۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۱۱
کد خبرنگار: 1309
کد خبر: 85037095
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بوشهری‌ها چشم‌انتظار تکرار دستاوردهای ارزشمند سفر نخست دولت سیزدهم به این استان

بوشهر-ایرنا- در آستانه دومین سفر رئیس جمهور دولت مردمی به استان، برخی از شهروندان بوشهری ضمن اعلام مطالبه‌های جدی خود، چشم‌انتظار تکرار دستاوردهای ارزشمند سفر نخست دولت سیزدهم به این استان هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در تاریخ پر فراز و نشیت بوشهر عنوان های مختلفی در القاب استان بوشهر و مردمانش خودنمایی می کند که از اهم آنها می‌توان به مرزداران همیشگی خلیج فارس، استعمارستیزی، دیار دارالحماسه، دیار نخل‌های استوار و گورستان انگلیسی ها اشاره کرد.

وجود ابرصنایع نفت، گاز و پتروشیمی در این استان به عنوان منبع اصلی تامین درآمد کشور، سبب شده که نام پایتخت انرژی ایران به استان بوشهر نیز داده شود.

با وجود استقرار این صنایع و تامین بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های این استان از اعتبارات وزارت نفت، شاهد توسعه متوازنی در این استان نیستیم به گونه‌ای که حجم محرومیت‌ها با این همه ظرفیت ‌های بالفعل و بالقوه چندان تناسبی ندارد و همچنان استان بوشهر در رده استان‌های کم‌برخوردار قرار دارد.

نداشتن ارتباط جاده‌ای مناسب به استان های همجوار در دو بخش آزادراه و بزرگراهی، محقق نشدن تمام و کمال مسئولیت اجتماعی صنایع مستقر در استان، تامین آب شرب مرکز استان به صورت نوبت بندی، مشکلات موجود در شهرها و روستاهای استان به دلیل نبود شبکه فاضلاب و سایت‌های دفع پسماند، تحقق نیافتن مصوبه بکارگیری 50 درصدی نیروهای بومی ا صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، تعریض نشدن جاده ساحلی بوشهر- دیر و اهرم - برازجان،لاینحل باقی ماندن وضوع ته‌لنجی، مشکلات گسترده ملوانان و تاخیر چندین ساله در به ثمر رساندن پروژه اتصال بوشهر به شبکه ریلی کشور تنها گوشه ای از کمبودهای استان غنی اما فقیر بوشهر است.

بوشهری‌ها چشم انتظار تکرار دستاوردهای ارزشمند سفر نخست رئیس جمهور دولت سیزدهم

به زودی شاهد دومین سفر دولت سیزدهم به استان بوشهر هستیم، سفری که بوشهری‌ها خوش بین هستند که با عزم و همت دولتمردان همانند سفر نخست گره از مشکلات و کاستی‌های اصلی این استان بگشاید.

در سفر نخست دولت سیزدهم به استان بوشهر تمرکز ویژه بر پروژه‌های آبرسانی و بویژه آب شیرین‌کن‌ها و نیازهای استان در حوزه‌های زیرساختی و سرمایه‌گذاری اتفاق افتاد که در بخش آب‌شیرین‌کن ها شاهد انقلابی در این حوزه بودیم؛ این روند نویدبخش تامین پایدار آب شرب بوشهری‌ها در آینده نزدیک است.

ضرورت ساماندهی خودروهای شوتی برای جلوگیری از تلفات انسانی در جاده‌ها

جوان تحصیل کرده بوشهری صحبت خود در بیان مطالبات از دولت سیزدهم را این گونه آغاز می کند: در حالی که عده ای از نبود شغل و یا اجبار روی به فعالیت در حمل کالاهای همراه ملوان آورده اند در حوادث متعدد جان خود و هم استانی ها را به مخاطره انداخته اند.

بوشهری‌ها چشم‌انتظار تکرار دستاوردهای ارزشمند سفر نخست دولت سیزدهم به این استان

مهرداد آزمون براین باور است که معضل خودروهای شوتی قاچاق‌بر (تندررو) که حامل کالاهای همراه ملوان هستند باید یک بار برای همیشه برطرف شود و اینکه مسئولی اجازه تردد دهد و مسئولی دیگر به شیپور قاچاق بدمد با رویکرد دولت مردمی نیز سنخیتی ندارد.

