معاون خزانه داری آمریکا:با متحدان خود تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعمال می‌کنیم

نیویورک – ایرنا- والی آدیمو معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در آستانه یکسالگی جنگ اوکراین اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا و متحدانش در "روزهای آینده"  تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعمال خواهند کرد.

والی آدیمو معاون خزانه داری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در آستانه نخستین سالگرد جنگ اوکراین در سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا اظهار داشت که واشنگتن و متحدانش تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه در «روزهای آینده» اعلام خواهند کرد و بخش عمده آن پیگیری شبکه‌هایی است که به تسهیل دور زدن تحریم ها به روسیه کمک می کنند.

این مقام وزارت خزانه داری آمریکا اضافه کرد: در روزهای آینده، شاهد اقدامات بیشتری خواهید بود که ما با همکاری و هماهنگی متحدان و شرکای خود در سراسر جهان انجام خواهیم داد.

آدیمو ادامه داد: کرملین انتظار داشت ظرف چند روز کی‌یف را تصرف کند و ظرف چند هفته کنترل اوکراین را در دست بگیرد. اما امروز، به‌دلیل شجاعت مردم اوکراین و حمایت ایالات متحده و متحدان‌ ما، دولت دموکراتیک و منتخب مردم اوکراین همچنان پابرجا است و مردم اوکراین شجاعانه در برابر تهاجم غیرقانونی روسیه مقاومت می‌کنند.

وی درباره تحریم های آمریکا و جهان علیه روسیه گفت: اقتصاد روسیه اکنون شباهتی به اقتصاد گروه ۲۰ ندارد و بیشتر شبیه اقتصاد ایران و ونزوئلا شده است.

آدیمو با اشاره به کسری بودجه ۴۷ میلیارد دلاری دولت روسیه در سال ۲۰۲۲ گفت: کنترل‌ها و تحریم‌های صادراتی ما برای جلوگیری از دسترسی روسیه به تجهیزات مورد نیاز برای جبران این خسارات در آینده ادامه خواهد یافت و اقتصاد روسیه هرچه بیشتر با مشکلات مالی روبرو خواهد شد.

وی مدعی شد: توانایی روسیه برای جایگزینی بیش از ۹ هزار نوع قطعه تجهیزات نظامی از دست ‌رفته از زمان شروع جنگ کاهش یافته، تولید در تأسیسات دفاعی کلیدی تعطیل شده و قطعات مورد نیاز برای ساخت تانک و هواپیما رو به پایان است.

این مقام دولت بایدن ادامه داد: روسیه ۵۰ درصد تانک های خود را از دست داده و مجبور به استفاده از تسلیحات از رده خارج شده دوران اتحاد جماهیر شوری شده  در حالی که ائتلاف ما تجهیزات نظامی پیشرفته‌ای را در اختیار اوکراین قرار داده است.

مقام وزارت خزانه داری امریکا تصریح کرد: اکنون بیش از ۳۰ کشور صنعتی جهان که نیمی از تولید ناخالص داخلی دنیا را در دست دارند، علیه تهاجم نظامی روسیه متحده شده‌اند و  به همه کشورهایی که احتمالا از روسیه حمایت کنند توضیح داده‌ایم باید میان ما و روسیه باید انتخاب کنند و اگر تحریم‌ها را نقض کنند، دسترسی آنها را به بازارها و سیستم‌های مالی خود قطع می کنیم.

او درباره شرکت های چینی نیز گفت: اگر  شرکت‌های چینی هم بخواهند نمی‌توانند ریزتراشه‌های پیشرفته و حساس نظامی تحویل روسیه دهند چون اصولا چنین فناوری ای را ندارند و نزدیک به ۴۰ درصد از ریزتراشه‌های کمتر پیشرفته‌ای که روسیه از چین دریافت می کند، معیوب هستند.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

ایالات متحده بر اساس آمارها از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در پنجم اسفند سال گذشته تاکنون، حدود ۶۸ میلیارد دلار به کی‌یف کمک نظامی و مالی کرده است. دولت بایدن حتی در شرایطی که روسیه پیشنهاد آتش بس موقت را مطرح و سازمان ملل از آن استقبال کرده بود، وعده ارسال حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی را داده بود که به اعتقاد تحلیلگران نشانه تمایل واشنگتن برای ادامه درگیری‌ها و تشدید تنش‌ها در اوکراین است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha