به گزارش خبرنگار ایرنا، علی باستین روز چهارشنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان بوشهر، با بررسی تقویم پیشنهادی نمایشگاههای استان بوشهر برای سال آینده، اظهار کرد: بوشهر ظرفیتهای بسیار بالایی دارد اما معرفی این ظرفیتها مغفول مانده است؛ بنابراین تحقق رشد سرمایهگذاری در این استان نیازمند معرفی آن به سرمایهگذاران ملی است.
وی افزود: برگزاری نمایشگاههای تخصصی از توانمندیهای اقتصادی این استان، بستر مناسبی برای معرفی این ظرفیتها در سطح ملی است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استان بوشهر تصریح کرد: هدف از برگزاری نمایشگاهها نباید تنها عرضه مستقیم باشد بلکه این رویدادها باید متناسب با ظرفیتهای نسبی استان برای توسعه زنجیره ارزش و اشتغالزایی برنامه ریزی شود.
وی عنوان کرد: در این راستا برپایی نمایشگاههای گردشگری، صنایع دستی، صنایع دریایی، خرما و ته لنجی در دستور کار قرار گیرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استان بوشهر بیان کرد: سه نمایشگاه توانمندی اقتصادی و فرصتهای سرمایهگذاری، مشاغل خانگی و گردشگری و صنایع دستی در همه شهرستانهای استان بوشهر برگزار شود.
باستین با بیان اینکه در زمان حاضر هشت شهرستان بوشهر سایت نمایشگاهی مجزا ندارند، گفت: برگزاری نمایشگاهها باید با هماهنگی و نقشآفرینی فرمانداریها برنامهریزی و برپا شود.
وی از پیشنهاد اعضای کارگروه مبنی بر برپایی نمایشگاههای تخصصی مزیتی استان بوشهر مانند شیلات در تهران و کشورهای همسایه به تولیگری استان بوشهر استقبال و تاکید کرد: برپایی این نمایشگاهها به منظور معرفی بهتر ظرفیتهای اقتصادی و ارتباطات با سرمایهگذاران در دستور پیگیری قرار گیرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استان بوشهر ادامه داد: کمیته عالی بازاریابی باید در این استان تشکیل شود و مدیران و مسئولان بنادر، اصناف، صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی و دیگر دستگاههای مرتبط در این کمیته همکاری کنند.
باستین گفت: در این راستا برای جذب بازرگانان و سرمایهگذاران باید تخفیفها و مشوقهای کاربردی و مشخص، برنامه ریزی و اعلام شود.
وی تاکید کرد: در این زمینه باید شرکتها و هلدینگهای همکار مشخص و شرح وظایف هر یک از اعضای کارگروه نیز برای نقش آفرینی موثر روشن شود.
ساماندهی به نمایشگاههای شهرستانی بوشهر
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در این جلسه گفت: تا کنون نوعی پراکندگی و ناهماهنگی در برگزاری نمایشگاهها در سطح شهرستانهای این استان وجود داشت که منجر به برپایی نمایشگاههای ناهماهنگ و با کیفیت پایین میشد؛ بنابراین از امسال همه نمایشگاههای شهرستانی نیز در چارچوب شرکت نمایشگاهی استان برگزار میشود.
مهدی صفوی اضافه کرد: یکی دیگر از مواردی که در برپایی نمایشگاههای استان بوشهر در سال آینده مورد توجه قرار گرفته توجه به بخش خصوصی این استان است که مشوقهایی برای حضور آنها در نمایشگاه تعریف میشود تا کسب و کارهای بوشهر از برپایی این نمایشگاهها آسیبی نبیند.
ابوالقاسم محمدزاده، معاون امور بازرگانی اداره کل صنعت معدن و تجارت استان بوشهر در این جلسه با اشاره به آثار و دستاوردهای مثبت برپایی نمایشگاه تخصصی شیلات در این استان، پیشنهاد کرد: نمایشگاه خرما و شیلات بوشهر باید در تقویم ملی نمایشگاهی کشور قرار گیرد.
نظر شما