در پی سردرگمی برای تردد خودروهای کالاهای همراه ملوان سالانه بین ۳۰ تا ۵۰ نفر از بوشهری قربانی خودروهای شوتی می‌شود که به نظر می رسد با چنین آماری باید در کمترین زمان ممکن برای این معضل چاره جویی شود.

فاضلاب رها شده در عالیشهر در آستانه بحران زیست محیطی قرار دارد

دیگر شهروند استان بوشهر که خود را ساکن شهر جدید عالیشهر معرفی می کند، اظهار کرد: این شهر جدید به دلیل اجرا نشدن شبکه فاضلاب در آستانه بحران زیست محیطی قرار دارد چراکه اکنون نیز بوی فاضلاب رها شده در معابر شهر استشمام بوی خوش و مطبوع را از شهروندان دریغ کرده است.

بوشهری‌ها چشم‌انتظار تکرار دستاوردهای ارزشمند سفر نخست دولت سیزدهم به این استان

مهدی حیدری اضافه کرد: بالا آمدن آب فاضلاب در برخی از نقاط عالیشهر به جایی رسیده است که دیوار برخی از مجتمع های مسکونی دچار رطوبت ناشی از فاضلاب رها شده در سطح محلات شده است.

تاخیر یکساله در افتتاح بیمارستان احداث شده در عالیشهر و کاکی

وی افزود: بیمارستان محلی شهر جدید عالیشهر و کاکی با وجود گذشت بیش از یک سال از احداث تاکنون افتتاح نشده است که با توجه به نیاز درمانی این شهر و شهرهای و روستاهای حومه نیاز است هر چه سریع تر نسبت به تامین کادر درمانی و تجهیزات آن اقدام شود.

حیدری ادامه داد: اینکه با وجود احداث بیمارستان مردم تنها شاهد و ناظر استهلاک ساختمان آن در گذر زمان باشند منطقی نبوده و باید چه زودتر بهره‌برداری از این مرکز باشیم.

بوشهری‌ها چشم‌انتظار تکرار دستاوردهای ارزشمند سفر نخست دولت سیزدهم به این استان

دیگر شهروند بوشهری نیز که فوتبالیست نوجوان و آینده دار است از نبود حمایت ظرفیت های درآمدی استان بوشهر از ورزش گله مند است و این رویکرد را در مقایسه با سایر استان های صنعتی تبعیض محض می داند.

بوشهر در نبود حمایت موثر حضور باثبات در سطح اول فوتبال کشور ندارد

ابوالفضل زارعی ادامه داد: در حالی که استان های صنعتی با چندین تیم شاخص در لیگ برتر فوتبال کشور هنرنمایی دارند اما بوشهر تاکنون نتوانسته حضور با ثباتی در این لیگ داشته باشد که عمده دلیل آن حمایت نشدن تیم ها از صنایع مستقر در استان است.

بوشهری‌ها چشم‌انتظار تکرار دستاوردهای ارزشمند سفر نخست دولت سیزدهم به این استان

روند اجرا پروژه راه آهن بوشهر لاک پشتی پیش می‌رود

یک شهروند بوشهر نیز مطالبات خود را خلاصه به حوزه حمل و نقل کرده و مطالبه اصلی خود را شتاب بخشی به روند لاک پشتی پروژه اتصال بوشهر به شبکه ریلی و بزرگراهی کشور است.

بهرام فرهی تمکیل نشدن شبکه ارتباط ریلی و زمینی بوشهری را یکی از حلقه های مفقوده برای توسعه مدنظر استان بوشهر است.

بوشهری‌ها چشم‌انتظار تکرار دستاوردهای ارزشمند سفر نخست دولت سیزدهم به این استان

ترافیک همیشگی و کلافه کننده پایان هفته برای بوشهری‌ها

وی عنوان کرد: اینکه بوشهری ها باید خاطرات عصر جمعه را در ترافیک چند ساعته مسیر برگشت از استان فارس جست و جو می کنند نشان دهنده این است که در حوزه ارتباط زمینی با وجود گذشت چندین دهه همچنان راهی بسیار کمتر از ظرفیت تردد مورد استفاده بوشهری ها است.

فرهی اظهار عنوان کرد: امیدواریم هیات دولت در سفر به استان بوشهر با نگاه سخاوتمندانه خود تعریض مسیر بوشهر- شیراز بویژه در جغرافیای استان بوشهر را با تامین اعتبار مناسب عملیاتی کند.

بوشهری‌ها چشم‌انتظار تکرار دستاوردهای ارزشمند سفر نخست دولت سیزدهم به این استان

زمینه تردد کشتی‌های ۵۰ هزار تنی در بندر بوشهر فراهم شود

یک فعال اقتصادی استان بوشهر نیز رونق بندر بوشهر را در تسهیل تردد کشتی های تناژ بالا دانسته و بر این باور است در این زمینه باید پروژه افزایش عمق کانال دسترسی بندر بوشهر در دستور کار هیات دولت قرار گیرد.

مهدی زارعی افزود: بندر بوشهر اکنون تنها قابلیت تردد کشتی های ۳۵ هزار تنی دارد که در راستای نگاه توسعه دریامحور مسئولان ارشد نظام باید این بندر مهیای پذیرش کشتی های ۵۰ هزارتنی شود.

وی ادامه داد: همگام با احداث نخستین پایانه صادراتی موادمعدنی در بندر بوشهر باید افزایش عمق کانال دسترسی با حساسیت و ظرافت بیشتری دنبال شود.

بوشهری‌ها چشم‌انتظار تکرار دستاوردهای ارزشمند سفر نخست دولت سیزدهم به این استان

جایگاه نیروهای بومی‌ در پارس جنوبی ویژه‌تر دیده شود

دیگر شهروند بوشهری جوان و جویای کار است که به گفته خود استان بوشهر هنوز نتوانسته سهم قابل قبولی از صنایع مستقر در جنوب استان محقق کند.

علیرضا مرادزاده افزود: در موضوع اشتغال نیروهای بومی باید با طراحی ساز و کار مناسب شرایطی فراهم شود تا میزان اشتغال جوانان در صنایع جنوب استان بوشهر غالب شود.

بوشهری‌ها چشم‌انتظار تکرار دستاوردهای ارزشمند سفر نخست دولت سیزدهم به این استان

وی بر این باور است نبود جوان متخصص برای اشتغال در منطقه ویژه انرژی پارس منطقی نبوده چراکه هستند نیروهایی غیربومی که با هزینه های تردد و اسکان خود در منطقه هزینه ای چند برابری به صنعت تحمیل می کنند.

به گفته مرادزاده با انتخاب جوانان بومی برای اشتغال در استان بوشهر، به واسطه اینکه ساکن خود استان هستند هزینه های تردد و اسکان به مراتب کمتری نسبت به نیروهای غیربومی دارند که با چنین مزیتی نیروهای بومی باید ویژه در دیده شوند.

در کنار این موارد، مردم استان بوشهر چشم انتظار این هستند که دولت تکلیف خود را با بانک‌های این استان مشخص کند، بانک‌هایی که به نسبت سایر همتایان خود در کشور بیشترین حجم منابع را از همین استان بدست می‌آوردند و در دادن تسهیلات به حوزه اشتغال و تولید در رتبه یکی مانده به آخر کشور قرار دارند. آمارهای رسمی نشان می دهد که در سال جاری زیر ۲ درصد از منابع این بانک‌ها به حوزه تولید اختصاص داده شده و ۵۲ درصد از منابع به مشتریان خود داده اند که خارج از حوزه تولید و اشتغال هزینه شده که در مواردی می تواند در ایجاد تورم نیز تاثیرگذار باشد.

با توجه به نگاه تحول‌خواه دولت ایران قوی برای کاهش محرومیت‌های این استان و بسته‌های پیشنهادی خوب مدیریت ارشد استان بوشهر و به خصوص حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری، انتظار می رود که مصوبات خوبی در این سفر به مردم ارائه شود که می تواند بخشی از عقب‌ماندگی‌های تاریخی استان را برطرف و زمینه توسعه ایجاد کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha