فضانوردان گرفتار در ایستگاه بین‌المللی فضایی شهریور به زمین باز خواهند گشت

تهران- ایرنا- آژانس فضایی روسیه (روسکاسموس/ Roscosmos) اعلام کرد سه فضانوردی که سال گذشته به علت نشت فشار در کپسول بازگشت خود گرفتار شده بودند، قادر خواهند بود ماه سپتامبر آینده (شهریور) با کپسول «سایوز ام‌اس-۲۳» به زمین بازگردند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «فرانس‌۲۴»، «دمیتری پاتِلین» و «سرگئی پروکوپیف» فضانوردان روسی و «فرانک روبیو» فضانورد سازمان «ناسا» آمریکا در سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی (شهریور ماه گذشته) سوار بر یک کپسول «سایوز ام‌اس-۲۲» (Soyuz MS-۲۲) به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز کردند.

آنها قرار بود بود با همین فضاپیما به خانه بازگردند اما این کپسول در اواسط ماه دسامبر پس از برخورد با چیزی که مقامات فضایی آمریکا و روسیه گمان دارند یک سنگ آسمانی کوچک بوده است، دچار نشت سردکننده (coolant) شد.

روسیه قصد دارد روز ۲۴ فوریه (جمعه پنجم اسفند) یک فضاپیمای نجات را که یک کپسول «سایوز ام‌اس-۲۳» است، به فضا ارسال کند. پیش از حادثه نشتی، قرار بود این سه فضانورد روز ۲۸ مارس (سه‌شنبه هشتم فروردین ۱۴۰۲) به زمین بازگردند.

فضانوردان گرفتار در ایستگاه بین‌المللی فضایی شهریورماه به زمین باز خواهند گشت

اما سازمان فضایی «روسکاسموس» روسیه روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بازگشت آنان قرار است در سپتامبر ۲۰۲۳ انجام شود. این سازمان خاطرنشان کرد که تمدید اقامت فضایی، هیچ خطر سلامتی برای این افراد نخواهد داشت و آنها نیز خبر تمدید ماموریت خود را «مثبت» تلقی کرده‌اند. ماموریت‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی به طور معمول ۶ ماه طول می‌کشد.

روسکاسموس خاطرنشان کرد بر اساس تصاویر و ویدئوهایی که حفره‌هایی را در بخش خارجی از جمله در رادیاتور و پنل‌های خورشیدی کپسول فضایی نشان می‌دهند، نشتی به علت یک «برخورد خارجی» روی داده است.

ایستگاه بین‌المللی فضایی در سال ۱۹۹۸ و در زمانی راه اندازی شد که همکاری آمریکا – روسیه پس از «رقابت فضایی» زمان جنگ سرد افزایش یافته بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha