۳ اسفند ۱۴۰۱، ۷:۱۶
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85037073
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

توافق چین و روسیه برای اشاعه جهان چندقطبی

۳ اسفند ۱۴۰۱، ۷:۱۶
کد خبر: 85037073
توافق چین و روسیه برای اشاعه جهان چندقطبی

تهران- ایرنا- وزارت خارجه چین پس از دیدار «وانگ یی» مدیر دفتر کمیسیون امور خارجی حزب کمونیست و نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه اعلام کرد که دو طرف در مورد مقابله مشترک با همه اشکال زورگویی یکجانبه، اشاعه جهان چندقطبی و همکاری بر اساس چارچوب‌های چندجانبه توافق کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، وزارت خارجه چین چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت که دو طرف در دیدار خود در مسکو درباره اوضاع راهبردی بین‌المللی گفت‌وگو کرده و تمایل خود را برای اجرای مشترک چندجانبه‌گرایی واقعی، مخالفت با همه اشکال زورگویی یکجانبه و اشاعه دموکراسی در روابط بین‌الملل و جهان چندقطبی ابراز کردند.

بر اساس این بیانیه، دو طرف معتقدند که صلح و ثبات در منطقه آسیاپاسفیک باید قاطعانه حفظ و با ذهنیت جنگ سرد، تقابل قطب‌ها و مناقشه‌های ایدئولوژیک مخالفت شود.

وانگ یی و پاتروشف همچنین در خصوص اوضاع اوکراین رایزنی کردند.

وانگ یی در این دیدار خاطرنشان کرد: چین و روسیه فرصت‌های خوبی برای همکاری راهبردی دارند.

پاتروشف نیز گفت که پکن اولویت اصلی در سیاست خارجی روسیه است و دو کشور در مواجهه با غرب باید متحد باشند.

پاتروشف همچین بر پشتیبانی قاطع و تزلزل‌ناپذیر مسکو از پکن در مسائلی مانند تایوان، سین کیانگ، تبت و هنگ کنگ تاکید کرد.

وانگ یی امروز چهارشنبه با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ملاقات خواهد کرد. احتمال می‌رود وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز دیدار کند.

در همین حال، روزنامه وال استریت ژورنال سه‌شنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که شی جین پینگ رئیس جمهوری چین احتمالا در ماه آوریل یا اوایل ماه می به مسکو سفر کرده و با پوتین دیدار می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha