سازمان ملل: آمریکا و روسیه باید اجرای کامل پیمان نیواستارت را از سر بگیرند

نیویورک – ایرنا- استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد: آمریکا و روسیه باید فوری اجرای کامل پیمان نیواستارت را از سر بگیرند.

 ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت که کشورش آماده گفت‌وگو با غرب بوده اما با ریاکاری و بی‌تفاوتی غرب روبرو شده است. وی همچنین عنوان کرد، روسیه از پیمان "استارت جدید" خارج نمی شود ولی مشارکت آن را به حالت تعلیق درمی آورد.

به گزارش ایرنا، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در نیویورک  در واکنش به اعلام ولادیمیر پوتین مبنی بر خروج  روسیه از معاهده هسته ای با آمریکا موسوم به "نیو استارت" گفت: من موضع دبیرکل سازمان ملل را با ر دیگر تکرار می کنم. آمریکا و روسیه   باید فورا اجرای کامل پیمان "نیو استارت" را از سر بگیرند.

وی تصریح کرد: پیمان "نیو استارت" و معاهدات  دیگر دوجانبه میان آمریکا و روسیه در مورد کاهش تسلیحات هسته ای راهبردی، نه تنها برای روسیه و آمریکا، بلکه برای کل جامعه بین المللی  امنیت فراهم کرده است.

دوجاریک ادامه داد: جهانی که کنترل تسلیحات هسته‌ای نداشته باشد، دنیایی به مراتب خطرناک‌تر و ناپایدارتر با پیامدهای بالقوه فاجعه‌بار است.

سخنگوی سازمان ملل تاکید کرد: تمام تلاش ها باید برای جلوگیری از  گسترش تسلیحات هسته ای از جمله از طریق بازگشت فوری به گفتگو انجام شود.

پیمان استارت ۲ یا استارت نو در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد. باراک اوباما رییس‌ جمهوری وقت آمریکا و دمیتری مدودیف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه یافتند حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک مستقر کنند،  حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال ۲۰۰۲ قید شد. نخستین پیمان سال ۱۹۹۱ منعقد شد و سال ۲۰۰۹ منقضی شد.

اعتبار استارت-۲ روز پنجم ماه فوریه سال ۲۰۲۱ (۱۷ بهمن) بسر رسید. قرار بود مقام‌های دو کشور از ۲۹ نوامبر تا ۶ دسامبر (۸ تا ۱۵ آذرماه ۱۴۰۱) در پایتخت مصر دیدار کنند تا در مورد از سرگیری بازرسی‌ها بر اساس معاهده کاهش تسلیحات هسته‌ای موسوم به "نیو استارت " گفتگو کنند. این معاهده در ماه مارس ۲۰۲۰ به دلیل همه گیری کرونا متوقف شده بود.

در این میان، روسیه پیش از آغاز دیدارها در قاهره اعلام کرده بود به دلیل رفتار ضد روسی واشنگتن، این مذاکرات را به صورت یکجانبه به تعویق انداخته است.

بر اساس پیمان استارت که از ۲۰۱۱ به اجرا در آمد، شمار کلاهک‌های هسته‌ای دو کشور محدود می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha