اعتبارات سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی در نوبت ابلاغ است

بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: این استان عملکرد مناسبی در اجرای مصوبات سفر اول رئیس جمهور داشته و در سفر دوم نیز اعتباراتی اختصاص یافته که در نوبت ابلاغ است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید جهانشاهی روز چهارشنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: علیرغم اینکه رویکرد دور دوم سفر رئیس جمهور بررسی میزان پیشرفت عملیات اجرایی مصوبات سفر اول و توجه ویژه به مباحث فرهنگی و خانواده است اما با توجه به عملکرد مناسب استان و برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام ۱۰۶ مصوبه با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به استان اختصاص یافت.

وی با اشاره به ۲ سفر پر خیر و برکت رئیس جمهور به خراسان جنوبی در شهریور ۱۴۰۰ و آذر ۱۴۰۱ گفت: اعتبارات سنواتی به تنهایی قادر به تکمیل پروژه‌ها نبوده و حضور مقامات کشوری در استان به ویژه شخص رئیس جمهور فرصت مغتنمی است تا منابع ویژه‌ای به استان اختصاص یابد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی عنوان کرد: خوشبختانه در سفر اول ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبارات مصوب عمرانی و حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در قالب متمم سفر به پروژه‌های زیرساختی برای ۱۹ دستگاه اجرایی تعریف شده که در بازه سه ساله اجرایی می‌شود.

وی گفت: در زمینه تخصیص مصوبات سفر رئیس جمهور جزو استان‌های برتر در کشور هستیم و توجه ویژه‌ای به این موضوع شده لذا تمامی تعهدات سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در قالب تخصیص‌ها عمدتا نقدی ابلاغ شده و در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است.

جهانشاهی از تحقق کامل ۴۸ مصوبه محتوایی سفر اول برای ۱۰ دستگاه اجرایی خبر داد و افزود: امسال بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در قالب ۱۶ ردیف به استان ابلاغ شد.

وی گفت: تخصیص اعتبارات تملک دارایی در نیمه دوم سال آغاز شد و بهمن ماه ارقام تخصیص خوبی در اختیار استان قرار گرفت که بخشی از آن به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده و کسر آن در نوبت است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی تصریح کرد: با تزریق این اعتبارات شاهد فعال شدن بیشتر کارگاه‌های عمرانی و پیشرفت عملیات اجرایی پروژه‌ها خواهیم بود.

وی گفت: تخصیص میانگین ۸۹ درصد اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی مشمول نظام بودجه استانی در قالب ۹ ردیف هزینه‌ای تا پایان بهمن سال جاری ابلاغ شده و به صورت کامل اعلام و در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است.

جهانشاهی با اشاره به اینکه در بخش حقوق و هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر دستگاه‌های اجرایی با مشکلات متعدد و کمبود اعتبار مواجه هستیم افزود: پیگیری‌های زیادی برای ترمیم اعتبارات هزینه‌ای و جبران کسری اعتبارات این بخش صورت گرفته و در این زمینه قول‌های مساعدی داده شده است که انتظار می‌رود تا نیمه اسفند ماه به استان ابلاغ شود.

وی همچنین با اشاره به تبیین و تشریح لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ و وضعیت اعتبارات استان در بودجه سال آینده گفت: ایجاد ثبات اقتصادی، عدالت‌محوری و کارآمدسازی نظام حکمرانی از محورهای لایجه بودجه سال آینده است که دی امسال به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی اظهار داشت: اعداد و جداول کلان لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در منابع و مصارف عمومی دولت رشد نسبتا قابل توجهی صورت گرفته است و بودجه عمرانی کشور در سال آینده نسبت به سال قبل ۲۶ درصد رشد دارد.

وی بیان کرد: منابع عمومی دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به پیش‌بینی عملکرد بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۵۵ درصد رشد دارد و سرفصل درآمدها به عنوان منابع پایدار تامین مالی دولت نسبت به پیش‌بینی عملکرد سال ۱۴۰۱ حدود ۵۶ درصد رشد خواهد داشت.

جهانشاهی در بخش دیگری از دستور کارهای شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۲ همسویی لازم با سیاست‌های برنامه هفتم از جمله اصلاح ساختار بودجه، شفافیت در درآمد و هزینه‌ها، آمایش سرزمین، توجه به خانواده و زنان، آب و خشکسالی، طرح‌های اثرگذار اقتصادی، اصلاح الگوی کشت، پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت و امنیت غذایی در راستای بهبود معیشت مردم را داراست.

وی تصریح کرد: همچنین در این لایحه احکام یکساله و احکام دائمی اولین بار از یکدیگر تفکیک شده و بودجه‌ای برنامه‌محور مطابق سال گذشته با ۱۴۸ برنامه کلان مشخص شده که باید برای آن ۴۸۰ برنامه اجرایی را دستگاه‌های اجرایی به پیش ببرند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: در راستای اصلاح نظام اختیارات و پاسخگویی، مجلس بخشی از اختیارات خود را به دولت تفویض می‌کند و دولت هم بخشی از اختیارات خود را به سازمان برنامه و بودجه تا برای جلوگیری از کسری بودجه و تعادل درآمدها با هزینه‌ها عمل کنند.

وی افزود: از دیگر ویژگی‌های خاص لایحه بودجه ۱۴۰۲ توجه به تامین معیشت مردم است که یارانه‌های ویژه‌ای اختصاص پیدا کرده و شاهد کاهش تعرفه گمرکی نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از چهار به یک درصد هستیم.

جهانشاهی افزود: همچنین در راستای تولید و اشتغال دانش‌بنیان و تشکیل صندوق‌های عدالت و پیشرفت با سرمایه هزار میلیارد تومانی برای هر استان، کاهش هفت درصد مالیات واحدهای تولیدی، تسهیلات قرض‌الحسنه به مشاغل کوچک و تداوم تبصره ۱۸ تا هزار میلیارد تومان از منابع داخلی برای کمک به سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تحقق رشد و تولید را شاهد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها مکلفند یک درصد از اعتبارات خود را به حوزه زنان و حمایت از خانواده اختصاص دهند همچنین افزایش ۱۰۰ درصدی حق اولاد و ۵۰ درصدی عائله‌مندی و تامین مسکن رایگان برای والدین دارای فرزند چهارقلو و نیز تقویت ساختارهای اداری مرتبط را شاهد هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: در مقوله فرهنگ و گردشگری نیز ایجاد صندوق حمایت از صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری را خواهیم داشت و دستگاه‌ها مجازند تا ۲ درصد اعتبارات خود را به حوزه فرهنگ اختصاص دهند و نیز مکلفند یک درصد را برای امور قرآنی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تعریف کنند.

وی تصریح کرد: جایگاه استان‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تقویت می‌شود و اعتبار طرح‌های ملی در سطح استان به استان واگذار خواهد شد.

جهانشاهی افزود: ایجاد صندوق عدالت و پیشرفت در استان‌ها، نقش شورای برنامه‌ریزی و توسعه در فرآیند عوارض ارزش افزوده و اختیار تام استانداران در فروش و واگذاری اموال مازاد از مصادیق این بحث است.

وی به مقایسه اعتبارات استان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ با سال جاری پرداخت و گفت: اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی بدون لحاظ سایر ردیف‌ها با رشد ۲۵ درصدی از ۶۲۷ میلیارد تومان به ۸۴۰ میلیارد تومان رسیده است و استان رتبه ۲۱ را در میان ۳۱ استان کماکان حفظ خواهد کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی افزود: اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیز مشتمل بر عناوین و ردیف‌های مختلفی است که در مجموع بدون لحاظ ردیف‌هایی که طی سال آتی به استان ابلاغ خواهد شد و از هزار و ۵۲۷ میلیارد تومان به حدود هزار و ۷۹۳ میلیارد تومان و رتبه استان با ۲ پله ارتقا به ۲۱ ارتقا می‌یابد که دلالت بر نگاه ویژه دولت به مناطق کمتر برخوردار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha