ایالات متحده و تعمیق رویارویی با روسیه در همه حوزه ها، سازنده نیست.

مسکو همچنین از واشنگتن در باره انفجارهای سال گذشته در خط لوله های انتقال گاز طبیعی نورد استریم یک و دو که منجر به از کار افتادن آنها و توقف صادرات گاز روسیه به اروپا و به ویژه آلمان شد، درخواست توضیح کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی سالانه برای مقام های ارشد و قانونگذاران این کشور، گفت که آماده گفت‌وگو با غرب بوده اما با ریاکاری و بی‌تفاوتی غرب روبرو شده است.

وی همچنین با متهم کردن غرب به ریاکاری و با اشاره به آمادگی مسکو برای گفت‌وگوی سازنده با غرب و همکاری برای تهیه ساختار امنیتی مشترک، عنوان کرد که کشورش از پیمان "استارت جدید" خارج نمی شود، اما مشارکت خود را در آن به حالت تعلیق درمی آورد.

پوتین افزود: روسیه تمامی سعی خود را برای حل مسالمت آمیز مسئله دونباس انجام داد ولی وعده های سران کشورهای غربی دروغ بود. کشورهای غربی نیروهای ملی گرای اوکراینی را آموزش داده و به آنها سلاح می دادند. حتی پیش از آغاز عملیات ویژه روسیه، کی یف و غرب مذاکراتی در مورد تهیه تسلیحات داشتند.

به گفته پوتین، هیچ کشوری به تعداد آمریکا پایگاه نظامی فرامرزی نداشته و این کشور صدها پایگاه در کشورهای دیگر در اختیار دارد و نیروهای این کشور در جنگ با مردم اوکراین که گروگان حکومت شان هستند، نیست و محال است که روسیه در صحنه نبرد شکست بخورد.

وی هدف سیاست ضدروسی غرب را آغاز جنگ در اروپا و حذف رقبا دانست و گفت: روسیه پس از اتحاد با دونباس قوی‌تر شده است.

رئیس جمهوری روسیه گفت: غرب تاکنون ۱۵۰ میلیارد دلار صرف کمک نظامی به اوکراین کرده و جریان پول به این کشور متوقف نشده است. وی تحریم های ضد روسیه را ابزار غرب دانست و گفت: هدف غرب آن است که مردم روسیه در عذاب باشند.

https://irna.ir/xjLPdQ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha