ثبت بارش ۲۱۶ میلیمتر باران در دهبالا یزد؛ افزایش پنج برابری ریزش برف در استان

یزد - ایرنا- مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: بیشترین میزان بارندگی طی سال آبی جاری در بین ایستگاه‌های این شرکت مربوط به ایستگاه تبخیرسنجی روستایی ییلاقی دهبالا در شهرستان تفت با ۲۱۶ میلیمتر و کمترین میزان بارندگی مربوط به ایستگاه باران سنجی بافق با ۴۳.۷ میلیمتر بوده است.

"محمدعلی امیربیکی" روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرستان های تفت و بافق با ۱۵۷.۶ و ۴۹.۴ میلیمتر به ترتیب بیشترین و کمترین میزان بارندگی را در بین شهرستان های استان دارند.

وی با بیان اینکه در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ مقدار بارندگی استان یزد تا پایان بهمن ماه بر اساس داده های ایستگاه های منتخب شرکت آب منطقه ای ۷۵.۷ میلیمتر بوده است، اظهار کرد: این میزان در دوره مشابه سال گذشته و دراز مدت به ترتیب ۴۷ و ۵۲.۵ میلیمتر است.

امیربیکی خاطرنشان کرد: علاوه بر بارندگی مناسب در سال جاری، بخش قابل توجهی از نزولات جوی به خصوص در ارتفاعات استان به صورت برف بوده به گونه ای که متوسط پوشش برف از اول آذر تا پایان بهمن نسبت به سال گذشته حدوداً پنج برابر شده است؛ همچنین حداکثر ارتفاع برف اندازه‌گیری شده در عملیات برف سنجی مربوط به ایستگاه سخوید تفت با ثبت ۶۴ سانتیمتر است.

وی افزود: توزیع بارندگی استان نشان می دهد به جز محدوده ارتفاعات شیرکوه و قسمت هایی از جنوب استان مقدار بارندگی در عمده مناطق استان کمتر از ۱۰۰ میلیمتر است درحالیکه متوسط بارندگی سال آبی جاری کشور تا پایان بهمن حدود ۱۳۱ میلیمتر بوده است.

وی تصریح کرد: در این مدت استان یزد رتبه ۲۴ را به لحاظ میزان بارندگی در بین سایر استان ها دارا بوده است؛ استان کهگیلویه و بویراحمد با ۶۳۸ میلیمتر بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۳۷ میلیمتر کمترین میزان بارندگی را در بین استان های کشور داشته اند.

وی افزود: هرچند میزان بارندگی استان نسبت به متوسط درازمدت افزایش قابل توجهی داشته است اما به دلیل اینکه بارش ها اغلب به صورت برف بوده، روانابِ ثبت شده در تمامی ایستگاه های هیدرومتری، کاهش قابل توجهی را نسبت به متوسط دوره آماری نشان می دهد به گونه‌ای که در ۲ ایستگاه هیدرومتری بندپایین و فخرآباد، میزان آبدهی رودخانه تا پایان بهمن ماه نسبت به متوسط دوره آماری حدود ۹۰ درصد کاهش داشته است.

امیربیکی افزود: همچنین علیرغم بارش های مناسب در سال جاری، وضعیت برداشت از منابع آب هنوز بیش از ظرفیت موجود آنها است که این امر مدیریت مصرف و نیز به کارگیری تمام تمهیدات فنی و قانونی را جهت برقراری تعادل و توازن میان تقاضا و تأمین آب ضروری ساخته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha