۴ اسفند ۱۴۰۱، ۲۰:۳۱
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85038903
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمریکا خواستار کمک بیشتر به اوکراین و پیروی از تحریمهای ضد روسی شد

نیویورک - ایرنا- یک روز قبل از یکسالگی جنگ اوکراین, وزیر خزانه داری آمریکا و اعضای گروه ۷ روز پنجشنبه خواستار حمایت مالی بیشتر از اوکراین و ادامه تحریم‌های شدید علیه روسیه شدند.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا، پیش از نشست گروه ۲۰ در هند، از صندوق بین المللی پول خواست به اوکراین وام اختصاص دهد و افزود که واشنگتن در حال آماده سازی ۱۰ میلیارد دلار کمک اقتصادی اضافی به کی یف است.

اوکراین به دنبال دریافت یک وام به ارزش ۱۵ میلیارد دلار از صندوق بین المللی پول است.

یلن گفت که کمک های نظامی، اقتصادی و بشردوستانه پیشین آمریکا به اوکراین که ارزش آنها به ۴۶ میلیارد دلار می رسد توانسته است ثبات اقتصادی و مالی این کشور را حفظ کند.

او گفت: کمک های اقتصادی، مقاومت اوکراین را در مقابله حملات روسیه و تقویت داخلی خود ممکن می کند. همانطور که جو بایدن رییس جمهور آمریکا گفته است، ما در مبارزه اوکراین با روسیه تا هرزمانی که طول بکشد در کنار این کشور خواهیم بود.

والی آدیمو معاون خزانه داری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در آستانه نخستین سالگرد جنگ اوکراین در سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا اظهار داشت که واشنگتن و متحدانش تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه در «روزهای آینده» اعلام خواهند کرد و بخش عمده آن پیگیری شبکه‌هایی است که به تسهیل دور زدن تحریم ها به روسیه کمک می کنند.

این مقام وزارت خزانه داری آمریکا اضافه کرد: در روزهای آینده، شاهد اقدامات بیشتری خواهید بود که ما با همکاری و هماهنگی متحدان و شرکای خود در سراسر جهان انجام خواهیم داد.

آدیمو ادامه داد: کرملین انتظار داشت ظرف چند روز کی‌یف را تصرف کند و ظرف چند هفته کنترل اوکراین را در دست بگیرد. اما امروز، به‌دلیل شجاعت مردم اوکراین و حمایت ایالات متحده و متحدان‌ ما، دولت دموکراتیک و منتخب مردم اوکراین همچنان پابرجا است و مردم اوکراین شجاعانه در برابر تهاجم غیرقانونی روسیه مقاومت می‌کنند.

وی درباره تحریم های آمریکا و جهان علیه روسیه گفت: اقتصاد روسیه اکنون شباهتی به اقتصاد گروه ۲۰ ندارد و بیشتر شبیه اقتصاد ایران و ونزوئلا شده است.

آدیمو با اشاره به کسری بودجه ۴۷ میلیارد دلاری دولت روسیه در سال ۲۰۲۲ گفت: کنترل‌ها و تحریم‌های صادراتی ما برای جلوگیری از دسترسی روسیه به تجهیزات مورد نیاز برای جبران این خسارات در آینده ادامه خواهد یافت و اقتصاد روسیه هرچه بیشتر با مشکلات مالی روبرو خواهد شد.

۱۹۳ عضو سازمان ملل از روز گذشته در حال بررسی پیش‌نویس قطعنامه ای پیشنهادی هستند که خواستار «توقف خصومت‌ها» و خروج نیروهای نظامی روسیه از خاک اوکراین در داخل مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی است.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

ایالات متحده بر اساس آمارها از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در پنجم اسفند سال گذشته تاکنون، حدود ۶۸ میلیارد دلار به کی‌یف کمک نظامی و مالی کرده است. دولت بایدن حتی در شرایطی که روسیه پیشنهاد آتش بس موقت را مطرح و سازمان ملل از آن استقبال کرده بود، وعده ارسال حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی را داده بود که به اعتقاد تحلیلگران نشانه تمایل واشنگتن برای ادامه درگیری‌ها و تشدید تنش‌ها در اوکراین است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha