سامانه نوبت‌دهی کامیون‌ها و تریلرها در پایانه مرزی آستارا راه‌اندازی شد

رشت - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای مردم و نیز رانندگان به‌دلیل تراکم تریلرها و کامیون‌ها در پشت گمرک آستارا، از راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی در پایانه مرزی این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهرداد بذرپاش عصر پنجشنبه در جریان بازدید از پل و پایانه مرزی بندر آستارا گفت: این سامانه نوبت‌دهی زمان حضور کامیون‌ها و تریلی‌ها را در مرز مشخص می‌کند تا کمترین زمان را پشت مرز ورود و خروجی با کمترین معطلی داشته باشند.

وی با بیان اینکه کار در حال انجام است، اظهار کرد: سامانه از امروز، پنجشنبه وارد مدار شده است و بسیاری از صاحبان کالا و رانندگان در حال آشنا شدن با آن هستند و خود نسبت به ثبت‌نام و درخواست نوبت اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سامانه گمرک به این سامانه متصل است، افزود: به محض نوبت دهی، عملیات گمرکی هم همزمان با آن انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی علت تراکم کامیون‌ها و تریلرها را مربوط به ظرفیت کنونی این پل دانست و گفت: این پل معبر ورود و خروج با قدمت ۸۰ ساله است که توان و ظرفیت پذیرش و عبور بیش از ۲۵۰ کامیون و تریلی را در روز ندارد اما اکنون روزانه یک‌هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تریلی پشت مرز می‌آید که رقم قابل توجهی است.

بذرپاش عنوان کرد: برای حل این مشکل تیمی با دستور رییس جمهور تشکیل و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مسئول این کار شد، جلسات مختلفی با گمرک برای حل مشکلات برگزار شد که اکنون در بالاترین سطح آمادگی وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی، تقویت استحکام‌ و مقاوم‌سازی پل را برای عبور بیشتر خودروها و مدیریت تقاضا با سامانه نوبت‌دهی در پشت پایانه مرزی را از جمله اقدامات رفع این مشکل عنوان کرد.

وی اظهار کرد: مشکل اصلی ظرفیت توان عبور از پل است که راه‌اندازی این سامانه به مدیریت تقاضا کمک می‌کند و مسائل را کاهش می‌دهد.

وی همچنین از احداث پایانه جدیدی در نزدیکی این پل خبر داد و گفت: راه‌های مواصلاتی نیز در این مسیر عملیاتی شده و پلی که بین دو کشور باید متصل شود، در حال اتمام است و ظرف ۲ ماه آینده آماده بهره‌برداری می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اراضی مربوطه در همین راستا در حال تملک است و بر این اساس، یک سازه و پل جدید با استحکام متفاوت و با ظرفیت و توان تردد بیش از ۱۰ برابر شرایط کنونی احداث می‌شود که مشکل به طور اصولی حل شود.

استاندار گیلان هم در این زمینه در حاشیه این بازدید در گفت و گو با خبرنگاران بر لزوم افزایش ترانزیت کالا با احداث پل جدید در پایانه مرزی آستارا تاکید کرد و گفت: ظرفیت ورود و خروج در پایانه مرزی آستارا ۲۵۰ کامیون است ولی به دلیل مشکلات موجود در کشور آذربایجان همین امر هم به خوبی انجام نمی‌شود که با احداث پل جدید در پایانه مرزی این ظرفیت چند برابر می‌شود.

اسدالله عباسی اظهار کرد: پایانه مرزی آستارا یکی از پایانه‌های مهم ترانزیت کالا در کشور است که با مشکلاتی مواجه بوده و نقش مهمی در توسعه صادرات گیلان‌ و کشور دارد.

وی با اشاره به افزایش ۶۰ درصدی صادرات در گیلان‌ نسبت به سال قبل گفت: توسعه صادرات غیرنفتی یکی از اهداف دولت است و همین امر سبب شد تا به دلیل افزایش ۶۰ درصدی صادرات کالا در گیلان شاهد تراکم کامیون‌های ترانزیتی در پشت پایانه مرزی آستارا باشیم.

وی یکی مهم‌ترین دلایل تراکم کامیون‌های ترانزیتی در پایانه مرزی آستارا را قدیمی بودن پل مرزی میان آستارا و کشور جمهوری آذربایجان دانست و افزود: این پل تحمل ورود و خروج بیش از ۲۵۰ کامیون ترانزیتی در طول روز را ندارد ولی اکنون بیش از یک‌هزار کامیون ترانزیتی در پشت پایانه مرزی آستارا حضور دارند.

نماینده عالی دولت در گیلان با ابراز خرسندی از راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی الکترونیکی در این پایانه مرزی بیان کرد: وزیر راه و شهرسازی تلاش بسیاری برای الکترونیکی کردن سامانه نوبت‌دهی در پایانه مرزی آستارا انجام داد، زیرا در گذشته به دلیل دستی بودن نوبت‌دهی شائبه‌هایی و حتی مشکلات اجتماعی با خود به همراه داشت.

وی با تاکید بر لزوم توجه به توسعه صادرات در کشور و به ویژه در گیلان بیان کرد: امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی بخش اعظمی از مشکلات در پایانه مرزی آستارا برطرف و به‌زودی شاهد روان شدن ورود و خروج کامیون‌های باری در مرز آستارا خواهیم بود.

استاندار گیلان با بیان اینکه افق صادرات در استان گیلان بسیار روشن و امیدوار کننده است، تصریح کرد: با توسعه بنادر، گمرکات و پایانه‌های مرزی و به ویژه با افتتاح راه‌آهن رشت_کاسپین و رشت_آستارا، صادرات محصولات در استان گیلان رونق بسیار زیادی پیدا می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha