تاکید ۲۷ عضو اتحادیه اروپا بر ادامه حمایت سیاسی، نظامی و اقتصادی از اوکراین

تهران- ایرنا- اعضای اتحادیه اروپا در آستانه اولین سالگرد جنگ اوکراین متعهد شدند که به حمایت نظامی، سیاسی و اقتصادی از کی یف ادامه می دهند.

به گزارش ایرنا، اتحادیه اروپا پنجشنبه شب در بیانیه‌ای که در تارنمای شورای اروپا منتشر شد، اعلام کردند: اتحادیه اروپا به حمایت سیاسی، اقتصادی، بشردوستانه، مالی و نظامی از اوکراین ادامه خواهد داد.

این کشورها گفتند که آنها از بازسازی اوکراین با استفاده از دارایی‌های مسدودشده روسیه مطابق قوانین بین‌الملل و اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند.

اعضای اتحادیه اروپا خاطرنشان کردند: ما فشار جمعی بر روسیه را برای پایان دادن به این جنگ تهاجمی افزایش می‌دهیم. در همین راستا، ما دهمین بسته تحریمی خود را علیه روسیه تصویب خواهیم کرد.

اتحادیه اروپا همچنین در این بیانیه از طرح صلح ده ماده‌ای ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین درباره صلح با روسیه حمایت کرد.

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در بیانیه خود تاکید کردند: ما با همکاری شرکای بین‌المللی خود تضمین می‌کنیم که اوکراین غلبه کند، قوانین بین‌المللی حفظ شود و تمامیت ارضی اوکراین در چارچوب مرزهایی که در عرصه بین المللی به رسمیت شناخته شده‌اند، حفظ شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس اوکراین به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو-کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha