درمان سرطان با چاپ چهاربُعدی

تهران- ایرنا- تازه‌ترین یافته‌های پژوهشگران حوزه پزشکی، نشان می‌دهد فناوری چاپ چهاربُعدی احتمالا جایگزین بعدی برای مدیریت سرطان می‌شود که بطور بالقوه می‌تواند درمان‌های شخصی شده‌ای ارائه دهد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری «آئومانیوفکچرینگ»، دکتر علی ذوالفقاریان نگاهی سریع به چاپ چهاربُعدی برای درمان سرطان ارائه می‌دهد که به نظر می‌رسد اولین بازبینی در زمینه این نوع از درمان‌های سرطان باشد.

به رغم این حقیقت که فناوری چاپ سه بعدی به علت مزایای ساختارهای به دقت تعریف شده، در کاربردهای پزشکی بطور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است اما هنوز چالش هایی وجود دارد. از این رو، چاپ چهار بعدی برای پرداختن به چالش های موجود ارائه شده است و نقش مهمی در نوآوری‌های این حوزه ایفا می‌کند.

 درمان سرطان با چاپ چهاربُعدی

سرطان بیماری است که منجر به ناخوشی و مرگ و میر می‌شود. یک مورد از هر ۶ مورد مرگ در جهان ناشی از سرطان است و این بیماری به عنوان دومین علت مرگ در سطح جهان شناخته می شود.

نه تنها رویکردهای پیچیده نسبت به تشخیص سرطان وجود دارد بلکه درمان های بعدی مانند تاثیرات پساجراحی و شیمی‌درمانی نیز پیگیری و بررسی می‌شوند.

از این رو، به کار گرفتن مواد هوشمند مانند مواد پاسخ دهنده به PH یا آنزیم، در چاپ چهاربعدی این پتانسیل را دارد که درمان های بومی شده را ارتقا بدهد. همانطور که ذکر شد، چاپ چهاربعدی مداخله کرده است تا پتانسیل درمانگری سرطان از قبیل جراحی، هایپرترمی (hyperthermia) یا گرم شدن بیش از حد بدن، فتوترمال تراپی یا فتوترمال درمانی (photothermal) یا درمان سلول های سرطانی از طریق تابش و ایجاد گرما در محل تومور، شیمی‌درمانی و وسایل درمانگری را ارتقا بدهد.

در خلاصه مقاله درباره کاربردهای چاپ چهاربعدی در درمان سرطان آمده است: ما بدین‌ وسیله اولین تلاش برای گزارش فناوری چاپ چهاربعدی در درمانگری سرطان را ارائه می‌دهیم. این مقاله در ابتدا رویکردهای چاپ چهاربعدی مانند تاثیر حافظه شکلی (SME)، تاثیرات مغناطیس‌گرمایی و مغناطیسی، تاثیر فتوترمال تراپی و تاثیرات بیولوژیک را مرور خواهد کرد. این مساله مکانیزم های مورد استفاده برای القای ساختارهای دینامیک چاپ چهاربعدی در درمان سرطان را اثبات خواهد کرد. کاربردهای بالقوه اخیر چاپ چهاربعدی در درمانگری سرطان با جزئیات بیشتری در این مقاله بررسی شده و دورنمایی برای درمان سرطان در آینده ارائه کرده است.

علاقمندان می‌توانند از «اینجا» به اصل مقاله به زبان انگلیسی دسترسی داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha