«تئاتر معلولان» فرصتی برای بیان حقوق عادلانه شهروندی

ساری- ایرنا- برگزاری ششمین دوره جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولان "کاسپین"در استان مازندران، این فرصت را برای اقشار ناتوان جسمی ایجاد کرده تا بتوانند با استفاده از ابزار هنر، حقوق فراموش شده خود در جامعه را به مخاطبان گوشزد و یادآوری کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، به باور کارشناسان با کمرنگ شدن نگاه مثبت به معلولان جامعه، جشنواره منطقه ای تئاتر افراد دارای معلولیت "کاسپین" این فرصت را برای این قشار از جامعه فراهم کرده است تا با اجرای تئاتر، در واقع حضور خود را در جامعه به مسئولان گوشزد کنند و در واقع هدف از ایجاد فعالیت های هنری از جمله موسیقی و تئاتر برای معلولان اینست که بتوانند با اجرای تئاتر، خلاقیت های ذهنی، افزایش حس اعتماد به نفس و خلاقیت را کسب کنند تا با تقویت آن بتوانند استعداد های خود را در رشته ها و هنرهای مختلف شکوفا کنند.

جشنواره تئاتر معلولان تلاش دارد با افزایش رقابت، توانمندی هنرمندان دارای معلولیت را افزایش دهد و با افزایش تعداد گروه‌های نمایشی و تولید محتوا، رقابت‌پذیری نیز در این قشر افزایش خواهد یافت.

ششمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر افراد دارای معلولیت " کاسپین" با هدف ایجاد ارتباطی هماهنگ، تأثیرگذار، متقابل و پویا در جهت توانمندسازی افراد معلول و افزایش همکاری‌های مشترک خلاق، با مشارکت سازمان بهزیستی استان‌های گیلان، گلستان، سمنان و خراسان شمالی از ۳۰ بهمن امسال در بابلسر آغاز شد و تا چهارم اسفندماه جاری نیز ادامه خواهد داشت و هنرمندان در بخش‌های مختلف به اجرای نمایش و تئاتر خواهند پرداخت.

امروزه نگاه مثبتی در جامعه در خصوص معلولان و افرادی که از نظر ذهنی و یا جسمی کمبودهای دارند، وجود ندارد و این دیدگاه باید از بین برود تا معلولان بتوانند مانند سایر انسان ها در جامعه حضور یابند تا ضمن حفظ تمام ارزش های انسانی برای این قشر بتوانند به فعالیت های اجتماعی خود نیز ادامه دهند و جشنواره تائتر معلولان این فرصت ارزشمند برای آنان ایجاد کرده است تا از این طریق بتوانند خواسته ها و نیازهای خود را به مخاطبان بیان کنند.

در واقع هدف معلولان از اجرای تئاتر شرح زندگی آنها ازجمله مشکلات رفت و آمد، عدم توجه مسئولان و دیدگاه ناخوشایند جامعه به آنان است و جشنواره منطقه ای تئاتر معلولان اکنون این فرصت را برای آنان فراهم کرده است تا با ایفای نقش، استعدادها و توانمندی های خود را به جامعه نشان دهند.

«تئاتر معلولان» فرصتی برای بیان حقوق عادلانه شهروندی

استفاده از ابزار هنر عرصه‌ای برای تبدیل اراده به عمل

در این ارتباط مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه عرصه هنر تبدیل اراده به عمل است و می‌توان با استفاده از ابزار هنر خودباوری و دیگر باوری را توسعه بخشید، گفت: در هنر درمانی افراد دارای معلولیت می توانند در بخش هنرهای نمایشی، هنر نمایش و تئاتر را به نمایش بگذارند و توانمندی‌های خود را به جامعه عرضه کنند.
فریبا بریمانی با اشاره به اینکه هنر ابزار ترقی و رشد جامعه است، افزود: با استفاده از توانمندی هنرمندان در عرصه‌های تجسمی و نمایشی می‌توان برای اعتلای جامعه گام برداشت و برگ برنده‌ای در اختیار داشت تا ارتباط هنرمند و جامعه را توسعه بخشید.

وی خاطرنشان کرد: هنر ابزار مهمی برای خودباوری افراد است و افرادی که دارای معلولیت هستند می‌توانند با حضور در رشته‌های مختلف هنری به خودباوری لازم‌ برسند چرا که خودباوری در فرد و همچنین باور خانواده و اجتماع از افراد دارای معلولیت توسط هنر امکان پذیر می‌شود و عرصه هنر، اراده را به عمل تبدیل می‌کند.
وی با بیان اینکه با استفاده از هنر، فرد دارای معلولیت می‌تواند وارد جامعه شود بنابر این الحاق اجتماعی را می توان انجام داد و افراد را هم به توانمندی اقتصادی رساند، گفـت: هنر نمایش در ایجاد ارتباطی هماهنگ، تأثیرگذار، متقابل و پویا در جهت توانمندسازی افراد دارای معلولیت و گسترش همکاری‌های مشترک و خلاق نقش موثری دارد.

مدیرکل بهزیستی مازندران از ارسال ۱۰۶ اثر به دبیرخانه ششمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر افراد دارای معلولیت "کاسپین" خبر داد و افزود: پس از بازخوانی و بازبینی آثار ارسالی، ۱۳ اثر در این دوره به‌ عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند که از این تعداد چهار اثر از مازندران، سه اثر از گیلان، سمنان، گلستان و خراسان شمالی نیز هر کدام با دو اثر موفق شدند به بخش پایانی این جشنواره راه یابند.

بریمانی، ارتقای سطح آگاهی عمومی و تغییر نگرش منفی نسبت به افراد دارای معلولیت، معلولین و برابر سازی فرصت ها در تمامی عرصه های اجتماعی، آموزشی، فرهنگی، هنری، درونی سازی الگوهای رفتار اخلاقی، رشد دیدگاه همدلی و ارزش های مثبت فرهنگی، تقویت حس مسوولیت پذیری و پرورش نگرش مطلوب اجتماعی و احترام به حقوق معلولان و منزلت آنان، تلفیق اجتماعی فرد معلول و کمک به مشارکت وی در جامعه، توانمند سازی افراد دارای معلولیت، تشویق به آفرینش هنری و افزایش همکاری بین هنرمندان تئاتر و معلولان علاقمند به هنر نمایش را از محورهای برگزاری ششمین دوره جشنواره منطقه ای تئاتر افراد دارای معلولیت ذکر کرد.

افزایش رقابت‌پذیری و تولید محتوا گامی برای تداوم جشنواره‌های تئاتر معلولان
کارگردان نمایش صحنه‌ای «گاو قنبر» از استان گیلان در مورد فعالیت خود و گروه نمایشی‌اش گفت: در مدت ۸ سال با بچه‌های سندروم دان، اوتیسم و بیماران مزمن شدید در حال تئاتر درمانی و نمایش خلاق به‌صورت تفکیک‌شده مشغول فعالیتم.

زهرا صدری افزود: نمایش گاو قنبر تا حدود ۵۰ درصد حاصل تئاتر درمانی است که به طرح و ایده و نمایش رسیدیم و این نمایش داستان فردی بنام قنبر است که قصد دارد برای تحصیل به شهر برود ولی قبل از عزیمت به شهر باید گاو خود را به امانت نزد یکی از اهالی روستا بگذارد که موفق به این کار نمی‌شود از این رو مجبور می‌شود به همراه گاوش به شهر بیاید و ادامه‌ داستان.
صدری بابیان اینکه این نمایش با حضور ۱۰ نفر در بخش کودک و نوجوان به نمایش درآمده است افزود: معتقدم افراد دارای معلولیت نیازمند ترحم نیستند بلکه می‌خواهند با نشان دادن توانمندی‌های خود جایگاه حقیقی خود را در جامعه به دست بیاورند.
کارگردان نمایش صحنه‌ای "گاو قنبر" از استان گیلان یادآور شد: شیوه کار کردن با کودکان مبتلا به سندروم با معلولان جسمی حرکتی و نابینا بسیار متفاوت است از این رو اعتقاد دارم در بخش‌های رقابتی باید آثار این افراد به‌صورت مجزا دیده و مورد داوری قرار گیرند.
صدری گفت: امیدواریم در سال‌های آینده شاهد حضور گروه‌های نمایشی بیشتری در جشنواره باشیم تا هنرمندان دارای معلولیت بتوانند توانمندی‌های خود را به جامعه نشان دهند.

«تئاتر معلولان» فرصتی برای بیان حقوق عادلانه شهروندی

آموزش و پشتیبانی مهم‌ترین پیام و نیاز جشنواره تئاتر معلولان

استعداد در جامعه معلولان بسیار بالاست و برای علمی کردن جشنواره باید آموزش و پشتیبانی در دستور کار قرار گیرد که نیاز اصلی و مبرم‌ جشنواره افزایش توانمندی هاست و در این راستا نیز داور ششمین دوره جشنواره منطقه‌ای تئاتر افراد دارای معلولیت"کاسپین"گفت: این جشنواره در سطح بالایی برگزار شد و هر تلاشی که از سوی معلولان انجام شود، تلاشی مثبت و درخور تحسین است.

کمال‌الدین شفیعی استاد تئاتر کشورمان اظهار کرد: باید روش‌های جدید هنرهای نمایشی را فشرده و به‌ مرور زمان به افراد دارای معلولیت انتقال داد تا با استفاده از سبک‌ها و روش‌های به‌روز و جدید شاهد ارتقای هنرهای نمایشی افراد دارای معلولیت باشیم.
به گفته شفیعی، باید با برنامه‌ریزی، استانداردها را بر اساس نیاز وارد فعالیت‌های هنری افراد دارای معلولیت کنیم تا شاهد توسعه و پیشرفت بیشتر در این عرصه باشیم.
داور ششمین دوره جشنواره منطقه‌ای تئاتر افراد دارای معلولیت کاسپین بیان داشت: برای ارتقای جشنواره تئاتر معلولان باید نگاه علمی به این جشنواره شود و توجه به آموزش در دستور کار قرار گیرد و کلاس‌های منظم آموزشی در راستای ارتقای سطح کیفی هنرهای نمایشی جامعه‌ معلولین برگزار شود.
شفیعی گفت: ستعداد در جامعه معلولان بسیار بالاست و برای علمی کردن جشنواره باید آموزش و پشتیبانی در دستور کار قرار گیرد که نیاز اصلی و مبرم‌ جشنواره افزایش توانمندی‌هاست.
وی افزود: استعداد در این بخش از جامعه‌ معلولان بسیار است و جای کار فراوانی وجود دارد، باید با شناسایی و آموزش این استعدادها ظرفیت های بالقوه‌ جامعه‌ معلولان را به بالفعل تبدیل کرد.

«تئاتر معلولان» فرصتی برای بیان حقوق عادلانه شهروندی

جامعه معلولان نیازمند حمایت و دیده شدن توانمندی‌ها
نویسنده و کارگردان نمایش کودک و نوجوان "نقاشی بزرگ ریزه" از استان سمنان گفت: در کنار درد بیماری، درد نپذیرفته شدن درد تلخ‌تری است که ‌معلولان با آن دست‌به‌گریبان هستند و این جشنواره‌ها در واقع شعار ما می‌توانیم را در بین افراد دارای معلولیت معنا می‌کند.

مهدیه عبداللهی بیان کرد: در این گردهمایی‌ها هنرمندان دارای معلولیت تلاش می‌کنند تا خود را با ابزار هنر به جامعه شناسایی و شیرینی پذیرفته شدن در جامعه را تجربه کنند.
وی با بیان اینکه نمایش "بزرگ ریزه" با حضور ۶ نفر به روی صحنه رفت از این تعداد ۴ نفر از توانخواهان و افراد دارای معلولیت و دو نفر دیگر از خانواده دارای معلولیت هستند، گفت: این نمایش در واقع تلاش دارد تا توانمندی‌های معلولان را به نمایش بگذارد و اینکه نباید بر اساس ظاهر شخص او را قضاوت کرد.
به گفته عبداللهی، موضوع نمایش «نقاشی بزرگ ریزه» داستان بچه معلولی است که وارد محیط جدیدی می‌شود که اطرافیان او را نمی‌پذیرند و سپس شیرینی پذیرفته شدن را به نمایش می‌گذارد، در واقع این نمایش حرف دل بچه‌های معلول است و اتفاقی که در جامعه برای این افراد رخ می‌دهد.
وی گفت: این نمایش حرف دل افراد معلولی است که با مشکلات فراوان در جامعه مواجه هستند، از نادیده گرفته شدن در جامعه تا تبعیض آموزشی واین‌ها همه دردهای مشترک افراد دارای معلولیت است و در صورت پخش و اکران عمومی این نمایش در جامعه، با ارتقای فرهنگ عمومی مشکلات این‌ قشر نیز به‌ مرور زمان مرتفع خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ششمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر افراد دارای معلولیت کاسپین به میزبانی مازندران در اردوگاه شهید عظیمی بابلسر با حضور استان‌های مازندران، گلستان، گیلان، سمنان و خراسان شمالی با ۱۳ اثر (آواز مرگ، گاو مشت قنبر و گوله بهار از گیلان، اتل‌متل یه خرگوش، نقاشی ریزه از سمنان و برداشت آزاد، بوی خوش رز از گلستان، ازدواج مبارک و خانه شیشه‌ای از خراسان شمالی، خانه، نگاتیو، سفر خربزه‌ای، بیایید تا بگم رمپ چیه از مازندران) از ۳۰ بهمن در بابلسر آغاز شد و تا چهارم اسفند ماه جاری نیز ادامه خواهد داشت و هنرمندان در بخش‌های مختلف به اجرای نمایش و تئاتر خواهند پرداخت.

آیین اختتامیه این جشنواره طبق زمانبندی اعلام شده قرار است امروز پنجشنبه ساعت ۱۵ در بابلسر برگزار شود.

بهزیستی مازندران ۶۲ هزار معلول را زیرپوشش دارد و معلولان جسمی حرکتی با ۲۷ هزار نفر بیشترین تعداد معلولان زیر پوشش این نهاد حمایتی در استان را به خود اختصاص داده اند، این نهاد همچنین ۱۳ هزار معلول کم توان ذهنی، بیش از هفت هزار معلول نابینا و هفت هزار و ۴۳۰ معلول ناشنوا و کم شنوا، ۶ هزار و ۵۰۰ بیمار روانی مزمن و ۷۳۰ معلول صوت و گفتاری را در مازندران زیرپوشش دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha