۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۹:۰۵
کد خبر: 85037877
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیا عمر نخست وزیری سوناک تا انتخابات سراسری دوام می‌آورد؟

لندن – ایرنا – سلسله نظرسنجی‌های صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که محبوبیت ریشی سوناک به رغم طرح وعده‌ها و ادعای بهبود اوضاع بغرنج اقتصادی در این کشور، سیر نزولی طی می‌کند و بنظر می‌رسد که بخت چندانی برای حفظ کرسی نخست وزیری تا برگزاری انتخابات عمومی سال آینده میلادی ندارد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، بر اساس تازه‌ترین نظر سنجی موسسه معتبر یوگاو محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار به رهبری سوناک، در قیاس با آمارهای دور قبل که دو هفته پیش منتشر شد، ۲ درصد دیگر کاهش یافته و به ۲۲ درصد رسیده است. این درحالیست که حمایت از حزب کارگر به رهبری «کی‌یر استارمر» رکورد می‌زند و با ۳ درصد افزایش، به ۵۰ درصد رسیده است.

نظرسنجی صورت گرفته نشان می‌دهد که آقای استارمر از پشتوانه عمومی بیشتری برای اداره دولت و از بخت بالاتری برای پیروزی در انتخابات آتی سراسری برخوردار است. طبق نظرسنجی یوگاو، ۳۴ درصد از رای دهندگان معتقدند که نامبرده نخست وزیر بهتری نسبت به ریشی سوناک بشمار می‌رود. این درحالیست که محبوبیت سوناک با ۴ درصد کاهش، به ۲۱ درصد رسیده است.

داده‌های آماری همچنین نشان می‌دهد که اگر قرار باشد فردا انتخابات سراسری برگزار شود ۴۷ درصد از رای دهندگان به حزب کارگر و ۲۴ درصد به حزب حاکم محافظه‌کار رای می‌دهند.

سلسله آمارهای منتشر شده در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که اعتبار و مشروعیت حزب محافظه‌کار در افکار عمومی به‌طور جدی لطمه دیده و بخت چندانی برای پیروزی در انتخابات سراسری سال آینده میلادی ندارد. نتایج چند دور از انتخابات میان دوره‌ای اخیر هم که منجر به شکست سنگین این حزب و واگذاری تعدادی از کرسی‌های پارلمانی به حزب کارگر شد گواه روشنی است که محافظه‌کاران قافیه را باخته‌اند.

البته این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که انگلیس این روزها به لحاظ اقتصادی چالش‌های دشواری را پشت سر می‌گذارد. نرخ تورم از محدوده ۲ به ۱۰ درصد رسیده و کشور از اکتبر سال گذشته میلادی وارد دوره رکود اقتصادی شده است. نرخ بهره بین بانکی هم که با اقساط ماهانه وام مسکن میلیون‌ها انگلیسی ارتباط مستقیم دارد ۴۰۰ واحد پایه افزایش یافته و هزینه سنگینی را به مخارج مردم تحمیل کرده است.

نخست وزیر انگلیس ابتدای امسال وعده داد که نرخ تورم را نصف، بدهی دولت را کاهش، اقتصاد را تقویت و نظام ورشکسته بهداشت را ترمیم می‌کند. با این حال بیشتر کارشناسان و ناظران معتقدند که این سیاستمدار آسیایی تبار برای یک دوره گذار از بحران داخلی حزب محافظه‌کار انتخاب شده و حتی اگر وعده‌هایش را محقق کند و بتواند تا پایان دوره پارلمان کرسی نخست وزیری را حفظ کند، شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات سراسری نخواهد داشت.

سوناک به هر میزان که حرفه‌ای، کاربلد و شایسته تصدی سمت نخست وزیری باشد اما برای حزب دست راستی و عمدتا سفیدپوست حاکم یک آسیایی رنگین‌پوست محسوب می‌شود. او از نظر محافظه‌کاران یک هندی ثروتمند است که در پی یک دوره تلاطم‌های سیاسی انگلیس به‌صورت موقت انتخاب شد تا بعد از آرام شدن اوضاع، برکنار شود.

گزارش‌ها حاکیست که هم حزبی‌های سوناک در حال توطئه‌چینی برای برکناری او هستند و بوریس جانسون هم خود را برای بازگشت به قدرت، پیش از انتخابات سراسری سال آینده آماده می‌کند. جانسون با سفر به اوکراین و تعریف از برگزیت دوباره در رسانه‌ها خبر ساز شده است. برخی پیش‌بینی می‌کنند که او پیش از پایان امسال به داونینگ استریت باز می‌گردد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha